• Ca02

    Föräldrapenning vid evt nästa graviditet

    Hej jag har et barn på 2 år och har jobbat 60% i nästan 1 år och skyddar min sgi de resterande 40%. Om jag blir gravid igen nu får jag samma föräldrapenning som vid första barn eller blir den lägre då jag jobbar 60% (och även skyddar sgi) och inte jobbar 100% som jag gjorde innan första barnet?

  • Svar på tråden Föräldrapenning vid evt nästa graviditet
  • Anonym (Kvinna 39)

    Den blir som med första barnet eftersom du skyddat den.

  • Anonym (nja)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2019-07-29 13:17:32 följande:

    Den blir som med första barnet eftersom du skyddat den.


    Nja är det verkligen så? Att man skyddar sin sgi betyder väl egentligen bara att man har Tror det är med 2 års mellanrum som fk uppdaterar din inkomst. Då kommer dom gå efter den inkomsten du har då. 
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (nja) skrev 2019-07-29 14:20:31 följande:
    Nja är det verkligen så? Att man skyddar sin sgi betyder väl egentligen bara att man har Tror det är med 2 års mellanrum som fk uppdaterar din inkomst. Då kommer dom gå efter den inkomsten du har då. 
    Ja det är verkligen så. Fk vill ha uppdaterad lön direkt då den nya börjar gälla, men det är det inte frågan om här. Det är samma lön. Fk kräver full "sysselsättning" för att skydda sgi så den är samma, det har ts eftersom hon arbetar 60 % och fyller upp resterande 40 % med fp. Det är exakt så det går till.
  • Seven Costanza

    Så länge du skyddar din sgi genom att fylla upp till heltid med FP så får du samma FP som med första barnet, men du måste skydda sgi ända fram till barnet föds. Det är alltså inte som när man jobbar heltid och är gravid med första barnet att man kan gå ner i tid eller sluta jobba när det är mindre än sex månader till BF.

Svar på tråden Föräldrapenning vid evt nästa graviditet