• ilynna

    Anmäla förtal

    Hej jag behöver hjälp.

    Jag var hemma och var sjuk från jobbet i 2 dagar och när jag kommer tillbaka så för jag veta av en vikarie att dom andra 3 ordinarie har snackat massa skit om mig när jag inte var där. Bland annat så hade dom sagt att jag jag var ett socfall, att jag är sånn person som kommer ifrån gatan och spekulerade i varför jag var sjuk, om jag ens var sjuk enligt dom. Och lite annat också.

    Min chef hade möte med oss senare, bara 1 av dom som hade sagt detta var på detta möte och hen nekade att hen hade sagt något. Den enda fråga jag fick av min chef var, hoppas det kännes okej att jobba imorgon? Och allt är sopat under mattan som inget har hänt.

    Och inget av det dom sa är sant, jag har man, barn och lägenhet och bra ekonomi.

    Jag mår inge bra och tycker detta inte är ok.

    Någon som har tips på vad jag kan göra åt detta? För jag vill ta detta vidare på något sätt, så dom också får känna att dom har gjort fel och att dom inte utsätter andra för detta senare. Tacksam för svar

  • Svar på tråden Anmäla förtal
  • BurningDiamond

    Nu förstår jag inte.

    Din AG har tagit tag i problemet, men istället för att tala om för AG att nej, du är inte nöjd med hur det hela hanterats när du blir direkt tillfrågad, så vill du gå till annan instans? Varför löser du inte situationen med din AG/AMO/fack när de tydligt tar sitt ansvar på allvar?

    Hur tänker du finansiera din rättsliga process om du förlorar målet? Var du tillräckligt med bevis för att ens driva fallet? Riktiga bevis, inte hörsägen.

    I vilket fall som helst, du kontaktar en jurist.

  • Rudbeckius

    Ring polisen på tel 11414 och fråga om det är ett brott? Berätta precis som du gjort ovan.

    1) De kommer att ställa motfrågor osv, jag tror inte att detta faller under allmänt åtal och att polisen då ens gör nån utredning (dvs de lägger ner ärendet direkt om du gör formell anmälan) men du får bolla idén med dem.

    2) Jag tror att du i så fall ska kontakta advokat och kolla. De brukar ha erbjudandet om att man kan prata med dem gratis en kort stund (typ 30 min) för att kolla vilka sätt man kan göra.

    lawline.se/answers/vad-kravs-for-att-anmala-for-fortal

    3) Jag hade kanske själv levt med det utan att göra nåt mer än det du redan gjort, tagit upp detta på jobbet. Det var bra att du gjorde det, tycker jag. Sånt skitsnack, jag tror allt de skämdes.

    4) Kanske skulle jag prata med chefen ett varv till om detta med förtalsanmälan med advokat och civilmål i tingsrätt osv så att de fick skämmas lite mera... men sedan aldrig anmäla på riktigt (det är jobbigt och kan bli kostsamt).

    Styrkekram

  • GGN

    Har det drabbat dig ekonomiskt på något sätt? Annars är det sällan förtal..

    Prata med din chef igen.

Svar på tråden Anmäla förtal