• Anonym (Petrus)

    Är en SSRI ett bra substitut för tramadol?

    Hej! 


    Jag har idag varit ren från tramadol i en vecka. Tidigare har jag ätit ca 300-400mg per dag i 4-5 år. Jag fick tramadol utskrivet för lindrig smärta när jag var 20 år gammal. 


    För att ge lite kontext till hur det övergick i missbruk:


    Min pappa ägde en krog och föll offer till gängen i en av våra storstäder. Det blev ett par års helvete och ett stort mediedrev som gjorde att vi fick flytta och byta identiteter. Detta gjorde att jag inte fick berätta för någon vem jag var. Jag var tvungen att ljuga om allt. Detta blev en stor påtryckning för en 15 åring. 


    Jag var deprimerad. Jag mådde skit. Jag led av PTSD. Jag satt still väldigt mycket när jag var 19-20 för att jag hatade att gå ut och behöva ljuga för alla och låtsas vara någon jag inte är. Detta resulterade i att jag fick en dålig fysik och började få kroppsliga smärtor, framförallt i mina ben. En läkare upptäckte ett högt värde av kreatinkinas i ett blodprov jag gjorde. Hon skrev ut tramadol till mig. 


    Men tramadolen botade inte bara smärtan, utan det löste istället alla mina psykiska problem. Jag vågade berätta för folk vem jag var. Jag blev öppen och slutade vara så paranoid. Jag fick iordning på mitt liv. Skaffade flickvän, jobb, och en bra livsstil! Men de märkte att jag var beroende av läkemedlet snabbt och läkaren bestämde sig för att klippa bandet. Då vände jag mig till den svarta marknaden...


     


    Idag har det gått 5 år. Efter så många försök att sluta under åren så har jag nu klarat mig i en vecka. Och utsättningssymptomen har inte varit mest fysiska som med andra opioder. Jag har helt enkelt varit beroende av tramadols SSRI-liknande effekt och inte av den smärtstillande delen av tramadol. Därför undrar jag nu: Borde jag ta en titt på SSRI för att slippa återfall i framtiden? Eller ska jag bara hålla ut och hoppas på att mitt seretonin balanseras ut naturligt? Alla mina utsättningssymptom är seretonerga. Hade svaga opioida utsättningssymptom men de försvann efter 48 timmar. 


    Jag ska träffa en läkare angående detta efter helgen, men vill gärna höra vad andra har att säga. Vågar inte lita på läkare fullt ut... Uppskattar alla svar! 

  • Svar på tråden Är en SSRI ett bra substitut för tramadol?
  • Anonym (Anonym)

    1) Tramadol är en opioid som främst används smärtstillande, ssri är något HELT annat! Har du ens koll på detta..?
    2) De psykiska effekter du pratar om har snarare att göra med att du var hög och därmed mer avslappnad. Tramadol påverkar kroppen och psyket men inte alls på samma sätt som ssri.
    3) NEJ du kan inte ta ssri för att förebygga återfall. Det är öht inte så det fungerar och för att bli av med opioidmissbruk krävs andra insatser.
    4) Enda orsaken att använda ssri är om du har det fysiska behovet, har du ens blivit undersökt för att kunna utröna om du har sådan obalans, eller har du självdiagnosticerat?
    5) Om du inte litar på läkare utan hellre söker svar på FL har du dessutom andra problem som du borde konfrontera.

  • klyban
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-29 12:59:59 följande:
    1) Tramadol är en opioid som främst används smärtstillande, ssri är något HELT annat! Har du ens koll på detta..?
    2) De psykiska effekter du pratar om har snarare att göra med att du var hög och därmed mer avslappnad. Tramadol påverkar kroppen och psyket men inte alls på samma sätt som ssri.
    3) NEJ du kan inte ta ssri för att förebygga återfall. Det är öht inte så det fungerar och för att bli av med opioidmissbruk krävs andra insatser.
    4) Enda orsaken att använda ssri är om du har det fysiska behovet, har du ens blivit undersökt för att kunna utröna om du har sådan obalans, eller har du självdiagnosticerat?
    5) Om du inte litar på läkare utan hellre söker svar på FL har du dessutom andra problem som du borde konfrontera.

    Dock så har tramadol en SSRI-liknande effekt, det är därför den används ibland till psykiska saker.
    Detta är rätt vanligt i andra länder har jag förstått.
    Men det är ju ingen ssri, det tror jag nog de flesta redan vet som är bekanta med tramadol.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Anonym)
    klyban skrev 2019-07-29 15:34:13 följande:

    Dock så har tramadol en SSRI-liknande effekt, det är därför den används ibland till psykiska saker.
    Detta är rätt vanligt i andra länder har jag förstått.
    Men det är ju ingen ssri, det tror jag nog de flesta redan vet som är bekanta med tramadol.


    Effekten är en sak, men det kan uppnås med många olika substanser. Har man inte ett uttalat behov av ssri ska man inte experimentera med kroppen, men läkaren lär ju kunna bedöma bäst vad som borde ordineras.
  • klyban
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-29 15:46:34 följande:
    Effekten är en sak, men det kan uppnås med många olika substanser. Har man inte ett uttalat behov av ssri ska man inte experimentera med kroppen, men läkaren lär ju kunna bedöma bäst vad som borde ordineras.

    Dock har tramadol den effekten, och den är klar och välkänd.

    Skulle inte heller använda SSRI utan ordination och ett syfte.
    Det jag sa var ett tillägg, och ett stort problem med tramadol(och fördel)


    hur många meter var det?
  • Anonym (Sk)

    Man ska inte kombinera ssri med tramadol hur som helst iallfall. Det gjorde min läkare till mig och jag fick kramper och arytmier på hjärtat. Idag har jag hjärtstartare inopererad :(

Svar på tråden Är en SSRI ett bra substitut för tramadol?