• Eir

    Min finaste, käraste katt ska få somna in imorgon - Hur vet man att det är rätt beslut?

    Mitt hjärta är så tungt och sorgset. Min käraste, älskade katt, 15 år har en sjukdom som gör att hon blir långsamt får stelt skelett och smärta när hon rör sig. Det började för ca 2 år sedan. Och det har blivit värre och värre.
    Nu har jag valt att hon ska få somna in i morgon, innan det blir för akut.  Hon kan inte längre hoppa upp i soffan/sängen, gör för ont. Det går bra så länge hon bara går på golvet, äter bra.
    Men beslutet är så tuungt, har ångest. Jag vill inte behöva åka in akut till en veterinär. Hon hatar veterinärkliniker.

    Just nu ligger hon och tittar på mig, har jag gjort rätt? Hur vet man när det är dags?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-31 19:37
    Idag den 31/7 fick min älskade katt somna in. Sörjd och saknad, tomheten och tystnaden är stor och tung.
    ----

  • Svar på tråden Min finaste, käraste katt ska få somna in imorgon - Hur vet man att det är rätt beslut?
  • Anonym (Anonym)

    Det finns inget exakt datum när det är rätt men antagligen lider katten redan nu så då kan det vara dags.

  • Anonym (Anonym)

    Rättare sagt: du vet att hon lider och därför är det dags.

  • Eir
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-30 15:19:23 följande:

    Rättare sagt: du vet att hon lider och därför är det dags.


    Det känns så overkligt, tiden är bokad och veterinären verkar vara bra. Vill inte mista henne. Så ledsen.
  • Anonym (Anonym)
    Eir skrev 2019-07-30 15:25:50 följande:
    Det känns så overkligt, tiden är bokad och veterinären verkar vara bra. Vill inte mista henne. Så ledsen.
    Tyvärr vet du ju att det måste bli så. Jag var tvungen att utan förvarning ta bort min katt som jag haft i 17 för ett par år sedan, det var det värsta dödsfallet hittills i mitt liv. Det kommer att vara tungt, det kan ta lång tid att komma över men det blir lättsammare efter ett tag.
  • Anonym (Anonym)

    Passa på att vara med henne så mycket som möjligt, ta några foton kanske, ge henne gott att äta och dricka, alla favoriter, sov tillsammans, alla minuter nu är dyrbara för er. Ta med en kompis eller släkting imorgon om du kan.

  • Eir

    Sjukdomen har kommit i skov, man ser att hon är stel när hon rör sig. Alldeles nyss så lekte hon lite på golvet, la sig ner efter en liten stund och somnade. Har jag tagit beslutet för tidigt?
    Mitt beslut grundar sig i att hon nyligen börjar få ont när hon reser på sig. Förut har det varit när hon vill upp någonstans (innekatt).
    Det är första gången jag måste ta ett sådant beslut, har inte haft husdjur innan. Jag kommer att sakna henne oändligt..

  • Eir

    Jag har en katt till, och båda katterna verkar tycka om varandra, leker ihop, sover tillsammans. Har gjort så i över 10 år. Sörjer katter ? Kan katter visa att de saknar sin kompis?

  • Bagar Bengtsson

    Beklagar den sorg du känner. Sådana här beslut är aldrig lätta att ta. Du har dock insett att katten mår dåligt och kommer må sämre varje dag som går. Vissa stunder så kanske katten mår bra men över det stora hela gör den inte det.


    Jag tror du efter några månader inser att du fattat ett bra beslut. Jag har haft liknande upplevelse och det tar tid att komma över Nu minns man oftast de bra stunderna vilket är det fina. Om du kommer ha katten kvar ett halvår till kommer du bara att få fler minnen av hur dåligt katten mådde.


    Det kommer bli många tårar, tunga stunder men i slutändan så har du dina fina minnen kvar. Kram.

  • Anonym (Anonym)
    Eir skrev 2019-07-30 15:38:37 följande:

    Sjukdomen har kommit i skov, man ser att hon är stel när hon rör sig. Alldeles nyss så lekte hon lite på golvet, la sig ner efter en liten stund och somnade. Har jag tagit beslutet för tidigt?
    Mitt beslut grundar sig i att hon nyligen börjar få ont när hon reser på sig. Förut har det varit när hon vill upp någonstans (innekatt).
    Det är första gången jag måste ta ett sådant beslut, har inte haft husdjur innan. Jag kommer att sakna henne oändligt..


    Nu är det ju så med katter att de sällan visar smärta om det inte är en stark och direkt smärta, hon kan mycket väl ha ont hela tiden utan att du vet om det, bara att det märks mer vissa stunder.

    Vad säger veterinären om sjukdomen, hur länge tror de att hon gått med den?

    Kan säga att du inte tar beslutet för tidigt, inte nu när du vet om hur hon har det. Man kan vara självisk, men hur många dagar vill du att hon ska lida i onödan? Kärlek är ibland att låta någon man älskar slippa smärta, lidande, sjukdomar... Hon blir ju inte bättre, bara sämre. Det vore en sak om det fanns medicinering eller något annat att göra men jag antar att det inte är så, annars hade du ju tagit det beslutet före allt annat.

    Samtidigt känns det alltid för tidigt, du måste komma fram till själv hur dålig hon faktiskt är och om hon faktiskt lider finns det bara ett svar.
  • Eir
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-30 15:28:44 följande:
    Tyvärr vet du ju att det måste bli så. Jag var tvungen att utan förvarning ta bort min katt som jag haft i 17 för ett par år sedan, det var det värsta dödsfallet hittills i mitt liv. Det kommer att vara tungt, det kan ta lång tid att komma över men det blir lättsammare efter ett tag.
    Det är det som jag är rädd för, att hon ska få så ont att hon inte blir hanterbar. Hon är väldigt svårhanterad ändå när hon är hos veterinären. 
    Jag hoppas att det ska bli så lugnt som möjligt imorgon. Trots sin smärta har hon nyfikenheten kvar och en del leklust. Det känns hemskt att behöva ta beslut i förtid.
Svar på tråden Min finaste, käraste katt ska få somna in imorgon - Hur vet man att det är rätt beslut?