• Jsv17

    1,5 åring som inte pratar alls...

    Min son är 1,5år (snart 20månader) och pratar inte, inte alls. Han har 6-8 ord som han använder ytterst sparsamt, han säger inte ens ja, nej eller mamma. De få ord han har (hej, där, boll, dansa, baba (pappa), kex, bok, napp) de är ju inte jättetydliga (vi föräldrar och närstående förstår) och används sparsamt. Han använder gester ist, han vinkar för hej och hejdå, vill han nåt så pekar han, eller handfast tar någon i handen och försöker visa vad han vill. Han förstår enkla instruktioner och det märks att han förstår vad som sägs, men han verkar inte vilja härma, jag försöker leka ljudlekar där han ska härma men han vill inte, han härmar allt annat vi gör kroppsligen (ger man han en nyckel springer han till dörren och ska vrida den i låset, han fick tag i en tom mjölkkartong då gick han direkt och skulle slå mjölk i våra kaffekoppar) men inte ljud. Han låter en massa men inget som jag förstår mig på över huvudtaget. Jag förstår att det är individuellt, och då han har god språkförståelse och är social och interagerar med andra på ett normalt sätt så är jag inte särskilt orolig, men skulle vilja ha erfarenheter av andra föräldrar med barn som varit sena med talet. Några tips? Hur gick det och när lossnade det för er? Han börjar ju bli frustrerad själv när vi inte förstår honom, och han söker ofta kontakt med andra barn i lekparken och så men det blir så svårt när han inte kan göra sig förstådd och det gör lite ont i mammahjärtat...

  • Svar på tråden 1,5 åring som inte pratar alls...
  • Anonym (ingen fara)

    Han pratar ju! Större ordförråd än så kan du inte förvänta av en så liten. Njut av din duktige lille kille och försök att inte oroa dig så mycket!

  • Anonym (Första)

    Om ni har ett barn i er närhet i samma ålder som har större ordförråd än ert barn så ligger det barnet långt före i språk!

    En 20månaders behöver inte ha större ordförråd än ert barn.

    Var lugn, allt är som det ska

  • Anonym (Stina)

    När barn är 2,5 ska dom kunna sätta ihop några ord till meningar. Och som någon skrev, han pratar ju. Min dotters tal drog igång ordentligt när hon fyllde 2 typ. Tror varken hon var tidig eller sen med talet.

  • Anonym (M)

    Min son var också sen med talet. Men vi märkte att han förstod allt man sa. Satt man och lekte med honom och sa "Kan du ge mamma bollen som är bakom dig" så vände han sig om och gav den till mig. Eller gjorde man djurläten så kunde han visa på bild vilket djur det var men han härmade aldrig. När vi pratade med bvc sa dom så länge han förstår så är det ingen fara, han samlar på sig orden. Vi fick tips om att förklara saker vi såg tex om vi såg en häst skulle vi säga "Ser du den bruna hästen. Hästen står och äter gräs i hagen" och inte bara säga "Ser du hästen som står där."

    Sonen sa sitt första ord när han var ca 1,8 år och straxt efter att han fyllde 2 år för snart 5 månader så lossna det och nu pratar han hela tiden och förklarar allt han ser och ska göra, vill göra och sjunger med i låtar :)

    Du ska se att talet kommer snart :)

  • Hawk

    Vår fyllde just två och lärde sig mamma pappa för typ en månad sen. I övrigt har han haft perioder när han sagt olika djur, fast ett djur per period så att säga för att sedan sluta igen. Svarar typ aldrig med (riktiga) ord, men kan säga ett antal ord nu när han själv vill som sko, sitta osv. Men som du beskriver har han länge kunnat orden, om man tex ber honom peka. Vad är det har han iofs kunnat säga länge med olika tydlighetsgrad, och älskar att peka på saker och fråga vad det är. Ditt barn kan nog betydligt fler ord än vår kunde i den åldern.

  • Anonym (K)

    Min andra son var sen med talet. När han fyllde 2 år sa han 6 ord men satte inte ihop några. Utöver de orden pekade han och använde lite TAKK-tecken. Nu har han precis fyllt 3 år och det går inte att få tyst på honom! :)

  • Jsv17

    Tack för alla svar

    Jag är inte orolig då han som sagt förstår väldigt bra, vi kommer från en familj där alla barn börjat prata väldigt tidigt (även då jämnåriga kusiner) så kanske därför jag upplever honom som sen (även om jag är väl medveten om att han inte är onormalt sen på något sätt) så därför sökte jag erfarenheter från föräldrar som heller inte haft tidiga barn, skönt att höra fler med samma erfarenhet och där det lossnade av sig själv till sist. Jag njuter för fullt av min duktiga kille, som jag givetvis tycker är fantastisk på alla vis (inte ett dugg partisk ) men längtar lite till han säger mamma, men en får ju ha tålamod så kommer det


    Pojke 9-12-17
Svar på tråden 1,5 åring som inte pratar alls...