• Anonym (Rosal!)

    P-piller i USA

    Hej jag bor i USA och har varje gång jag åkt tillbaka till Sverige mellan jul eller sommar har jag gått och fått p piller utskrivna för ett halv år. Har alltid funkat och haft tillräckligt tills jag åker tillbaka till Sverige och kan skriva ut nytt. Men nu åker jag inte tillbaka till Sverige förrän troligen December, mitt senaste recept var utskrivet i Januari. Jag börjar snart få slut på p piller.

    Problemet är inte att få tag på p piller i USA utan snarare att jag väldigt gärna vill fortsätta använda mitt svenska p piller ?Rosal? då jag mår väldigt bra av den och känns jobbigt att låta min kropp vänja sig vid ett nytt piller.

    Min barnmorska säger att de ska ha samma typ av piller men olika namn för dem, någon som vet hur jag enkelt kan få reda på vad Rosal är i amerikanskt namn? Det bästa vore ju att kunna skriva ut p piller från Sverige och få dem skickade hit men något sånt har vi väl inte i Sverige?

  • Svar på tråden P-piller i USA
  • BuoBä

    Såhär står det i FASS om Rosal: "De aktiva substanserna är etinylestradiol 0,03 mg och drospirenon 3 mg."

    Såna substanser brukar heta samma på engelska, så om du tar med kartongen/bipacksedeln till läkaren kan du säkert få hjälp att hitta motsvarande. Enligt Wikipedia finns det ett antal märken som innehåller drospirenon i alla fall, se: en.m.wikipedia.org/wiki/Drospirenone

  • Anonym (Rosal!)

    [quote=79793624][quote-nick]BuoBä skrev 2019-07-30 18:59:02 följande:[/quote-nick]Såhär står det i FASS om Rosal: "De aktiva substanserna är etinylestradiol 0,03 mg och drospirenon 3 mg."

    Såna substanser brukar heta samma på engelska, så om du tar med kartongen/bipacksedeln till läkaren kan du säkert få hjälp att hitta motsvarande. Enligt Wikipedia finns det ett antal märken som innehåller drospirenon i alla fall, se: en.m.wikipedia.org/wiki/Drospirenone[/

    Åh men guld! Tack så mycket, borde kunna få tag på liknande då

  • Anonym (Flower)

    kan du inte bara få fler på recept så det räcker?

  • Anonym (Rosal!)
    Anonym (Flower) skrev 2019-07-30 19:59:44 följande:

    kan du inte bara få fler på recept så det räcker?


    Anledning till att jag ligger lågt är pga att jag skippar sockerpillren ibland sen var tanken att jag skulle tillbaka till Sverige nu i sommar och då planerade jag att få mer piller men eftersom jag stannar kvar i USA kommer jag hinna få slut på mina piller
  • Anonym (Flower)
    Anonym (Rosal!) skrev 2019-07-31 22:18:24 följande:

    Anledning till att jag ligger lågt är pga att jag skippar sockerpillren ibland sen var tanken att jag skulle tillbaka till Sverige nu i sommar och då planerade jag att få mer piller men eftersom jag stannar kvar i USA kommer jag hinna få slut på mina piller


    Just därför borde du kunna få fler utskrivet,
Svar på tråden P-piller i USA