• Swedman

    12V pump till sommarstugan?

    En kompis till mig har sommarstuga med 12V system. Söker nu lämplig pump för att pumpa upp typ diskvatten. Stugan står 5 meter från stranden, enskilt läge.

    Jag kan ej så mycket om detta men tänker mig en vattenslang med backventil som rullas ut i början på sommaren och en 12V sugpump(?) suger upp vattnet då hon behöver vatten. Sen slås strömmen av till pumpen. Det är slang efter pumpen också.. Ingen kran.

    Till hösten tas slangen in och tömmes på vatten.

    Förslag på lösning? Storlek på pumpen? Lämpligt val?

  • Svar på tråden 12V pump till sommarstugan?
  • Anonym (ds)

    Beror ju på hur prioriterat flödet är. Har en vanlig spolvätskepump i campingvanen, lite halvseg men funkar bra för mitt behov.

  • Praktisk58

    Sugpump ? Billigare med en pump som ligger i vattnet och en lång strömkabel.

  • Swedman
    Praktisk58 skrev 2019-07-30 19:02:44 följande:

    Sugpump ? Billigare med en pump som ligger i vattnet och en lång strömkabel.


    Jag rekommenderade också dränkbar till damen ifråga. Hittade en för 190 kr hos Conrad.

    Buntbanda fast en kabel längs slangen är busenkelt. Sen sätta pumpen så den kommer upp ett par decimeter från botten. Fördelen är att det är enkelt att ta in allt till vintern. Dessutom inga stora pengar..
  • Kjell2
    Swedman skrev 2019-07-31 08:18:13 följande:

    Jag rekommenderade också dränkbar till damen ifråga. Hittade en för 190 kr hos Conrad.

    Buntbanda fast en kabel längs slangen är busenkelt. Sen sätta pumpen så den kommer upp ett par decimeter från botten. Fördelen är att det är enkelt att ta in allt till vintern. Dessutom inga stora pengar..


    Om sladden blir lång ta en rejäl. Stora förluster i 12V system.
  • Giftskåneman
    Kjell2 skrev 2019-07-31 08:21:07 följande:

    Om sladden blir lång ta en rejäl. Stora förluster i 12V system.


    5 meter är inte långt
  • Swedman

    Det finns kabel kvar sedan jag kopplade in solpanelen. 4mm2 tror jag det var..

    Att få upp vatten till stugan ger en enorm vinst vad gäller komfort om man jämför med att diska hukandes vid vattenbrynet.

  • Giftskåneman
    Swedman skrev 2019-07-31 08:56:30 följande:

    Det finns kabel kvar sedan jag kopplade in solpanelen. 4mm2 tror jag det var..

    Att få upp vatten till stugan ger en enorm vinst vad gäller komfort om man jämför med att diska hukandes vid vattenbrynet.


    Varför vill du ha 12 volt?
  • Anonym (AC/DC)
    Swedman skrev 2019-07-31 08:56:30 följande:

    Det finns kabel kvar sedan jag kopplade in solpanelen. 4mm2 tror jag det var..

    Att få upp vatten till stugan ger en enorm vinst vad gäller komfort om man jämför med att diska hukandes vid vattenbrynet.


    4mm2 borde inte ge alt för stora förluster, om pumpen orkar så kan du pumpa upp i en behållare som du sedan har självtryck i ut till ev. kran då gör det inte så mycket om flödet inte är så stort.
  • Swedman
    Giftskåneman skrev 2019-07-31 09:14:53 följande:

    Varför vill du ha 12 volt?


    För att det bara finns 12V. Det finns visserligen en omvandlare till 230VAC/1kW men att dra igång den för att få 5 liter vatten är omständligt.
Svar på tråden 12V pump till sommarstugan?