• Thu 1 Aug 2019 19:00
    335 visningar
    7 svar
    7
    335

    När är det okej att få barn

    Vid vilken ålder börjar det ses som ?normalt? att skaffa barn? Alltså hur gammal ska man vara för att folk ska sluta höja på ögonbrynen när de ser en på stan när man är gravid. Jag tycker att det är helt okej att skaffa barn när man har tagit studenten (med förutsättningen att man har jobb, stabilt förhållande osv), men många verkar tycka att det är alldeles för tidigt.

  • Svar på tråden När är det okej att få barn
  • Thu 1 Aug 2019 19:12
    #1
    +1

    JAG tycker att man gärna ska leva lite först. Jobba ihop pengar, resa, dricka drinkar på en uteservering och shoppa på Zara i några år innan man skaffar barn. Sen tycker JAG också att man bör veta att man skaffar barn med rätt person som man vet tar ansvar och kan provida för hus o hem.

    JAG tycker man är för ung om man är under 25, men att man inte ska vänta längre än till typ 30.

  • Mascar­aklump­ar
    Thu 1 Aug 2019 19:33
    #2
    Oktobertjej skrev 2019-08-01 19:12:34 följande:

    ...och shoppa på Zara i några år innan man skaffar barn...




    Vi har alla vår egen definition av vad "att leva" innebär, antar jag.

    Jag var 33 när jag fick mitt sista barn och fick en del blickar av främlingar och någon enstaka fråga om hur gammal jag var. Folk ser inte skillnad på 15- 25- och 35-åringar nu för tiden.
  • Mascar­aklump­ar
    Thu 1 Aug 2019 19:35
    #3
    Mascaraklumpar skrev 2019-08-01 19:33:13 följande:

    Vi har alla vår egen definition av vad "att leva" innebär, antar jag.

    Jag var 33 när jag fick mitt sista barn och fick en del blickar av främlingar och någon enstaka fråga om hur gammal jag var. Folk ser inte skillnad på 15- 25- och 35-åringar nu för tiden.


    31, var jag förresten
  • Thu 1 Aug 2019 20:18
    #4

    I mina kretsar är under 30 tidigt. Under 25 är väl whuuut vad hände där haha. Men då har alla akademisk examen och få blir ju klara före 25. Sen vill man ju ofta hinna jobba fem år i alla fall. Därav 30 :) jag var 32.

  • Thu 1 Aug 2019 20:22
    #5

    Ska jag tycka så tycker jag att under 25 är för tidigt och att efter 35 är försent. Men eg är det upp till var och en. Efter 35 kändes min kropp sliten men då har jag tre. Skaffar man första vid 35 så kanske det är en baggis vid 38. Innan 25 har jag svårt att se att man är så stabil eg. Jag tyckte att jag var mogen vid 20 men såhär nästan 20 år senare så är jag mer tveksam :)

  • Thu 1 Aug 2019 20:56
    #6
    Mascaraklumpar skrev 2019-08-01 19:33:13 följande:

    Vi har alla vår egen definition av vad "att leva" innebär, antar jag.

    Jag var 33 när jag fick mitt sista barn och fick en del blickar av främlingar och någon enstaka fråga om hur gammal jag var. Folk ser inte skillnad på 15- 25- och 35-åringar nu för tiden.


    Haha det var ett exempel på vad jag vet att jag själv gillade att göra när jag var i 20-årsåldern. Det går ju inte att spontanshoppa, gå på bio eller fika med sina vänner 24/7 på samma sätt när man har barn. Det känns ju synd att inse att man gärna vill göra det, och så är man upplåst med barnen de kommande 15 åren iaf, och när man väl är fri att göra vad man vill är ens gamla vänner inne i bebisbubblan.
  • Barbro­45
    Thu 1 Aug 2019 22:03
    #7

    Det är ofta väldigt mycket åsikter som kommer fram när man väntar barn, du är för ung, du är för gammal, du har ingen utbildning, din relation är inte stabil. Åsikter, åsikter, Man får var beredd på kommentarer oavsett i vilket läge man befinner sig i.

    Rent praktiskt bör man kunna försörja sig själv och ha en fungerande bostad.


    micandd skrev 2019-08-01 19:00:14 följande:

    Vid vilken ålder börjar det ses som ?normalt? att skaffa barn? Alltså hur gammal ska man vara för att folk ska sluta höja på ögonbrynen när de ser en på stan när man är gravid. Jag tycker att det är helt okej att skaffa barn när man har tagit studenten (med förutsättningen att man har jobb, stabilt förhållande osv), men många verkar tycka att det är alldeles för tidigt.


Svar på tråden När är det okej att få barn