• Fri 26 Jul 2019 14:19
    1222 visningar
    18 svar
    18
    1222

    Varför köper man duntäcke till små barn?

    ... när alla vet att de görs på dun som plockas en och en från fåglar under extrem smärta utan bedövning?

    Förstår det bara inte ????

  • Svar på tråden Varför köper man duntäcke till små barn?
  • Fri 26 Jul 2019 14:22
    #1

    Det gäller väl inte bara för små barn?

  • Fri 26 Jul 2019 14:28
    #2

    Gör d inte?

    Tror du dunet plockas på nåt speciellt sätt för de som ska va till barn?

  • Fri 26 Jul 2019 14:33
    #3
    Agdaa skrev 2019-07-26 14:28:28 följande:

    Gör d inte?

    Tror du dunet plockas på nåt speciellt sätt för de som ska va till barn?


    De som plockar dun har ingen aning om vad det specifikt ska användas till.

    Det är fabriken som tillverkar täcken som bestämmer hur stora täcken och kuddar det ska göras. Alla har samma dun.
  • Fri 26 Jul 2019 14:43
    #4
    Agdaa skrev 2019-07-26 14:28:28 följande:
    Gör d inte?
    Tror du dunet plockas på nåt speciellt sätt för de som ska va till barn?
    Så duntäcke till vuxna är ok??
  • Fri 26 Jul 2019 14:49
    #5

    De som plockar dun säljer till hundratals olika verksamheter/fabriker och vet inte vad slutprodukten blir. (möbelstoppning, sängkläder, kläder, hemtextil, heminredning, prydnadssaker, påsksaker, julpynt, halloween, mardi graas, thanksgiving, presenter, souvenirer utomlands, pennor, etc etc...)

  • Fri 26 Jul 2019 15:08
    #6

    På vilket sätt är det skillnad att köpa det till barn?

    Du vet väl att det säljs massa dunprodukter som inte är skördade från levande djur.

  • Prakti­sk58
    Fri 26 Jul 2019 17:07
    #7

    ">

  • Fri 26 Jul 2019 17:14
    #8

    Och täcken av plastmaterial (som de flesta faktiskt är) är djurvänligt då eller? Du vet att de släpper mikroplaster både i vattnet de tvättas i och luften ni andas? Samt att när plasten hamnar i haven, så kan den orsaka att djur svälter ihjäl?

    Missförstå mig rätt, jag gillar inte djurplågeri, men man ska vara medveten om att båda varianterna inte alls är djurvänliga på något sätt. Därför har jag istället ett täcke jag själv sytt och stoppat med texelull från lokala får. 

  • Fri 26 Jul 2019 19:23
    #9

    Förstår inte din fråga.
    Du får  väl googla om det finns någon märkning för humant producerad dun, och sedan köpa från tillverkare som använder detta.

    Och om du vet att det finns täcken som garanterat kommer från etiska producenter så kan du köpa ett full-stort täcke och gå till en bra sy-service, så syr de till täcket i lämpligt format med bra sömmar som inte läcker.

  • Fri 26 Jul 2019 22:34
    #10
    BurningDiamond skrev 2019-07-26 19:23:37 följande:

    Förstår inte din fråga.
    Du får  väl googla om det finns någon märkning för humant producerad dun, och sedan köpa från tillverkare som använder detta.

    Och om du vet att det finns täcken som garanterat kommer från etiska producenter så kan du köpa ett full-stort täcke och gå till en bra sy-service, så syr de till täcket i lämpligt format med bra sömmar som inte läcker.


    Det kan man göra själv, det är inte sömmarna som är problemet med läckande dun, utan om man inte har ett tillräckligt tätvävt tyg. 
  • Fri 26 Jul 2019 22:46
    #11
    Bjära skrev 2019-07-26 22:34:55 följande:
    Det kan man göra själv, det är inte sömmarna som är problemet med läckande dun, utan om man inte har ett tillräckligt tätvävt tyg. 
    Du får gärna göra det själv. Min erfarenhet är att det är viktigt att ha en bra maskin med rätt nålar och rätt tråd, för dun läcker även runt dåliga sömmar.

    Som extra bonus så slipper du jaga löst dun i några veckor efter avslutat projekt. Väl värt ett par hundringar i min bok. Men som sagt, var och en får göra precis som hen vill.
  • Fri 26 Jul 2019 23:03
    #12
    BurningDiamond skrev 2019-07-26 22:46:52 följande:
    Du får gärna göra det själv. Min erfarenhet är att det är viktigt att ha en bra maskin med rätt nålar och rätt tråd, för dun läcker även runt dåliga sömmar.

