• Anonym (V)

    Ni som äter kött

    Jag hoppas att vi kan hålla så god ton som möjligt i denna tråd!

    Ni som äter kött, varför gör ni det trots att ni vet att det är dåligt för miljön, djurens välbefinnande och ur många perspektiv även för hälsan?

    Varken nu eller när jag var köttätare finner jag ett bra svar på den frågan.

  • Svar på tråden Ni som äter kött
  • Anonym (Plus och minus)
    Anonym (V) skrev 2019-07-30 09:36:13 följande:

    Jag hoppas att vi kan hålla så god ton som möjligt i denna tråd!

    Ni som äter kött, varför gör ni det trots att ni vet att det är dåligt för miljön, djurens välbefinnande och ur många perspektiv även för hälsan?

    Varken nu eller när jag var köttätare finner jag ett bra svar på den frågan.


    Det smakar gott!

    Jag gör en massa annat dumt också, kör bil, köpet rolig elektronik, flyger ibland, köpet läderskor, dricker alkohol mm
  • Dr Nail

    Därför väljer man bra kött som är lite dyrare, och äter det lite mer sällan istället. Istället för den där danska fläskfilen.

    Det mesta vi gör är "dåligt för miljön". Varför göra något överhuvudtaget? Varför ens leva?

  • John22

    Allt är dåligt för miljön, inklusive att äta grönsaker. Att äta kött från djur som fötts upp och slaktats i närheten lär för övrigt vara bra mycket bättre än att trycka i sig soja och annat skit från andra sidan jordklotet.

    Det bästa för miljön vore om vi begick kollektivt självmord.

    Jag äter kött av samma anledning som att tigern äter kött - för att kött är en viktig del av min kost och anledningen till att människan kommit så långt som den har.

  • Praktisk58
    Dr Nail skrev 2019-07-30 09:43:48 följande:

    Därför väljer man bra kött som är lite dyrare, och äter det lite mer sällan istället.
    Istället för den där danska fläskfilen.


    Det är synd om danskarna. Dom har nästan ingen möjlighet att få äkta svenskt kött. Stackarna är tvungna att skölja ner det öl och sprit för att det skall vara ätbart.
  • Limajo

    Det går ju inte att vara så kategorisk som du är och säga att det är dåligt för miljön. Skulle vi inte ha betande djur inden omfattning vi har skulle vi få enorma problem med igenväxta hagar och ängar och tappa mycket av den biologiska mångfalden. Ängar och hagar innehåller många växter som är viktiga för pollinerande insekter. Hotet mot den biologiska mångfalden skrivs det inte lika mycket om som klimatkrisen men beskrivs av många experter som ett minst lika stort hot mot planeten.

    Så jag har inga problem med att äta kött. Jag äter ca 50% av lunch och middag med kött och blandar nöt, fläsk, höns och lamm (mer sällan vilt pga priset) och köper en hög andel ekologiskt och nästan bara svenskt.

  • Anonym (Grabben bredvid)
    Anonym (V) skrev 2019-07-30 09:36:13 följande:

    Jag hoppas att vi kan hålla så god ton som möjligt i denna tråd!

    Ni som äter kött, varför gör ni det trots att ni vet att det är dåligt för miljön, djurens välbefinnande och ur många perspektiv även för hälsan?

    Varken nu eller när jag var köttätare finner jag ett bra svar på den frågan.


    Jag hade en period på 2 år då jag inte åt kött alls just pga jag inte gillade hur djuren behandlades. Men, nu äter jag det igen för mitt eget välbefinnande. Därför äter jag kött.
  • modsey
    Anonym (V) skrev 2019-07-30 09:36:13 följande:

    Jag hoppas att vi kan hålla så god ton som möjligt i denna tråd!

    Ni som äter kött, varför gör ni det trots att ni vet att det är dåligt för miljön, djurens välbefinnande och ur många perspektiv även för hälsan?

    Varken nu eller när jag var köttätare finner jag ett bra svar på den frågan.


    jag äter kött för att det är gott och bra för oss i lagom mängd. Dock är jag rätt petig på vilket kött jag köper
  • Dynomate

    För att det är gott och känns stärkande/nyttigt..

    Vi har ju gjort det i flera tusen år. Varför ska vi sluta med allt just nu?

    Jag äter mest kyckling och fisk.

    Äter ganska sällan numera av det röda köttet.

    Försöker ofta välja vegetariskt.

  • Moder1

    För att det är gott och min kropp mår bra av det.

    Jag köper kött av en bonde jag känner så djuren har haft det bra.

    Ibland av jägare med.

Svar på tråden Ni som äter kött