• Fröken W

    Hur placera barnen i bilen

    Hej!

    Vi har i nuläget ett barn (som är snart 3 år) och hon har sedan födseln suttit i babyskydd/bilstol bakom passagerarsätet. Vi väntar ett syskon i slutet av oktober och funderar nu på hur vi ska placera dem i bilen, dels ur säkerhetssynpunkt och dels praktiskt.

    Våra tankar är att det är säkrare att de båda åker bak, samtidigt som vi tycker att det vore smidigt att en vuxen kan sitta bak tillsammans med ett barn. Vi

    tänker då att vi sätter storasyster i fram, mest pga att det inte finns ISO-fix fästen i fram och det har vi gärna till babyskyddet då det är smidigt att ta i och ur.

    Hur har ni andra tvåbarnsföräldrar gjort? För- och nackdelar med olika konstellationer?

  • Svar på tråden Hur placera barnen i bilen
  • Otit

    Vi hade båda barnen bak tills lillasyster bytte från babyskyddet till en vanlig stol. Vår bil är inte så stor och därför får inte en stol plats bakom förarsätet, måste skjuta fram sätet rätt rejält och då kan vi inte köra. Så lillasyster sitter i passargerarsätet och storasyster i baksätet bakom. Om mna vill byta vem som sitter var är det bara att ändra i inställningarna på stolarna. Vi vill ha båda bak men går inte i vår bil.

  • enmamma

    Jag hade barn som gillade att åka bil, 3åringen pysslade om babyn och vi vuxna satt fram.
    Ni får prova er fram och se vad som passar.

  • Giftskåneman

    Vi stte en backspegel i bakrutan så vi kunde se barnen, var så korta bälten i bilen att det inte gick att sätta barnstolen fram

  • MsM84

    Vi satte babyskyddet bakom förarplatsen (och bakåtvänd bilstol bakom passagerarstolen) och jag har ibland fått tränga mig in och sitta på mittenplatsen om vi åkt långt och haft ledset barn, annars har båda vuxna suttit fram. Sätter ni en bilstol fram måste ni ju stänga av airbag, och ev ha en extra sidospegel, vi köpte en på biltema för husvagn som man satte utanpå ordinarie (bilstolen skymde vanliga spegeln).

  • älskarlivet81

    Vi har alltid haft båda våra barn i baksätet. Aldrig varit något problem och har inte heller känt att en förälder måste sitta bredvid. Om något barn kinkat har vi stannat istället.

  • emma enhörning

    Jag hade låtit det äldsta barnen sitta kvar och den lilla i mitten bak, så kan en vuxen välja om man ska sitta fram eller bak. Ska ni ha en bak och en fram så tänk på, förutom att koppla ur airbagen, att den stora ska sitta fram av säkerhetsskäl!

  • Fröken W

    Tack för era synpunkter, tar gärna emot fler. Att en av oss ska klämma sig ner bredvid/mellan två stolar i baksätet är ogörligt. Vi båda är för stora för det.

    Får ta oss en funderare på om vi kanske ska ha båda bak ändå...

Svar på tråden Hur placera barnen i bilen