• Smultr­onmarm­elad
    Sun 28 Jul 2019 00:57
    412 visningar
    3 svar
    3
    412

    Fuckat upp det

    Arbetar inom offentlig sektor och då ska allt gå till på väldigt specifika sätt.

    Förra veckan var jag tvungen att göra ett inköp på faktura men glömde ange referens så på fakturan ser det nu ut som att jag personligen gjort inköpet men att det faktureras organisationen.

    Vad ska jag göra? Kommer jag få sparken??????

  • Svar på tråden Fuckat upp det
  • Sun 28 Jul 2019 02:55
    #1
    +1
    Smultronmarmelad skrev 2019-07-28 00:57:19 följande:

    Arbetar inom offentlig sektor och då ska allt gå till på väldigt specifika sätt.

    Förra veckan var jag tvungen att göra ett inköp på faktura men glömde ange referens så på fakturan ser det nu ut som att jag personligen gjort inköpet men att det faktureras organisationen.

    Vad ska jag göra? Kommer jag få sparken??????


    Ingen fara, du gör en anteckning, en s k tjänsteanteckning, om att beställningen avser myndigheten. Den som attesterar fakturan i bokföringen sedan intygar sedan att detta är korrekt.
  • Anonym (Ada)
    Sun 28 Jul 2019 19:30
    #2
    Smultronmarmelad skrev 2019-07-28 00:57:19 följande:

    Arbetar inom offentlig sektor och då ska allt gå till på väldigt specifika sätt.

    Förra veckan var jag tvungen att göra ett inköp på faktura men glömde ange referens så på fakturan ser det nu ut som att jag personligen gjort inköpet men att det faktureras organisationen.

    Vad ska jag göra? Kommer jag få sparken??????


    Ta det lugnt, du kommer inte få sparken. Sånt här brukar gå att rätta till relativt enkelt. Jag jobbar själv i offentlig sektor och alla riktlinjer kan skrämma en men allt går att lösa. 

    Jag hade gjort följande saker:
    Om du inte fått fakturan så maila företaget om referensnumret/personen, har du tur lägger dom bara till det på fakturan innan dom skickar iväg den. 

    Om den gått iväg och kanske t.om. kommit till dig/din arbetsplats: Hör av dig till den ekonomiansvarige på din avdelning och säg bara att det saknas referens på faktura X från företag X och så säger du vad referensen är så brukar dom fixa det. 

    Och vill du ha ett till tips: Gör ett dokument med alla siffror och dylikt som ska stå med på fakturor. Jag har ett sånt och det är supersmidigt, där står allt; organisationsnummer, fakturaadress, referens osv. Då vet jag att när jag handlar något så ska allt det med, så kör jag bara copy paste.

  • Smultr­onmarm­elad
    Sun 28 Jul 2019 19:49
    #3

    Tack!

    Ja, jag har sånt men är i många olika verksamheter så det blev kortslutning och var bråttom och alla har semester. Men känns tryggt med era ord. Tack igen!


    Anonym (Ada) skrev 2019-07-28 19:30:16 följande:

    Ta det lugnt, du kommer inte få sparken. Sånt här brukar gå att rätta till relativt enkelt. Jag jobbar själv i offentlig sektor och alla riktlinjer kan skrämma en men allt går att lösa. 

    Jag hade gjort följande saker:

    Om du inte fått fakturan så maila företaget om referensnumret/personen, har du tur lägger dom bara till det på fakturan innan dom skickar iväg den. 

    Om den gått iväg och kanske t.om. kommit till dig/din arbetsplats: Hör av dig till den ekonomiansvarige på din avdelning och säg bara att det saknas referens på faktura X från företag X och så säger du vad referensen är så brukar dom fixa det. 

    Och vill du ha ett till tips: Gör ett dokument med alla siffror och dylikt som ska stå med på fakturor. Jag har ett sånt och det är supersmidigt, där står allt; organisationsnummer, fakturaadress, referens osv. Då vet jag att när jag handlar något så ska allt det med, så kör jag bara copy paste.


Svar på tråden Fuckat upp det