• nataliei

    Sekundär barnlöshet - hur går vi tillväga?

    Hej!!

    Syskonet kommer inte. Första barnet blev till med ivf.

    Jag vet inte hur vi går tillväga nu? Jag vill ju helst försöka på ?naturlig? väg innan vi använder de ägg som är nedfrysta.

    Får man göra en fertilitetsutredning igen?

    Eller är det privat vård vi ska söka oss till?

    Hoppas att någon av er har bättre koll än jag :)

  • Svar på tråden Sekundär barnlöshet - hur går vi tillväga?
  • Anonym (Anna)

    Men varför ska ni göra utredning igen? Vet ni inte vad som är fel?

  • Anonym (Elin)

    Försök på naturlig väg först såklart. Om det inte är så att det finns dokumenterade hinder som gör att det är en omöjlighet. I så fall är det dumt att slösa tid, använd de nedfrysta embryon som ni har?
    Sen får man tyvärr inga fler försök om man redan har barn, inga landstingsfinansierade. Utan då får ni gå vidare med fler IVF-försök privat i så fall.

  • nataliei

    Nej utredningen visade inget.

    Alltså det är väl inte just utredning vi vill göra igen. Men kolla upp om det funkar ungefär som det ska haha


    Anonym (Anna) skrev 2019-07-22 09:07:15 följande:

    Men varför ska ni göra utredning igen? Vet ni inte vad som är fel?


  • nataliei

    Jag tänkte om man gör en ny gynundersökning och ev spolat äggledarna igen.

    Ivf vet jag att vi får betala själva, men tänkte mest på de andra undersökningarna. Vi vet inte varför vi inte kunde få barn första gången.

    Eller så använder vi helt enkelt äggen som finns. Jag har inte blivit gravid på över 1.5 år så att det ska råka ske något är väl snart uteslutet.

    Är lite rädd att vi slösar bort alla våra ägg om jag ändå inte kan bli gravid utan en utredning till. Alltså om det finns något fel nu som inte fanns när jag gjorde ivf för 4 år sedan.


    Anonym (Elin) skrev 2019-07-22 09:40:39 följande:

    Försök på naturlig väg först såklart. Om det inte är så att det finns dokumenterade hinder som gör att det är en omöjlighet. I så fall är det dumt att slösa tid, använd de nedfrysta embryon som ni har?

    Sen får man tyvärr inga fler försök om man redan har barn, inga landstingsfinansierade. Utan då får ni gå vidare med fler IVF-försök privat i så fall.


  • Anonym (Elin)
    nataliei skrev 2019-07-22 10:06:16 följande:

    Jag tänkte om man gör en ny gynundersökning och ev spolat äggledarna igen.

    Ivf vet jag att vi får betala själva, men tänkte mest på de andra undersökningarna. Vi vet inte varför vi inte kunde få barn första gången.

    Eller så använder vi helt enkelt äggen som finns. Jag har inte blivit gravid på över 1.5 år så att det ska råka ske något är väl snart uteslutet.

    Är lite rädd att vi slösar bort alla våra ägg om jag ändå inte kan bli gravid utan en utredning till. Alltså om det finns något fel nu som inte fanns när jag gjorde ivf för 4 år sedan.


    Ok, då förstår jag.
    Då skulle jag nog boka en tid hos en gynläkare som kunde göra en undersökning och eventuellt spola äggledarna igen. Om ni var oförklarligt barnlösa så skadar det ju i varje fall inte. Och sen kanske fortsätta på egen hand ett par månader efter spolningen, ifall det kan ha hjälpt. Sen skulle jag nog inte slösa mer tid utan gå på ivf. Några tankar från mig.
  • nataliei

    Tack för dina svar! Absolut försöker vi ett tag efter ev spolning! Sen är det väl bara att ta sig i kragen och frosta av ett ägg :)


    Anonym (Elin) skrev 2019-07-22 10:20:33 följande:

    Ok, då förstår jag.

    Då skulle jag nog boka en tid hos en gynläkare som kunde göra en undersökning och eventuellt spola äggledarna igen. Om ni var oförklarligt barnlösa så skadar det ju i varje fall inte. Och sen kanske fortsätta på egen hand ett par månader efter spolningen, ifall det kan ha hjälpt. Sen skulle jag nog inte slösa mer tid utan gå på ivf. Några tankar från mig.


Svar på tråden Sekundär barnlöshet - hur går vi tillväga?