• Sat 27 Jul 2019 22:48
    3561 visningar
    6 svar
    6
    3561

    Spjälskydd farligt? Bebis.

    Använder ni spjälskydd för sängen? Min 3 månaders bebis som kan rulla och är väldigt rörlig använder det i sin spjälsäng är inte mjukt utan platt tunt tyg är ändå rädd efter jag läste artiklar att i USA är det nästan förbjudet för att minska sids risken.. vill veta om jag ska ta bort det eller om jag kan ha kvar det (känns som hon eventuellt kommer sparka ut ett ben eller arm genom spjälorna men vet ej.. - annars alltså)

    Har också en annan fråga var risken för

    Sids mindre när

    Dem kunde rulla själva?

  • Svar på tråden Spjälskydd farligt? Bebis.
  • Sun 28 Jul 2019 00:12
    #1

    Lirka skyddet kring spjälorna på sängen likt ?slalom? och spänn fast det med dubbelknut i alla snören om du är orolig. Då kan inte en liten bebis få loss det. (Köp inte ett skydd med botten, detta går ju inte att lirka kring spjälorna.)

  • Sun 28 Jul 2019 12:26
    #2

    Vi använde det inte de första månaderna. Även om det sitter fast ordentligt så kan det ju minska luftflödet om barnet hamnar med ansiktet mot det. Fastnar barnet med armar eller ben så är det kanske lite lätt obehagligt, men det är ju inte farligt (så länge sängen inte är placerad så att någon kan råka springa rätt in i kroppsdelen som sticker ut så att den bryts, eller något liknande).

  • Sun 28 Jul 2019 23:39
    #3

    Fick en kommentar om att dem är livsfarliga av en annan kvinna.:

    Finns det ingen risk dem sticker ut ett ben eller arm o typ bryter eller skadar den istället?? Vill nu naturligtvis ta bort spjälskyddet! Hon rör sig mycket dock

    Men har hört dem inte ska kunna bryta det av en artikel om att dem ska vara byggda så, finns det ngt bevis å ena o andra hållet??

  • Thu 15 Aug 2019 19:26
    #4

    Jag skrev en artikel för inte så länge sen om just spjälskydd. Tyvärr finns det ingen absolut forskning som säger varken bu eller bä. Snarare finns det två sidor: en som säger att det är ok med spjälskydd och en som menar på att det är en livsfara.


    Saken är att det har skett dödsfall i USA med spjälskydd, och om jag inte missminner mig så har en del av dem varit "hemmagjorda". Jag har däremot inte hört om något dödsfall i Sverige - och du kan ju föreställa dig hur många bebisar som använder spjälskydd.


    Den främsta anledningen till varför man började göra spjälskydd var dels för mysfaktorn, men också för att barnet inte skulle fastna i sängen. Men med åren har ju konstruktionerna förbättrats avsevärt och sängarna håller en otroligt hög kvalitet. Så frågan är om det ens är nödvändigt med ett spjälskydd nuförtiden.


    Om du ska använda ett spjälskydd, se till att du köper från en välkänd tillverkare och att du testar, känner och klämmer på produkten innan ni börjar använda den. Håll även koll på barnet för att se vilka positioner han eller hon hamnar i för att se om det finns potentiella faror.


    Skriver på barnfamilj.nu om föräldraskap, barn och familjeliv.
  • Thu 15 Aug 2019 23:45
    #5

    Köp ett spjälskydd som andas om du känner oro för detta. Jag använder spjälskydd för ofta hittar jag mitt barn ?upptryckt? mot gaveln med huvudet och har msn inte spjälskydd i då så blir det stora märken

  • Fri 16 Aug 2019 14:32
    #6

    Pröva att ha ett babynest i spjälsängen??

Svar på tråden Spjälskydd farligt? Bebis.