• Melissenta

    Vilken träningsform bör jag välja?

    Skulle någon kunnat rekommendera mig träningsform för mitt ändamål?

    Jag är en kvinna på 39, som har tränat väldigt sporadiskt under livet.

    Jag är nöjd med min vikt, har ingen övervikt, (är 56,5 kg mot 159 cm), men är inte alls nöjd med kroppskvalitèt - cellulits överallt, kroppen är inte fast, magen som en liten fettvalk, fett på ryggen och mjuka/"flytande" överarmar och lårens insida. Jag försöker att försiktigt träna hemma (har skadad korsrygg så måste ta det lugnt), gör massage, men det hjälper inte det minsta :(

  • Svar på tråden Vilken träningsform bör jag välja?
  • AniieeHär

    Simma.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Melissenta
    AniieeHär skrev 2019-07-23 23:24:49 följande:

    Simma.


    I wish! Jag kan inte simma :)))

    Har försökt att lära mig men gick inte..

    Men hade det hjälpt tro?
  • Finansen7
    Melissenta skrev 2019-07-24 05:56:00 följande:

    I wish! Jag kan inte simma :)))

    Har försökt att lära mig men gick inte..

    Men hade det hjälpt tro?


    Simning är en skonsam träningsform som kan utföras både lungt och hårt. Ger både styrka och kondition om man utvecklar sina simsätt. Du kommer bränna fett och tona muskler. Gå till en simskola för vuxna, det är roligare i grupp och nej, de hopplösa fallen är försvinnande få och du är inte en av dem.
  • Kusinen

    Jag har ingen kunskap om dina kroppsliga besvär, men skulle vattengympa kunna vara något? Jag tänker att man brukar säga att belastningen blir mindre i vatten och att det därför är mer skonsamt för kroppen. Exakt hur det påverkar just din rygg vet jag ju dock förstås inte. Men det är väldigt roligt i alla fall och känns som en bra träningsform att börja med. På mitt badhus finns många olika sorters vattengympa. Dessutom är allt så att man anmäler sig från gång till gång och betalar per tillfälle så man behöverminte binda upp sig. Mennjag vet förstås inte hur det är på andra ställen.

    När du bestämt dig kanske du ska prata med läkare/sjukgymnsast så du vet att teäningsformen som du väljer inte försämrar ryggen?

    Angående förslaget att simma har nog de flesta kommunala badhus även simskolor för vuxna, där man kan lära aig att simma.

  • bullen1984

    Styrketräning 100% 

    Min mamma 65 år med både diskbråck och fibromyalgi och artros började med crossfit för 1 år sedan. Hon mår mycket bättre.
    Styrketräning stärker skelettet och leder och musklerna håller upp kroppen så att skadorna lindras. 
    Du blir även fastare i kroppen och får bättre självförtroende.

  • Melissenta
    Finansen7 skrev 2019-07-24 06:58:52 följande:

    Simning är en skonsam träningsform som kan utföras både lungt och hårt. Ger både styrka och kondition om man utvecklar sina simsätt. Du kommer bränna fett och tona muskler. Gå till en simskola för vuxna, det är roligare i grupp och nej, de hopplösa fallen är försvinnande få och du är inte en av dem.


    Jo jag testat vuxen simskola, gick inte.

    Men vattengympa går hur bra som helst!
  • snöblask

    Testa dig fram. Den bästa träningen är den som blir av. För det krävs det ofta att man tycker det är liiite kul iaf. För din skada i korsryggen rekommenderar jag att träna hos en fysioterapeut. De lite större ställena har ofta ett gym som man kan gå till efter man varit på besök. De gör då övningar anpassade för dina besvär och sådant som förbättrar. De kan även kontrollera att du lyfter rätt utifrån dina fysiska förutsättningar.

  • pyssel
    Melissenta skrev 2019-07-24 09:07:58 följande:

    Jo jag testat vuxen simskola, gick inte.

    Men vattengympa går hur bra som helst!


