• FrökenMiss

    vem betalar för vår myndige sons mat?

    Hej hej!

    Har en son som nyss blivit myndig. Han går på gymnasiet och jobbar lite nu i sommar, knappt 100 h totalt.

    Han har bestämt att han vill åka på två semestrar i sommar nu när han slutat jobba.

    Den ena kostar ca 500 kr i transport och den andra ca 4000. Det bekostar han helt själv. Sen har han inte så mycket pengar kvar. Jag tycker att vi kan hjälpa honom med maten på dessa resor (en rimlig kostnad) men hans pappa tycker att han ska stå för det själv för att han själv valt att resa, vilket inte är ett måste.

    Tänker att vi ändå betalat hans mat om han varit hemma. Finns det något ?rätt??

    Hur har ni andra med vuxna barn gjort?

  • Svar på tråden vem betalar för vår myndige sons mat?
  • complicit

    Eftersom han går i gymnasiet är ni fortfarande försörjningsskyldiga, alltså betalar ni maten.

  • Kodia

    Jag hade hjälpt till med en rimlig summa för mat. Vill de sedan äta ute hela tiden (eller dricka annat än kranvatten...) osv så får de kanske lägga till lite.

  • Annita

    Det är skillnad på att äta ute på en semester och att laga mat hemma, blir betydligt dyrare. Det är väl bra om sonen lär sig att en resa inte "bara" kostar själva transporten. Om han jobbat drygt två veckor låter det inte som tillräckligt mycket för att bekosta två resor.

  • viseversa

    Jag tycker som du. Han betalar ju resorna själv så tycker ni kam hjälpa med maten. För
    äta måste han vare sig han är hemma eller bortrest.

  • Thyr

    Försörjningsplikten gentemot barn gäller tills de har fyllt 18 år, längre om de därefter går i grundskola, gymnasium eller annan liknande grundutbildning. Försörjningsplikten gäller som längst tills barnen har fyllt 21 år. Detta framgår av 7 kap. 2 § 2 stycket i Föräldrabalken.

  • Bagar Bengtsson

    Båda har lite rätt enligt min mening. Man är skyldig att betala för barnet så länge barnet går i gymnasiet. Om det rör sig om 500kr i matpengar i veckan så är det inga astronomiska summor.


    Fast även din man har rätt. Man kan inte BARA göra roliga saker utan att ha pengar för det. Om han inte lär sig att hantera en budget innan han flyttar hemifrån så kan det bli problem när han flyttar.

  • BurningDiamond
    Kodia skrev 2019-07-23 21:26:47 följande:

    Jag hade hjälpt till med en rimlig summa för mat. Vill de sedan äta ute hela tiden (eller dricka annat än kranvatten...) osv så får de kanske lägga till lite.


    Håller ned i sak, men... Det finns många resmål där det är direkt olämpligt att dricka kranvatten.
  • Fritidsmamman

    Jag hade betalat! Det är inte många som pluggar under terminerna och arbetar under somrarna.

    Gör han bra ifrån sig i skola och på jobb, är trevlig, hjälpsam och respektfull så ser jag ingen anledning att göra hans semester piss.

    En mamma vet alltid bäst! <3

  • GGN
    Kodia skrev 2019-07-23 21:26:47 följande:

    Jag hade hjälpt till med en rimlig summa för mat. Vill de sedan äta ute hela tiden (eller dricka annat än kranvatten...) osv så får de kanske lägga till lite.


    Håller med. Ge honom så mycket som han vanligtvis kostar.
  • scanmia

    Var är semestern? Är han och tältar så kostar ju inte maten många kronor, men är han å andra sidan fast på någon turistort så kan det vara svårt att hitta en vanlig mataffär utan behöva äta allt på restaurang. Ni vill ju rimligen att han ska äta, så jag hade hjälpt upp budgeten så att han inte svälter. Handlar det om större summor som vida överstiger det han skulle äta för hemma så hade jag kanske gjort en deal med honom att han återbetalar en del eller att det är en del av en present.

    Sedan beror det givetvis även på er ekonomi. Har ni mycket över så hade jag inte tvekat att skicka med en matbudget. Om det å andra sidan är så att ni får avstå från andra saker på grund av hans resa så hade jag lutat mer åt han får bidra mer själv - nu eller senare.

  • Noname00

    Eller om ni vill betala så kan ni ju alltid låta han betala under resan och sedan ge ett bidrag i efterhand.
    Det är ju inget ni behöver tala om innan, rätt bra då lär han sig att hushålla med pengar.

Svar på tråden vem betalar för vår myndige sons mat?