• Bunny on speed

    Hur uttalar du namnet Arthur?

    Om du ser namnet i skrift, hur tänker du att det uttalas?


    Bunnies, it must be bunnies!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du namnet Arthur?
  • Kusinen

    Lite osäker, normalt med långt A-ljud men stavningen förvirrar mig. Så tror att jag skulle kunna uttala det med kort a med den stavningen.

    Men detta gäller förstås endast om jag bara ser namnet i skrift. Jag uttalar alltid namnet så nära den som heter så presenterar sig som möjligt.

    Men som sagt, mitt vanliga uttal av namnet Artur är med långt A (och betoning på a:et).

  • fluu

    Kort a. På svenska alltså.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fritidsmamman

    I Sverige uttalas det precis lika ofta Aaaartur som Artur (långt vs kort A).

    Knepigt namn på så vis.

    Vi hade med det på listan över namn, men ratade det senare pga de olika uttalen.

  • Xenia

    Jag tycker det beror på efternamnet. Med engelskt efternamn så skulle jag uttala det på engelskt sätt med läsp-ljud.

    Tycker Artur är bästa stavningen annars, h:et har ju ingen funktion i det svenska uttalet.

  • Kusinen
    Xenia skrev 2019-08-01 03:13:23 följande:

    Jag tycker det beror på efternamnet. Med engelskt efternamn så skulle jag uttala det på engelskt sätt med läsp-ljud.

    Tycker Artur är bästa stavningen annars, h:et har ju ingen funktion i det svenska uttalet.


    Hur uttalar du det utan H? Dvs vad anser du vara det svenska uttalet?
  • Xenia

    Utan H = utan läspljud.

    Men problemet är att jag tycker det låter lika bra med kort som långt A-ljud. Hur uttalade författaren och akademiledamoten Artur Lundkvist sitt namn? Jag vet inte, har bara läst om honom, aldrig hört någon säga hans namn.

  • Kusinen
    Xenia skrev 2019-08-01 16:31:41 följande:

    Utan H = utan läspljud.

    Men problemet är att jag tycker det låter lika bra med kort som långt A-ljud. Hur uttalade författaren och akademiledamoten Artur Lundkvist sitt namn? Jag vet inte, har bara läst om honom, aldrig hört någon säga hans namn.


    Ok, det var långt kort A som jag funderade på. Jag ser att jag är ganska ensam i tråden att ha långt A på svenska så jag blev nyfiken på hur det "ska" vara.

    Men inser att jag aldrig har träffat nån Artur så vitt jag ver, så vet inte var jag fått mitt

    uttal från.
Svar på tråden Hur uttalar du namnet Arthur?