    Som extra bonus så slipper du jaga löst dun i några veckor efter avslutat projekt. Väl värt ett par hundringar i min bok. Men som sagt, var och en får göra precis som hen vill.
    Därav syr man utomhus, vare sig det är ett duntäcke eller i manchester. Framställ inte saker som svårare än vad de är. 

    Sedan har du missförstått användandet av "hen", i den meningen skulle du använt "den" istället, vilket är könsneutralt. 
  • Fri 26 Jul 2019 23:39
    #13

    Jag tycker inte att det är nån skillnad när det gäller djurplågeri mellan att köpa duntäcken till vuxna el barn men nu hade jag en diskussion med en blivande mamma som tyckte att det var ok att köpa duntäcke för att det är extra noga med små barn att de ska ha varmt täcke över vintern, Jag tyckte inte det var ok för jag litar inte på märkningar som säger att de försäkrar att de inte har plockat fjädrarna på levande fåglar. Jag skulle föredra nåt annat material.

    Men nån skrev här att det var lika illa för miljön men hur ska man göra då tycker ni? Strunta i täcket? Finns det verkligen inga miljövänliga alternativ? Själv har jag haft mina täcken i 20 år nu så de är ordentligt utslitna så de behöver egentligen bytas ut men har verkligen ingen lust att bidra till miljöförstöringen.

  • Fri 26 Jul 2019 23:53
    #14
    Agdaa skrev 2019-07-26 23:39:46 följande:

    Jag tycker inte att det är nån skillnad när det gäller djurplågeri mellan att köpa duntäcken till vuxna el barn men nu hade jag en diskussion med en blivande mamma som tyckte att det var ok att köpa duntäcke för att det är extra noga med små barn att de ska ha varmt täcke över vintern, Jag tyckte inte det var ok för jag litar inte på märkningar som säger att de försäkrar att de inte har plockat fjädrarna på levande fåglar. Jag skulle föredra nåt annat material.

    Men nån skrev här att det var lika illa för miljön men hur ska man göra då tycker ni? Strunta i täcket? Finns det verkligen inga miljövänliga alternativ? Själv har jag haft mina täcken i 20 år nu så de är ordentligt utslitna så de behöver egentligen bytas ut men har verkligen ingen lust att bidra till miljöförstöringen.


    Samma inlägg (dvs mitt) berättade också om täcken som är stoppade med texelull. Vill man inte sy själv, så kan man köpa färdiga exempelvis här, där ullen är producerad i Sverige: http://www.ulltacket.se/produkter/ Finns kuddar också. 

    En annan fördel med ullen är att om täcket/kudden/madrassen slits ut, så kan man faktiskt återanvända ullen minst en vända till. Ett madrassföretag i Frankrike som jag läste om, sa att ullen håller minst 50 år, medan tyget kanske 20. Kan det bli miljövänligare än så?
  • Sat 27 Jul 2019 00:34
    #15
    Bjära skrev 2019-07-26 23:03:29 följande:
    Därav syr man utomhus, vare sig det är ett duntäcke eller i manchester. Framställ inte saker som svårare än vad de är. 

    Sedan har du missförstått användandet av "hen", i den meningen skulle du använt "den" istället, vilket är könsneutralt. 
    Men vad är ditt problem?
  • Sat 27 Jul 2019 15:12
    #16
    BurningDiamond skrev 2019-07-27 00:34:52 följande:
    Men vad är ditt problem?
    Nu är det ju du som verkar ha problem, som med hur man syr samt min existens. 
  • Sun 25 Aug 2019 16:54
    #17
    Långbenopluto skrev 2019-07-26 14:43:18 följande:
    Så duntäcke till vuxna är ok??
    Nej, absolut inte :(
    Men d verkar som småbarnsföräldrar tycker det är ok att göra undantag för deras små änglar som är värda endast det "bästa" men jag tror att det finns bra alternativ även för dem :o
  • Sun 25 Aug 2019 16:55
    #18
    Fjäril kär skrev 2019-07-26 14:49:30 följande:

    De som plockar dun säljer till hundratals olika verksamheter/fabriker och vet inte vad slutprodukten blir. (möbelstoppning, sängkläder, kläder, hemtextil, heminredning, prydnadssaker, påsksaker, julpynt, halloween, mardi graas, thanksgiving, presenter, souvenirer utomlands, pennor, etc etc...)


    Ja, självklart :o
Svar på tråden Varför köper man duntäcke till små barn?