• Anonym (Kaffedraken)

    Någon som har två soffor mitt emot varandra och tv:n vinkelrätt mot dem?

    Jag vill möblera vardagsrummet med två soffor mitt emot varandra, med fönstren på ena sidan och tv:n mitt emot. Tanken är att man ska kunna se både grönskan utanför och människorna man pratar med när man umgås. När jag provade att vända den soffan jag har nu på det sättet så kändes det genast mer inbjudande att slå sig ner.

    Frågan är hur det skulle gå att se på tv? Jag testar gärna men vill gärna höra om någon har erfarenhet innan jag baxar hem en soffa till. Vi tittar inte så mycket på tv men när det sker skulle alla behöva vrida på huvudet, eller ligga raklånga med ett armstöd under huvudet.

    Är det någon som har möblerat så? Hur fungerar det? Hur fungerar det med barn i hushållet?

    Tacksam för input!

  • Svar på tråden Någon som har två soffor mitt emot varandra och tv:n vinkelrätt mot dem?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag gillar inte när det blir för fyrkantigt så jag har en soffa mot väggen och en i ca 60 graders vinkel framför, ca 1,5 meter i spetsen som är mot fönstret. Tv:n står mot väggen så från den sneda soffan ser man bäst, om man inte vill ligga i soffan som står mot väggen

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har så i vardagsrummet. Dock tittar vi inte så ofta på tv där då det blir att man ligger ned i soffan för att slippa sitta med huvudet vridet. Har dock ett till rum med soffa och tv där vi hänger mest. Tvn i vardagsrummet är mest för barnens skull när vi är i köket. Tycker också att det ser trevligt ut att inte möblera efter tvn utan mer för häng.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har 2 stycken 3-sitsiga eketorp-soffor stående så som du beskriver. Valde att placera de så för att jag skulle kunna se ut genom fönstret som vetter mot skogen. Perfekt när man har gäster och kan sitta 6 personer mittemot varandra. När jag har gäster brukar inte tv:n användas, så blir inget problem . När jag själv ser på tv ligger jag alltid ner med huvudet mot armstödet. Har även 2 barn på 8 och 9 år. De hittar alltid något sätt att sitta på i soffan och har aldrig klagat på att de inte ser ordentligt eller måste vända på sig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har haft vår tv placerad min emot ett fönster men det blir speglingar som gör det svårt att se bilden bra. Vi fick se till att ha persienner nedfällda för att det skulle fungera. I övrigt ör det en trevlig möblering att sitta mitt emot varandra. Fördelen är att det inte blir tv som blir huvudattraktionen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hade jag haft möblerat så så hade jag inte haft en tv där, utan valt att ha de rummet som sällskapsrum och ha tvn någon annanstans. Känns inte optimalt med den lösningen för tv-tittande

  • Anonym (Kaffedraken)

    Så hade vi under 6 år och det funkade utmärkt. Kollade sällan på tv när vi hade gäster, isf slökollade man mer och det gjorde inget att man behövde vrida huvudet lite. Annars ligger man ju helst i soffan när man kollar och då är det perfekt att ha sofforna placerade så.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har haft så fast med en soffa för att kunna se öppna spisen bättre men det är inget problem. Har jag gäster är det trevligare och när jag är ensam och ser på tv ligger jag helst i soffan ändå. Testa!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för era tankar! Vi bor litet så det finns inget annat möjligt tv-rum. Jag känner mig trygg att testa nu. Soffan kommer idag!

Svar på tråden Någon som har två soffor mitt emot varandra och tv:n vinkelrätt mot dem?