• OlleLennart

    Förslag om kulram för ungdomar i utanförskap.

    En sak jag funderat på länge är hur man ska hjälpa till att nå utsatta områden med dåliga skolresultat då jag själv har erfarenhet av det i mitt yrke som lärare.

    Som ni alla vet är dagens PISA mätningar fallande i resultat och det är tråkigt ur ett EU perspektiv om vi i Sverige kommer sist.

    Något måste göras för att vi ska få en mer livskraftig och konkurrenskraftig befolkning som lyckas framgångsrikt på arbetsmarknaden. Och att
    områden som är utsatta kan utveckla dessa unga pojkar och tjejer att bryta mönstren och normer man många gånger får med sig hemifrån.

    Att Nisha och hennes tjejkompisar kan bli nästa generationens framgångsrika kompetens.

    Som jag har förstått då jag talat med många ungdomar i utsatta områden är att man är inte så förtjust i svenska normer och att allt ska vara så svenskt.

    Jag hör ofta om att man är trött i skolan (pga sämre hemförhållanden) och att man "inte orkar tänka" så mycket som man kanske borde.

    Energidrycker är ju idag ett ungdomsproblem bland skoltrötta ungdomar.

    Dom här pojkarna och unga tjejerna är ofta i en helt annan värld, försöker man tala om siffror, divisioner och "multiplikationer" så ser man hur Adde tar fram sin iphone.
    Han tittar lite surt ner i backen och spelar kanske något spel. Det är svårt att få kontakt, det är svårt att intressera.

    Jag har förstått att dessa ungdomar behöver verklig utmaning där man får något konkret att se framför sig.

    Därför har jag testat lite av en metod där man istället för att skriva på tavlan, vad är 1+1?

    Istället lägger fram två stycken fotbollar på skolbänken, hur många fotbollar är det om man lägger ihop dom här Adde? Och genast får jag en helt annan respons.

    I många skolor idag används miniräknare och man ska ställa upp uträkningar i huvudet på ett sätt som är svårt att begripa och intressera många av dagens ungdomar.

    Dom har fullt upp med snapchat, kasta burk efter skolan, det är fotboll, ni vet hur det är.

    Nu till det jag vill diskutera som jag önskar man kunde få hjälp med att sprida till fler omkring, så att kanske politiker även kan få upp ögonen för detta.

    Miniräknare är svåra att förstå, men kulramar däremot dom är mer lättbegripliga.

    Jag har fått så mycket gjort med hjälp av kulramar. Jag tycker dom verkligen tar fram elevernas förmågor. Dom lär och visar för eleverna på ett konkret sätt hur matten faktiskt ser ut i verkligheten.

    Och när jag haft prov så har jag istället för att tillåta miniräknare använt kulramar som man får ha med på proven, och resultaten i främst matematik har gått framåt med raketfart.

    Jag skulle önska att man kunde motivera fler att testa detta och att vi kanske kunde köpa in fler kulramar i skolor så att fler elever kunde få tillgång till dom, att helst alla
    elever ska ha tillgång till en egen personlig kulram.

    Dom är inte jättedyra men som ni förstår har vi idag inte resurser att lägga pengar på detta till alla elever: www.ellos.se/kids-concept/kulram/1522285&LGWCODE=1522285;86922;4797&gclid=EAIaIQobChMIpbyLq6jJ4wIViLYYCh3VfgR6EAQYBCABEgLLAfD_BwE&gclsrc=aw.ds

    Kanske kan vi tillsammans starta en insamling eller få politiker att hjälpa till.

    Kom gärna med synpunkter och sprid, dela i sociala medier. Detta kan ge verklig effekt.

    Vi ska inte låta nästa generation gå förlorad, tillsammans kan vi lösa allt vi vill ge oss i kast med.

    Tack för att ni läste enda hit.

  • Svar på tråden Förslag om kulram för ungdomar i utanförskap.
  • Giftskåneman

    Jag gjorde en kulram åt min dotter då hon gick i ettan och hade svårt med matten, en liten med 100 kulor som fick plats i väskan, lärarna sa det funkade som tänkt, hon såg det framför sig

  • OlleLennart
    Giftskåneman skrev 2019-07-22 22:42:10 följande:

    Jag gjorde en kulram åt min dotter då hon gick i ettan och hade svårt med matten, en liten med 100 kulor som fick plats i väskan, lärarna sa det funkade som tänkt, hon såg det framför sig


    Sånt här värmer att läsa om. Fint gjort av dig.


     


    Dom elever jag undervisar har ofta kommit ifrån krig och är betydligt äldre men det fungerar lika bra för dom.

Svar på tråden Förslag om kulram för ungdomar i utanförskap.