    När jag varit som sämst i ryggen, på kryckor, har jag simmat och varit på vattengympa annars kör jag gym - kondition och styrketräning. Min ena sjukgymnast som arbetar på ortopeden brukar säga "det är ju på land du ska använda kroppen" och sparar vattengympan till de dåliga perioderna. Det låter ju förnuftigt i mina öron. Det är mkt meck med tyngder om du ska få ut ens i närheten av samma toning av kroppen på vattengympa som på gym.
    Alla hästar hemma
  • Melissenta
    snöblask skrev 2019-07-24 09:17:36 följande:

    Testa dig fram. Den bästa träningen är den som blir av. För det krävs det ofta att man tycker det är liiite kul iaf. För din skada i korsryggen rekommenderar jag att träna hos en fysioterapeut. De lite större ställena har ofta ett gym som man kan gå till efter man varit på besök. De gör då övningar anpassade för dina besvär och sådant som förbättrar. De kan även kontrollera att du lyfter rätt utifrån dina fysiska förutsättningar.


    Jo jag går hos en sjukgymnast så klart, och tränar de djupa musklerna för att stabilisera ryggen, det är där fokus ligger, men denna träning ger mig ingen fin kropp tyvärr :/

    Tror nog simning är bäst, var bara osäker på om den kan tona upp kroppen effektivt
  • Melissenta
    pyssel skrev 2019-07-24 09:19:44 följande:

    När jag varit som sämst i ryggen, på kryckor, har jag simmat och varit på vattengympa annars kör jag gym - kondition och styrketräning. Min ena sjukgymnast som arbetar på ortopeden brukar säga "det är ju på land du ska använda kroppen" och sparar vattengympan till de dåliga perioderna. Det låter ju förnuftigt i mina öron. Det är mkt meck med tyngder om du ska få ut ens i närheten av samma toning av kroppen på vattengympa som på gym.


    Styrketräna kan jag inte just nu, får direkt en massiv smärta så fort jag lägger i lite extra.. Inga utfall eller sånt som innehåller mycket rörelse i bäckenet.. Men jag kör hemma med lätta vikter och fitboll, i 2 mån nu, syns inget på kroppen :(
  • BuoBä

    Yoga eller pilates kanske? Inte de hurtiga passen de har på vanliga gym, utan med en duktig instruktör som kan hjälpa dig att anpassa övningarna.

  • pyssel
    Melissenta skrev 2019-07-24 09:52:02 följande:

    Jo jag går hos en sjukgymnast så klart, och tränar de djupa musklerna för att stabilisera ryggen, det är där fokus ligger, men denna träning ger mig ingen fin kropp tyvärr :/

    Tror nog simning är bäst, var bara osäker på om den kan tona upp kroppen effektivt


    Melissenta skrev 2019-07-24 09:55:25 följande:

    Styrketräna kan jag inte just nu, får direkt en massiv smärta så fort jag lägger i lite extra.. Inga utfall eller sånt som innehåller mycket rörelse i bäckenet.. Men jag kör hemma med lätta vikter och fitboll, i 2 mån nu, syns inget på kroppen :(


    Ja simning har gett mig betydligt mer än vattengympa, och har fungerat hur dålig jag än varit. Vattengympa har jag vara gått på när jag är riktigt "sjuk", och simmat när jag vill tona och bygga kondis. För egen del hade jag simmat betydligt oftare om det låg närmare än gymmet. På gymmet blir det mkt oftare att jag måste göra förändringar i programmet pga smärta i knä och rygg än i simningen. Satsa på att lära dig simma en gång till, det tror jag på :)
    Alla hästar hemma
  • Melissenta
    pyssel skrev 2019-07-24 10:17:14 följande:

    Ja simning har gett mig betydligt mer än vattengympa, och har fungerat hur dålig jag än varit. Vattengympa har jag vara gått på när jag är riktigt "sjuk", och simmat när jag vill tona och bygga kondis. För egen del hade jag simmat betydligt oftare om det låg närmare än gymmet. På gymmet blir det mkt oftare att jag måste göra förändringar i programmet pga smärta i knä och rygg än i simningen. Satsa på att lära dig simma en gång till, det tror jag på :)


    Jag får väl testa igen!:)
Svar på tråden Vilken träningsform bör jag välja?