• Mon 22 Jul 2019 17:27
    1207 visningar
    8 svar
    8
    1207

    Svettningar vid mens

    Hej! Har vid mina tre senaste menstruationer haft vallningar. Kan knappt föra en dialog med någon utan att jag börjar svettas. Försvinner när mensen försvinner.

    Vad beror detta på? Är 30 år. Inga barn. Orolig att jag börjat hamna i klimakteriet då jag har barnlängtan.

  • Svar på tråden Svettningar vid mens
  • Anonym (Samma­)
    Tue 26 Jan 2021 18:31
    #1

    Upplever exakt samma. Är 30 år och får sjuka vallningar vid mens. I dag åkte jag hem med fönstren nedvevade i bilen för de va så varmt -5 ute... Är med nojig att jag ska hamnat i tidigt klimakterie. Gjorde abort förra året börjar inbilla mig att de kanske var min enda chans

  • Anonym (S)
    Wed 27 Jan 2021 14:11
    #2

    Östrogenbrist! Det går att boosta östrogenet. Googla. Behöver inte betyda att du är nära klimakteriet. Utan bara hormonobalans.

  • Anonym (Ida)
    Wed 27 Jan 2021 15:56
    #3
    Anonym (S) skrev 2021-01-27 14:11:18 följande:

    Östrogenbrist! Det går att boosta östrogenet. Googla. Behöver inte betyda att du är nära klimakteriet. Utan bara hormonobalans.


    Vet du om man kolla om man har östrogenbrist med ett vanligt blodprov på VC?
  • Anonym (Ida)
    Wed 27 Jan 2021 15:59
    #4
    familjeliv1989 skrev 2019-07-22 17:27:53 följande:

    Hej! Har vid mina tre senaste menstruationer haft vallningar. Kan knappt föra en dialog med någon utan att jag börjar svettas. Försvinner när mensen försvinner.

    Vad beror detta på? Är 30 år. Inga barn. Orolig att jag börjat hamna i klimakteriet då jag har barnlängtan.


    Tack för tråden, känt samma en tid nu. Har du huvudvärk också? Jag känner mig helt överhettad och huvudvärken sitter i pannan. Ska få mens på fredag.
  • Anonym (S)
    Wed 27 Jan 2021 16:40
    #5
    Anonym (Ida) skrev 2021-01-27 15:56:16 följande:

    Vet du om man kolla om man har östrogenbrist med ett vanligt blodprov på VC?


    Jo men träffar du en bra sköterska så kan de göra det. Annars kan de ta prover på gyn om du berättar ditt problem och gärna överdriver ;)
  • Izabel­laaa
    Thu 28 Jan 2021 06:20
    #6
    Anonym (Samma) skrev 2021-01-26 18:31:00 följande:

    Upplever exakt samma. Är 30 år och får sjuka vallningar vid mens. I dag åkte jag hem med fönstren nedvevade i bilen för de va så varmt -5 ute... Är med nojig att jag ska hamnat i tidigt klimakterie. Gjorde abort förra året börjar inbilla mig att de kanske var min enda chans


    Läste detta på 1177: "Mellan ägglossning och mens stiger kroppstemperaturen med en halv grad vilket vissa kan vara känsligare för."

    Det låter onekligen som PMS det du har, och efter 30 brukar man få mer PMS symptom.
  • Anonym (Ida)
    Thu 28 Jan 2021 06:27
    #7
    Anonym (S) skrev 2021-01-27 16:40:57 följande:

    Jo men träffar du en bra sköterska så kan de göra det. Annars kan de ta prover på gyn om du berättar ditt problem och gärna överdriver ;)


    Varför är dom så ovilliga att låta en göra dessa tester?

    Så jävla less på att alltid behöva tjata och stå på sig i vårdsituationer. Suck.

    De får en att känna sig livegen de jävlarna.
  • Izabel­laaa
    Thu 28 Jan 2021 06:37
    #8
    familjeliv1989 skrev 2019-07-22 17:27:53 följande:

    Hej! Har vid mina tre senaste menstruationer haft vallningar. Kan knappt föra en dialog med någon utan att jag börjar svettas. Försvinner när mensen försvinner.

    Vad beror detta på? Är 30 år. Inga barn. Orolig att jag börjat hamna i klimakteriet då jag har barnlängtan.


    Läste på 1177: " Mellan ägglossning och mens ökar kroppstemperaturen med en halv grad".

    Det beror på att dagarna innan mens sjunker östrogen nivåerna och det gör att du får vallningar.

    Vid PMS är det vanligt med dessa symptom också.
Svar på tråden Svettningar vid mens