• DessieHolmie

    Flytta till Skåne

    Hej, har ruttnat helt på Stockholm och vill flytta här ifrån! Har planer på att flytta söderut, främst Skåne då jag som barn spenderade mycket tid där på sommaren.

    Undrar då vad man ska tänka på, tex vart man ska undvika att bo osv.

    Svårt att få jobb? Osv

    Undrande Stockholmare

  • Svar på tråden Flytta till Skåne
  • Giftskåneman

    Dina frågor skapar motfrågor.

    Vad jobbar du med?

    Var vill du bo?Storstad, mellanstor stad, samhälle eller landsbygd?

  • Anonym (H)

    Skåne har några av de mest välmående kommunerna i Sverige. Och några som har de fattigaste invånarna. Arbetsmarknaden borde vara hygglig i de bättre delarna.

    Jag gillar verkligen stora delar av Skåne och spenderar semestern där på olika ställen. En sommaridyll är dock inte samma sak som vardag.

    Kul dock att du vill göra en förändring!

  • Giftskåneman

    [quote=79794734][quote-nick]Anonym (H) skrev 2019-07-31 08:09:35 följande:[/quote-nick]Skåne har några av de mest välmående kommunerna i Sverige. Och några som har de fattigaste invånarna. Arbetsmarknaden borde vara hygglig i de bättre delarna.

    Jag gillar verkligen stora delar av Skåne och spenderar semestern där på olika ställen. En sommaridyll är dock inte samma sak som vardag.

    Kul dock att du vill göra en förändring![/quote

    Håller med. Lika fantastiskt som österlen är på sommaren, lika skrämande är det vintertid med snöstormar.

  • DessieHolmie
    Giftskåneman skrev 2019-07-31 08:04:14 följande:

    Dina frågor skapar motfrågor.

    Vad jobbar du med?

    Var vill du bo?Storstad, mellanstor stad, samhälle eller landsbygd?


    För tillfället jobbar jag som butiksansvarig, men har planer på att studera IT (lite oväntat kanske) då jag har lite av ett intresse för det. Det är väl efter studier som jag tänkt flytta, alternativt flytta till Skåne och studera där.

    Ja du, har mest varit på Österlen och måste säga att det är otroligt vackert där, men dyrt.

    Men jag är inte kräsen, föredrar kanske nära ett samhälle men inget krav så länge det finns tåg eller buss i närheten. Har kollat lite på bostäder och runt Simrishamn och lite runt Ystad (typ där jag hittar) är det ändå rätt förmånliga priser på hus.

    Finns det områden jag bör undvika?
  • Giftskåneman

    Priserna är höga där pga att under maj till sep måste hela årsinkomsten komma in pga sen.är turisterna borta.

    Butiker finns ju överallt, så nog bra bransch.

  • Kjell2

    Fördelen med Skåne är att det är ganska litet. Du kan bo nästan var som helst och ha jobbet inom en timme.

    Fundera mer på hur du vill bo, villa, lägenhet, stad, ensam på landet, nära havet, byhåla, gård.

  • Anonym (H)
    Kjell2 skrev 2019-07-31 08:58:36 följande:

    Fördelen med Skåne är att det är ganska litet. Du kan bo nästan var som helst och ha jobbet inom en timme.

    Fundera mer på hur du vill bo, villa, lägenhet, stad, ensam på landet, nära havet, byhåla, gård.


    Du tog orden ur min mun :). En timmes pending i Sthlm och du kommer inte speciellt långt i kilometer. I Skåne ligger det mesta inom en timme. Helt fantastiskt.
  • Kjell2

    Mitt förslag. Sök utbildning. När du kommit in letar du bostad som passar för kursen. Under utbildningen så ser du dig om för att lära dig om områden, var du trivs, priser mm.

  • LillaTjockaBertil
    DessieHolmie skrev 2019-07-31 08:42:22 följande:

    För tillfället jobbar jag som butiksansvarig, men har planer på att studera IT (lite oväntat kanske) då jag har lite av ett intresse för det. Det är väl efter studier som jag tänkt flytta, alternativt flytta till Skåne och studera där.

    Ja du, har mest varit på Österlen och måste säga att det är otroligt vackert där, men dyrt.

    Men jag är inte kräsen, föredrar kanske nära ett samhälle men inget krav så länge det finns tåg eller buss i närheten. Har kollat lite på bostäder och runt Simrishamn och lite runt Ystad (typ där jag hittar) är det ändå rätt förmånliga priser på hus.

    Finns det områden jag bör undvika?


    Om du funderar på att satsa på IT-branschen är kanske inte Simrishamn det bästa stället att flytta till då de flesta IT-jobben i Skåne finns på västkusten. Har du körkort och kan tänka dig att pendla med bil hade jag rekommenderat någon mindre ort norr om Lund om du vill komma ner lite i bostadspriser. Vill du helst åka kollektivt kan Hässleholm vara ett bra alternativ då det finns tåg till Malmö/Lund, Helsingborg och även Kristianstad.
  • DessieHolmie

    Har körkort och bil, kanske borde tilläggas

    Och som sagt, är inte kräsen vart jag bor, inga problem att pendla längre sträckor, är van vid det då jag jobbat utanför stan innan

    Så här ni förslag på ställen som är billiga, alternativt förmånliga så tar jag hjärtligt emot dom.

    Lund och Helsingborg so far.

    Samt tror ni jag som kommer utifrån kommer ha problem att hitta jobb? Har familj i Småland och där vet jag att dom kan vara ganska anti i vissa orter, men hur är skåne? Har alötid kännt mig välkommen som turist i alla fall!

    Tack alla för svar också!

Svar på tråden Flytta till Skåne