• Anonym (Anonym13)

    Spelmissbrukare - vad ska jag göra?

    Hej.

    Lite kort om mig och mitt spelmissbruk.

    Jag är en kille i mellan 20-25, bor hos mor och far ännu, spelat fram och tillbaka sedan jag var 18.

    Förra sommaren vann jag en femsiffrig summa och blev överlycklig (kan tilläggas att jag var arbetslös under tiden) över att äntligen få in lite pengar, hade aldrig haft så mycket tidigare och hade ingen stabil inkomstkälla.

    Efter den vinsten så började jag tänka ??jag sätter in 1000kr och hoppas på det bästa. Har jag vunnit en gång kan jag ju vinna igen??.

    Efter ett antal insättningar så började jag känna att nej, jag vill inte spela mer.. men ändå så fortsatte jag.

    Någon månad senare så hade jag spelat bort allt.

    Jag har inga skulder eller något sånt, men jag sitter här nu idag med en hel lön bortspelad och jag är helt pank. Jag stängde av mig på Spelpaus i ett år så jag inte kan spela mer.

    Jag kan inte berätta om missbruket till mina föräldrar då vi inte har den kontakten då vi kan prata om vad som helst med varandra.

    Jag mår riktigt dåligt och vet inte vad jag ska göra.

    Ska jag ljuga för släkt och vänner tills nästa lön?

    Har insett mina problem och tagit tag i det. Jag vet bara inte hur jag ska klara en hel månad och slingra mig runt med lögner.

    Ber om ursäkt för luddigt inlägg, jag är väldigt trött.

  • Svar på tråden Spelmissbrukare - vad ska jag göra?
  • Anonym (Punkt)

    Du har ju kommit till den punkt få du faktist förstått att du har ett provlem. Andra steget är ju att erkänna för andra så jag hade sagt som det var. Lika bra att vara rak och ärlig

    Lycka till med allt!

  • Bagar Bengtsson

    Du har själv insett ditt problem och stängt av dig själv vilket är bra. Om du bor hemma så antar jag du betalar för dig och att det är dessa pengar du nu saknar? Säg till dina föräldrar det du skrivit här, de kommer bli arga men antagligen förstå. En månad utan pengar när du bor hemma fixar du.


    När dina vänner vill få med dig ut är det bara att komma med svepskäl, en månad kan du lätt ljuga för dem utan misstankar.

  • Anonym (Anonym13)
    Bagar Bengtsson skrev 2019-07-25 15:27:14 följande:

    Du har själv insett ditt problem och stängt av dig själv vilket är bra. Om du bor hemma så antar jag du betalar för dig och att det är dessa pengar du nu saknar? Säg till dina föräldrar det du skrivit här, de kommer bli arga men antagligen förstå. En månad utan pengar när du bor hemma fixar du.


    När dina vänner vill få med dig ut är det bara att komma med svepskäl, en månad kan du lätt ljuga för dem utan misstankar.


    Jag betalar för att bo hemma, och det betalar jag direkt. Har jobbat i ungefär ett år med anställning, och har inte en krona kvar utav dessa pengar. Jag kan inte ens tänka mig tanken att göra mina föräldrar så besvikna. Jag mår verkligen skit dåligt utav detta, har riktigt grov ångest och vill bara hitta något att sälja så jag åtminstone har lite pengar..
  • Anonym (Fd spelberoende)

    Jag tycker att du ska kontakta din vårdcentral eller beroendekliniken i din stad.
    Det är svårt att klara av att sluta på egen hand.
    Det är också bra att prata med t ex en kurator. 

    Spelade själv i ca 5 år och spelade bort allt, mina barn, min man, mitt arbete och alla vänner.
    Var på Kolmårdens behandlingshem i två år och har i dag varit spelfri i 18 år.

  • frikardellen

    Kontakta socialtjänsten på kommunen. Kommunerna har numera en skyldighet att hjälpa personer med spelmissbruk. Du kan få behandling, t ex stödsamtal. Hjälpen är gratis och de har tystnadsplikt.

  • Susan

    Starkt jobbat av dig att själv gå in och pausa ditt spelande! Önskar dig all lycka i framtiden!

  • Susan
    Susan skrev 2019-07-26 10:31:01 följande:

    Starkt jobbat av dig att själv gå in och pausa ditt spelande! Önskar dig all lycka i framtiden!


    Citerar mig själv *skratt* Skulle ju även skriva hoppas du inte går tillbaka till spelvärlden om ett år.
  • Anonym (Fröken Apelsin)

    Här ts kanske du kan hitta hjälp, både med praktiska tips men också stöd i form av någon att prata med. De kan sedan antagligen hjälpa dig vidare:

    www.stodlinjen.se/

Svar på tråden Spelmissbrukare - vad ska jag göra?