• Mon 29 Jul 2019 12:49
    391 visningar
    19 svar
    19
    391

    Fler äldre?

    Jag är inte gravid men har en ny relation, är 39 och han är 37, är vi för gamla?

    Vi känner oss unga och starka men man blir ju ändå osäker iom vår ålder.

    Fler som närmade sig 40 när de fick första barnet?

    Berätta!

  • Svar på tråden Fler äldre?
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 29 Jul 2019 12:51
    #1

    Jag var 37 och han 35 när vi fick vårt barn, planerar ev ett till nu med bf nästa höst. Varför skulle ni vara för gamla? Enda nackdelen som jag ser det är att man inte har lika mkt tid med sitt barn som vuxen, man kanske inte hinner se barnbarn mm.

  • Mon 29 Jul 2019 12:55
    #2
    +1

    Ni är väl i det äldre åldersspannet men absolut inte FÖR gamla. Kör på om ni önskar familj, det kan bli svårare ju äldre man blir.

    Jag fick mitt andra barn vid 37. Jättekul!

  • Mon 29 Jul 2019 12:56
    #3
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-29 12:51:12 följande:

    Jag var 37 och han 35 när vi fick vårt barn, planerar ev ett till nu med bf nästa höst. Varför skulle ni vara för gamla? Enda nackdelen som jag ser det är att man inte har lika mkt tid med sitt barn som vuxen, man kanske inte hinner se barnbarn mm.


    Det är väl just det man bl.a. tänker på, att man inte får lika lång tid men sen å andra sidan vet man aldrig sånt i förväg även om man är ung förälder.

    Och att barnet ska tycka att hen har gamla föräldrar jämfört med kompisarna sen.
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 29 Jul 2019 13:11
    #4
    19sandra80 skrev 2019-07-29 12:56:41 följande:
    Det är väl just det man bl.a. tänker på, att man inte får lika lång tid men sen å andra sidan vet man aldrig sånt i förväg även om man är ung förälder.

    Och att barnet ska tycka att hen har gamla föräldrar jämfört med kompisarna sen.
    Jo men ska ni då avstå från att skaffa barn av rädsla för att barnet ska ha en åsikt om er ålder...? Hur vill ni själva att era liv ska se ut, vill ni ha en framtid med eller utan barn helt enkelt? Att skaffa barn är alltid en självisk handling oavsett hur man ser det så vill ni det ska ni ju inte låta varken det ena eller andra skälet stå i vägen för det.
  • Mon 29 Jul 2019 14:13
    #5

    Ert barn kommer inte bry sig det minsta om er ålder. När det är dags för dagis och skola kommer ni inse att fler föräldrar i samma ålder finns.

    Glöm inte att det finns åtskilliga personer som skiljer sig och sen börjar om med ny familj med åldersskillnad åt alla möjliga håll. Ingen bryr sig.

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 29 Jul 2019 15:12
    #6

    En sak till, Vickan och Danne var ju inte purunga heller när de fick Estelle :D Det går om man vill ;)

  • Mon 29 Jul 2019 15:31
    #7
    +1

    Är man nånsin för gammal för att uppleva ett litet mirakel? :)

  • Mon 29 Jul 2019 16:07
    #8

    Kronprinsessan Victoria var 39 när prins Oscar föddes. Verkar hon gammal tycker du?

  • Mon 29 Jul 2019 16:37
    #9
    +1

    Jag är 39, fyller snart 40. Bf januari. Livet ser olika ut för alla, det här blir vårt första barn.

  • Mon 29 Jul 2019 17:09
    #10

    Jag var 32 när vi fick första, han 52. Vi fick vår fjärde, sista 10 dagar innan jag fyllde 40 och han fyllde 60 några månader tidigare.

  • Mon 29 Jul 2019 17:40
    #11

    Vad skönt med era inputs, tack!

    Som sagt vi känner oss unga men man har väl alltid lite dumma hjärnspöken oavsett ålder om något antar jag när det kommer till beslutet att skaffa barn :)

  • Anonym (40-år­ingen)
    Mon 29 Jul 2019 21:19
    #12
    +1

    Jag var 37 när första föddes, 39 när jag fick mitt andra och har just påbörjat försöken till en trea. Fick ett tidigt missfall för en månad sedan då det tog sig på första försöket, men det ville sig inte riktigt. I väntar ägglossning nu.

