• Tue 23 Jul 2019 05:55
    794 visningar
    3 svar
    3
    794

    Sexuella Trakasserier

    Hej på er,

    Jag blev precis anklagad för sexuella trakasserier på jobbet. Men jag kände att det togs helt ur context, och därmed så vill jag veta när exakt gränsen går. För jag vill att alla ska må bra oavsett deras kön. 

    Jag är en kille och de flesta av mina anställda är tjejer. 

    Jag är chef. 

    Det var en vanlig dag på kontoret och alla skrattade och skämtade. Tjejerna pratade om killar och hur inte någon går och lita på. De frågade saker direkt till mig och jag sa att de valde fel killar. Så går dagen. En av dem börjar prata om killarna på företaget och att vi behöver ha fler killar på vårt kontor. De tillför en annan atmosfär. Det slutade med att de började fråga om folk var singlar osv och under konversationens gång så sa jag att det finns faktiskt killar som har frågat efter dig. Hon blev intresserad och ville veta vilka, jag sa att jag inte kunde avslöja några namn. Vi skrattade och hon försökte hela tiden få mig och säga vilka det var jag vägrade och skämtade bort det. 

    Nu helt plötsligt så har hon vänt sig till min chef och sagt att jag sexuellt trakasserat henne genom att säga att det finns vissa på företaget som tycker hon är snygg. Jag pratade med henne och bad om ursäkt och förklarade att under omständigheterna så var det en naturlig del av konversationen och det var inget som jag tänkte var offensivt. Hon sa att hon inte kunde förstå varför folk tänker så och jag sa att i allmänhet så tänker alla på hur folk ser ut.

    Men sen skiljer det sig om man säger det ut högt. Du är ju snygg och jag antar att många tänker på det sen om de säger det ut högt då är det annorlunda. Som för mig jag är tjock, folk tänker säkert på det men sen om de säger det direkt till mig så blir det en annan situation. 

    Hon sa återigen att jag har trakasserat henne för att jag har sagt att hon är snygg. (Där kanske jag gjorde en tabbe av mig) men den första gången känner jag är nonsens. 

    I och med detta så blev jag fundersam. Tjejerna har ofta påpekat att de behöver mer män på kontoret, "ögongodis", "det finns inga bra och kolla på, man måste gå till (en specifik butik)" osv. Jag har aldrig reagerat på något utav detta då alla skrattade och jag tog allt som ett skämt. 

    Men nu när jag tänker efter så är anledningen till att ingen kille arbetar på just det kontoret är för att alla killar säger att de inte vill vara där. 

    2 heltidare har bytt kontor och 3 av mina extringar vill helst inte jobba där. 

    De gav mig alla olika anledningar till varför de inte vill vara där, men I och med det som hände mig så börjar jag fundera om de kanske känner sig utsatta? 

    Hur vet jag vart gränsen går och när ska jag reagera? Som sagt jag vill att alla ska må bra oavsett vad de identifierar sig som. 

    Tack för all råd

  • Svar på tråden Sexuella Trakasserier
  • Anonym (Fd chef)
    Tue 23 Jul 2019 06:37
    #1

    Det finns inga exakta gränser för när det blir en sexuell trakasseri. Jag kan bara ge dig rådet att inte deltaga i samtal av den typen du hade. Det kan kännas kul och det är lätt att dras med i jargongen men du ser ju vad som hände. Att säga att någon annan på jobbet tycker att en kollega är snygg (som chef) är dock för mycket.

    Håll dig mycket mer neutral (och ja, tråkig).

    Om män inte vill jobba på kontoret för att de inte gillar jargongen måste de säga det. De kanske hade helt andra skäl. Men blir det ?för mycket? surr med sexuell anspelning är det ditt jobb att stävja det. Alla måste kunna trivas. Utifrån din beskrivning är det svårt att tolka vad som är för mycket. Det som hände kanske var ett enstaka övertramp. Eller också måste du stävja jargongen och det får tjejerna bara vänja sig vid.

  • Pentra
    Tue 23 Jul 2019 07:33
    #2

    Hej! Min högst personliga åsikt är att den sexuella trakasseri-frågan börjar att gå för långt. Man får knappt ens se på människor eller ge en naturlig och ärlig komplimang förrän någon drar trakasserikortet, vilket jag tycker är väldigt synd. ... Men, till saken; du gjorde iaf rätt i att använda din tystnadsplikt till att inte avslöja vem som sagt vad om denna tjej. Att hon sedan då drar trakasserikortet är eg fult och inte direkt korrekt. De själva drar igång en duskussion och håller en jargong på denna nivå, och det var då intressant för henne att få veta att det fanns de som tyckte hon var snygg. Men när du inte berättade vem, pga att du då skulle ha brutit din tystnadsplikt, och när du sedan i er diskussion mellan fyra ögon, och också råkade nämna att hon var snygg, så drar hon trakasserikortet. Gränsen är flytande, men samtidigt hårfin, och olika från person till person. Känns dock som fult spel från hennes sida. Du sade ju inte "att eftersom jag tycker du är så snygg så får du servera mig kaffe"; för det hade ju varit en helt annan sak. ... Du kanske skall kalla till information och berätta att när man möter människor så skannar man dem helt automatiskt, och per automatik; och vi skannar både undermedvetet och medvetet, och både utseendemässigt och vibrationsmässigt; och det ligger så djupt i våra gener att vi själva inte alltid ens är tydligt medvetna om detta. Vi gör detta både för att skydda oss, för att finna vänner och partners, och för att känna av läget och utröna var vi har varandra etc. Och, ifall det är en "tråkig och strikt" chef de vill ha ist, och ett hårdare reglemente i frågan, så får det i fortsättningen bli så. Och sedan så kan ni ha en diskussion om detta, där alla tillåts ha högt till tak, där ni gemensamt försöker att komma fram till hur ni vill ha det på er arbetsplats. ... För övrigt, när det gäller snygg- eller fulhet; jag vet en man, som är över 80 år fyllda och har träffat många tusentals människor runt om i världen genom sitt liv, och han säger att han ärligt inte träffat en enda ful människa, eftersom alla bär på något snyggt eller vackert, och han är inte ensam om att se det så. Du får gärna nämna det för henne och de övriga. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Tue 23 Jul 2019 07:42
    #3
    -1

    Undvik i all mån du kan att ha några vänskapliga relationer med kvinnor på arbetsplatsen. De vill gärna offerkofta till sig mer makt på din bekostnad och är egentligen bara snälla när de vill snärja någon att långsamt dö i relation med dom.

    Håll avstånd och styr in konversationen på jobb när det måste komuniceras.

Svar på tråden Sexuella Trakasserier