• Tihi

    Hemlagad sallad. Vad hivar ni i?

    Vad brukar ni lägga i era hemlagade sallader så att det blir nyttigt och mättande?  Vegetariska förslag tack då vi är vegetarianer. Vi äter ägg.

  • Svar på tråden Hemlagad sallad. Vad hivar ni i?
  • Virriga Vera

    Nu när det är varmt så är en frisk melonsallad gott. Blandad sallad, vattenmelon i bitar, cocktail tomater i olika färger och sorter, lite rödlök och fetaost över det rostade valnötter och blandade kärnor. Tzatziki eller vinägrett till är lika gott vilket som. Glöm inte ett gott bröd till.


  • Fjäril kär

    Testa att tärna ner kokt färskpotatis, faktiskt jättegott och väldigt mättande. Gör en klassisk grekisk sallad men ha i potatis och toppa med ägg.

  • flygrl

    Jag tycker det kan va gott med frukt i en vanlig sallad, särskilt på sommaren. Bananer ger viss matighet & är lagom söta men även äpplen och päron funkar fint. Nötter är gott och ger lite crunch i salladen. Förstärk gärna nötigheten med hasselnötsolja.

    Istf gurka tar jag gärna zucchini som ju liknar gurkan men är fastare och matigare i konsistensen.

    Olika sorters bönor, linser och kikärter kan också användas, gärna i kombo med olivolja & vitlök.

    Nåt jag aldrig fixat till själv men kommer göra för det är så gott är algsallad med sesamolja och sesamfrön. Har käkat det åtskilliga gånger på diverse thai ställen.

  • Limajo

    Glasnudlar, chili, vattenmelon, mango, gurka, avokado, massor av koriander, hackade jord- eller cashewnötter och så en dressing på fisksås, lime mm (googla nam pla). Det blir vansinnigt gott, många olika konsistenser och passar bra i värmen.

    Lägg till tofu eller ägg om du vill ha det matigare. Eller räkor om man är en sån där stockholmsvegetarian. ;)

  • Kodia

    Några förslag: halloumi, fetaost, vanlig hårdost, avokado, pasta, färskpotatis, frysta sojabönor, bulgur, couscous, 

  • Mrs Green

    Igår gjorde jag en sallad på babyspenat, körsbärstomater, sojabönor, fetaost, granatäppelkärnor och lite solrosfrön och pumpakärnor. Det blev jättegott!

  • kattm

    Vi har precis ätit vår standard så här sommartid:

    Couscous kokad med buljong, fräst rödlök och zucchini, tärnad paprika, tomat, melon, ruccola, pumpakärnor. Till det tzatziki och t ex halloumi eller quorn.

    En annan sallad vi nyligen ätit och tyckte om var pasta, fräst rödlök, ruccola, majs, sparris, små svarta bönor, paprika och en dressing gjord på crème fraiche, lite majonnäs, chilisås och sambal oelek. Vi som inte är vegetarianer åt rökt kalkon till.

  • Limajo

    Två andra matiga sallader jag gör ibland.

    Långkornigt ris, ägg och riktigt goda tomater (kan bara göras på sommaren alltså). Rikligt med rödvinsvinaigrette med fransk senap i och färsk basilika.

    Rå blomkål i små, små buketter, svarta bönor, avokado, rödlök. Dressing på olivolja och citron. Riktigt gott med kontrasten mellan knaprig blomkål och krämig avokado.

  • nnnnnnnn

    denna gillar vi:
    babyspenat
    tomater (tärna)
    jordgubbar (skiva eller dela i bitar, en för små)
    oliver
    grillad ost typ halloumi eller välj en hårdare fetaost, i skivor eller tärningar
    ringla över lite olja gärna smaksatt + tjock balsamico "crema" eller hallonbalsamico

  • nnnnnnnn
    nnnnnnnn skrev 2019-07-30 21:40:38 följande:
    denna gillar vi:
    babyspenat
    tomater (tärna)
    jordgubbar (skiva eller dela i bitar, en för små)
    oliver
    grillad ost typ halloumi eller välj en hårdare fetaost, i skivor eller tärningar
    ringla över lite olja gärna smaksatt + tjock balsamico "crema" eller hallonbalsamico
    Inte så mättande om man inte tar i rejält vad gäller osten, men frisk och perfekt nu när det varit sjukt varmt i flera dagar...
Svar på tråden Hemlagad sallad. Vad hivar ni i?