    Tycker absolut inte att ni är för gamla! Jag är nog inte tröttare än nån annan småbarnsmamma med två täta. :p

  • Anonym (Couga­r)
    Tue 30 Jul 2019 10:20
    #13

    Fick första när jag var 35 (oplanerad)

    Kommer att vara 42 när nästa kommer (planerad)

  • Tue 30 Jul 2019 19:42
    #14

    Jag är 40 och sambon 42 år. Är nygravida, tredje försöket efter två missfall/m a. Jag har en 9-åring från tidigare relation.

    Tänker inte så mycket på åldern. Hade själv äldre föräldrar, är sladdbarn. Det var helt okej med äldre föräldrar och att ha äldre syskon under uppväxten. Inbillar mig att jag ändå är 100 ggr ungdomligare nu än vad mina föräldrar var, när de fick mig.

  • Anonym (40-år­ingen)
    Tue 30 Jul 2019 20:16
    #15
    frikardellen skrev 2019-07-30 19:42:53 följande:

    Jag är 40 och sambon 42 år. Är nygravida, tredje försöket efter två missfall/m a. Jag har en 9-åring från tidigare relation.

    Tänker inte så mycket på åldern. Hade själv äldre föräldrar, är sladdbarn. Det var helt okej med äldre föräldrar och att ha äldre syskon under uppväxten. Inbillar mig att jag ändå är 100 ggr ungdomligare nu än vad mina föräldrar var, när de fick mig.


    Håller med dig. Jag varken känner mig eller uppfattas som en äldre förälder. Sambon är bara 30 och vi brukar bli tagna för att vara jämngamla. Åldern i sig säger inte allt. :)
  • Wed 31 Jul 2019 22:07
    #16

    Härligt att höra så mycket positivt!

    Nu gäller det bara att lyckas bli gravid också...

    Hade ni som har barn sen innan svårare att bli det när ni blev äldre eller ni märkte ingen större skillnad?

  • Anonym (40-år­ingen)
    Wed 31 Jul 2019 23:30
    #17
    +1
    19sandra80 skrev 2019-07-31 22:07:47 följande:

    Härligt att höra så mycket positivt!

    Nu gäller det bara att lyckas bli gravid också...

    Hade ni som har barn sen innan svårare att bli det när ni blev äldre eller ni märkte ingen större skillnad?


    Födde mitt andra vid 39 och hon blev till på första försöket. Första tog tre försök.
  • Tue 20 Aug 2019 22:32
    #18

    Jag är född -77 och fick mitt fjärde barn i maj i år. Har sedan tidigare en knodd född i feb -18 och två äldre födda 2006 och 2008. Det är alltså 15 månader mellan de två yngsta. Mellan de äldre barnen är det 2,5 år. Kan ärligt säga att jag har mycket mer ork nu än när de första föddes, trots att det är kortare åldersspann mellan dessa två små. Allt beror på var man är i livet och generellt kanske man är mer på rätt ställe när man är äldre. Så kör på!

  • Anonym (40)
    Wed 21 Aug 2019 15:32
    #19
    Zakopane skrev 2019-08-20 22:32:06 följande:

    Jag är född -77 och fick mitt fjärde barn i maj i år. Har sedan tidigare en knodd född i feb -18 och två äldre födda 2006 och 2008. Det är alltså 15 månader mellan de två yngsta. Mellan de äldre barnen är det 2,5 år. Kan ärligt säga att jag har mycket mer ork nu än när de första föddes, trots att det är kortare åldersspann mellan dessa två små. Allt beror på var man är i livet och generellt kanske man är mer på rätt ställe när man är äldre. Så kör på!


    Jag håller med. Som 30-åring hade man så mycket annat som man skulle göra samtidigt och man kände hela tiden att man inte ville missa något. Nu har man fått lite perspektiv ovh vet att man missar inget och allt har sin tid. Det gör att man är mer chill vilket resulterar att man faktiskt är mindre trött.
Svar på tråden Fler äldre?