• Sinv

    Kan jag vara bipolär?

    Hej!
    För några år sedan gick jag till en psykolog som ville utreda mig för bipolär sjukdom typ 2, men jag ville inte lyssna och slutade träffa psykologen. Jag tänkte att en diagnos förstör livet, att man stämplas i alla möjliga system och att jag inte får behålla mitt körkort vilket gör det nästan omöjligt att få jobb. 

    Jag har den senaste tiden tänkt på detta psykologen pratade om, och insett att kanske personen haft rätt men är fortfarande tveksam.
    Ifall jag är bipolär, så kan jag i vilket fall som helst hantera sjukdomen så pass bra utan medicinering att det är inga problem att arbeta/studera heltid och prestera bra, kan man göra det normalt sett när man är bipolär?

    Om jag ska beskriva mitt mående så går det i skov, mellan ups and downs. Ibland är jag deprimerad i flera månader för att sedan må bra i någon månad, mina depressiva perioder är helt klart majoriteten av tiden men har inslag av perioder där mitt mående är riktigt bra också. Senaste tiden har jag mest varit deprimerad, men har senaste veckan pendlat mellan ups and downs från dag till dag. Humörsvängningar är i och för sig normalt, men i den utsträckningen jag har känns lite udda. Det finns inte alltid en logisk förklaring till varför jag mår dåligt eller varför jag mår bättre.

    Period variant 1: Mina depressiva perioder, blir jag väldigt trött och sover väldigt mycket. Jag blir inåtbunden och får större problem med min sociala ångest. Jag tappar all energi, all livslust. Jag kan låta disk stå i 1 vecka för det finns ingen ork att ta tag i någonting. Jag har dock den medvetenheten om vad som måste göras, så jag lämnar in tentor i tid med goda resultat eller jobbar och gör bra ifrån mig på jobbet, men allting som faller utanför vad man måste prestera som att ex städa och diska uteblir trots att jag är en riktigt pedant person egentligen. Jag får ibland självmordstankar under dessa perioder och ser ingen framtid, ser negativt på allt i mitt liv och vågar ej lita på någon människa, minskad sexlust.

    Period variant 2: Mina bättre perioder blir jag mycket piggare och får så mycket energi att jag sover extremt lite istället, det känns inte som att jag har ett behov av att sova. Jag pratar i telefon med vänner på nätterna, vilket jag inte gör annars. Jag har under perioder jag varit singel dejtat många killar under kort period, ökad sexlust också. Jag får lätt ett shoppingberoende, på ex smink där jag ofta beställer mer än jag har råd med, oftast har det löst sig genom dra in på andra utgifter som mat men har ett konto på qliro och ett på klarna där jag delbetalar fakturor jag inte kunde betala, har dock inte handlat något mer på det sättet utöver mina tillgångar på säkert 2 år, så den ekonomiska medvetenheten har blivit bättre men beställer fortfarande onödigt mycket saker när jag mår bättre, och känner sån lycka när jag köper saker. Jag får också storslagna planer, när jag var yngre var det att bli skådis och flytta till Los Angeles, nu är det mer att jag ska byta studiebana från socionom till jurist och sedan bli stenrik. I dessa perioder känns det som ingenting kan stoppa mig från att lyckas i livet. Allt i livet känns som en tävling och jag är besluten att vinna oavsett vad.

    Jag pendlar mellan dessa två perioder, antingen månader, dagar eller till och med timmar. Jag kan ha period 1 på tisdagen och period 2 på onsdagen för att på torsdagen ha period 1 på förmiddag och period 2 på eftermiddag. Oftast är jag deprimerad, men i vissa perioder har jag variant 2 ett tag, oftast kortare stunder som någon vecka eller två, sällan flera månader. För ungefär 2 år sen hade jag nog period 2 i flera månaders tid.

    Mitt liv har dock inte varit lätt, har gått igenom många trauman och hemska upplevelser så kan finnas logiska förklaringen till depressionen, men förstår inte varför jag pendlar så mycket i måendet.

    Är det någon här som har erfarenhet, låter detta som bipolär typ 2?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-28 21:44
    Jag ska tillägga att det känns som jag bara pendlar mellan dessa två perioder, känner mig aldrig helt vanligt fungerande. Jag har inga symptomfria perioder så att säga, isåfall är det i en dag utan pendlar alltid i stämningsläge och när depressiv period avslutas och bra period påbörjas händer det inte successivt utan som att trycka på en knapp. Det händer så snabbt att jag inte ens hinner reagera.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-28 21:50
    En sak till, panikångestattacker händer väldigt ofta i de depressiva perioderna, ibland flera gånger i veckan, alltid när jag är hemma och ensam i princip men det har hänt 2 gånger på universitetet också.

  • Svar på tråden Kan jag vara bipolär?
  • Rudbeckius

    Hej! Tack för beskrivning, läste två gånger. Tyvärr kan jag inte den här sortens diagnoser men har haft jobbkollegor med den här sortens problematik, tre relationer där detta förekommit i närståendekretsen samt en kompis.

    Samtliga verkar nöjda med sin kontakt med sjukvården och de har fungerat med jobb och vardag rätt OK. Det har varit viktigt att de inte slutar medicinera, då har det hänt grejer..

    De har haft rätt regelbundna vanor - typ alltid morgonpromenad runt sjön, sova kl 23, inget arbete efter kl 18 osv.

    Vad jag förstår har sjukvården utvecklats väldigt inom det här området de sista decennierna.

Svar på tråden Kan jag vara bipolär?