• Thu 1 Aug 2019 22:36
    355 visningar
    10 svar
    10
    355

    Hur bryter jag mammas penga mönster?

    Jag skyller ingenting på min mamma. Jag har tagit efter hennes beteende gällande ekonomi. Även om man inte har råd har man gjort eller köpt grejer. Pengarna må finnas på kontot men det ska räcka till mat resten av månaden, inte nöjen. I slutet av månaden snålar man ganska ordentligt.

    Jag har gjort otaliga budgets för att gå bättre koll och då har jag även budgeterat nöjen. De pengarna tar slut och jag har nallar från någon annan post.... jag inser såklart att det är ett omoget beteende och jag vill bryta cirkeln men jag vet inte hur! Har testat att budgetera men det går inte bra... vad har ni för tips för att hålla en budget?

  • Svar på tråden Hur bryter jag mammas penga mönster?
  • Thu 1 Aug 2019 22:41
    #1

    Jobba mer så hinner du inte gora av med pengar.

  • Thu 1 Aug 2019 22:43
    #2
    Tow2Mater skrev 2019-08-01 22:41:33 följande:

    Jobba mer så hinner du inte gora av med pengar.


    Går inte, har små barn hemma
  • Thu 1 Aug 2019 22:44
    #3

    Betala alla räkningar det första du gör när du fått lön samt sätt över det du har budgeterat till sparande till sparkonto eller var du nu sparar pengar. Sedan tar du ut kontanter för månadens matkostnader och stoppar i 5 kuvert, ett för varje vecka samt ett extra med mindre pengar för sådant du kanske glömt eller behöva toppa upp med. T ex 700:- var i 4 kuvert för veckohandlingar och sedan ett extra kuvert med 300:-.

    Det du har kvar på kontot sedan är det du har att röra dig med gällande nöjen, kläder, frisör, tandläkare etc. När kontot är tömt finns det inget mer men du kommer åtminstone att få äta. 

  • Anonym (ll)
    Thu 1 Aug 2019 22:45
    #4

    Gör en rejäl storhandling i början av månaden. Då kan du inte göra av med matpengarna.
    Beställ på internet om det är svårt att få hem alla varor på en gång

  • Fri 2 Aug 2019 00:57
    #5
    Mom2be262 skrev 2019-08-01 22:43:48 följande:
    Går inte, har små barn hemma
    Men hallå?
    Har med 3 barn hemma som är från nu 7-11 år och det går hur bra som helst,,.

    Funkat bra i alla år..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Fri 2 Aug 2019 01:22
    #6

    Gar du i affarer med barnen pa dagarna, eller sitter du i soffan och internetshoppar? Hitta dina kopmonster och undvik dem helt. Lek med barnen istallet?

  • Fri 2 Aug 2019 08:01
    #7
    Frontline skrev 2019-08-02 00:57:26 följande:

    Men hallå?

    Har med 3 barn hemma som är från nu 7-11 år och det går hur bra som helst,,.

    Funkat bra i alla år..


    Men hallå? Jag prioriterar tid med mina barn framför mer pengar. Mer penga är inte heller lösningen just nu, framgår ganska tydligt i TS tyckte jag
  • Fri 2 Aug 2019 09:41
    #8

    När lönen kommer brukar jag betala månadens räkningar samt sätta undan pengar på sparkonto. Ett sparkonto för långsiktigt sparande, det som sätts in där rörs i princip inte. Samt ett sparkonto som jag "får" ta ifrån om nöden kräver. Kvar på kontot ska vara det som jag I genomsnitt behöver för att överleva en månad. Du kanske hade tjänat på att göra som jag fast per vecka? Alltså att det du har på kontot ska räcka under en vecka, sen sätter du över samma summa för kommande vecka. Har du koll på vad pengarna rinner iväg på? Annars är det en god idé att se över kontoposterna och kvitton för att se vad som är dina stora utgifter. Typ är det maten så kanske du kan se över att bli bättre på att utnyttja extrapriser och varor med kort datum.

  • Kodia
    Fri 2 Aug 2019 10:14
    #9

    Vad är det du gör av med dina pengar på? Hur? I vilka situationer?
    Sitter du och beställer saker eller spelar på nätet hemma?
    Går du på stan med barnen och shoppar och fikar?
    Går på krogen med tjejkompisarna?

    För att kunna bryta ett mönster måste man kunna se vad mönstret är.

  • Fri 2 Aug 2019 14:07
    #10

    0: Lönen kommer.
    1: Betala alla räkningar SAMMA DAG som lönen kommer.
    2: För över sparpengar SAMTIDIGT SOM DU BETALAR RÄKNINGAR
    3: Storhadla KÖTT, FISK, FÅGEL (om ni äter det), TORRVAROR, KONSERVER, PÅLÄGG; BRÖD för HELA månaden PLUS ROTFRUKTER för de första 2 veckorna OCH FÄRSKVAROR för den första veckan dagen efter räkningarna har dragits från kontot. (Gör en "master list" att checka av). Och helt ärligt, har du ingen bil ta en taxi för detta eller handla online även om det kostar en slant det också. 
    4: Ta ut 200 kr plus 75 kr per person x4 (avrunda till närmaste hundralapp uppåt) och lägg i kuvert eller burkar som du förvarar i ett skåp i köket. Detta är resten av månadens pengar till färskvaror.
    5: Grattis! Nu har du betalat alla räkningar, satt av sparpengar, har mat för en månad och pengar att dryga ut maten med, kan du sätta sprätt på resten. 


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Hur bryter jag mammas penga mönster?