• Mon 22 Jul 2019 15:48
    354 visningar
    5 svar
    5
    354

    Farligt?

    Hej på er! Jag och min fru väntar vårt andra barn ihop och allt har gått relativt smidigt - förutom en sak som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Under hennes första graviditet (vår idag 7-åriga son, Lucas) hade hon inga särskilda "cravings", enbart saltgurkor. Denna gång har hon dock övergått till något lite mer, tja, avancerat. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig kring detta utan att det blir komiskt, men tro mig då jag säger att detta skapar enorm stress för mig och även för mina svärföräldrar. Det är nämligen så att hon nu äter böcker. Det hela började med att hon läste en hel del deckare under vecka 5, en hobby jag naturligtvis stödde, och sedan fäste hon sig liksom vid doften av dem. När hon då och då tuggade på ett hörn tyckte jag det var lite märkligt, men nu har det eskalerat till den grad att jag känner att det eventuellt kan vara skadligt för henne och barnet. Hon äter alltså hela sidor, ibland stoppar hon även in böckerna i micron innan. Är det tecken på någon form av vitamin- eller näringsbrist? Tips på tillskott?

    Jag är i vanliga fall bra på att ta upp saker och kommunicera kring eventuella konflikter, men i detta fall finner jag mig handfallen. Någon med liknande erfarenheter? Hur konfrontera frugan?

  • Svar på tråden Farligt?
  • Mon 22 Jul 2019 16:29
    #1

    Jaaa du jag vet inte om jag ska tro på detta eller inte. Men så vet jag också kvinnor som
    slickat på murbruk diskborstar och tuggat på seledräknare(såna små gummiploppar som ser ut som fingerborgar) eller sitter bak i bilen på grusvägar och ser på dammet som yr upp med längtan efter att äta det. Antagligen har hon någon brist. Kalkbrist eller liknande. Tror inte det är nyttigt heller men livsfarligt är det knappast.

  • Tue 23 Jul 2019 05:53
    #2

    Jag vet att det låter konstigt. Har blivit utskrattad av vänner då jag försökt dela detta med dem, skulle uppskatta ifall jag slapp den typen av tilltal i detta forum. 

  • Tue 23 Jul 2019 07:52
    #3
    pappacykelhjälm skrev 2019-07-23 05:53:22 följande:

    Jag vet att det låter konstigt. Har blivit utskrattad av vänner då jag försökt dela detta med dem, skulle uppskatta ifall jag slapp den typen av tilltal i detta forum. 


    Jag har ju svarat på din fråga. Varför är du så dryg undrar jag? Lycka till med fler svar. Hej då!
  • Tue 23 Jul 2019 08:25
    #4
    viseversa skrev 2019-07-23 07:52:27 följande:

    Jag har ju svarat på din fråga. Varför är du så dryg undrar jag? Lycka till med fler svar. Hej då!


    Kan inte se något drygt i hans svar faktiskt.

    Ts, har svårt att tro det skulle vara farligt. Tycker ändå ni ska kontakta vården ifall det är nån typ av näringsbrist.
  • Tue 23 Jul 2019 17:17
    #5

    Jag vet inte om det är sant, men cravings sägs nästan alltid handla om järn-brist. Pröva med Duroferon eller Niferex och se om problemet minskar.

Svar på tråden Farligt?