• Fri 2 Aug 2019 11:36
    467 visningar
    6 svar
    6
    467

    Orolig, leds, förvirrad. Hjälp!

    Hej!
    Kan någon här ge mig ett stöttande ord eller tips?

    Min story..
    Jag och min man har försökt bli gravida i ett år snart. Rättare sagt 11 månader igår. Utan framgång - stickorna vill inte visa +. Och ja, stickor i plural. Har säkert tagit 40+ test under året. Både vanliga och testa tidigt, samt olika märken.
    Till vardags tänker jag inte på det särskilt mycket. Är inte stressad och livet är på topp i övrigt.
    Anledningen till att jag har tagit så många tester är för att min menscykel är oregelbunden och varierar mellan 22 - 42 dagar med ett genomsnitt på 38 dagar. Jag registrerar mensen dagar i en app. Min genomsnittliga längd för mensen är 5 dagar och flödet skulle jag säga verkar normalt.
    September 2018 tog jag ut min p-stav som har varit toppen för mig. Använde samma märke i 12 år . Vilket gjorde att min mens, som jag fick när jag var 12 - som var helt regelbunden men med starka menssmärtor, försvann helt. Hade enbart ett par små blödningar per halvår.
    Nu har jag tagit 2 till graviditetstest. Ett igår eftermiddag och ett idag med morgonurinen. Jag är nu 11 dagar sen jämntemot genomsnittliga cykellängden och 6 dagar sen jämntemot längsta cykellängden jag haft. Har därmed gått 49 dagar sedan senaste mens började. Lång cykel då en genomsnittlig menscykel varar i 28 dagar, men kan variera mellan 24 och upp till 34 dagar. Graviditetstestet visade förstås inte ett plus denna gång heller.

    Jag har aldrig tagit ett ägglossningstest. Men jag tror mig ha känd av det och märkt av det i underkläderna. Vi har sex regelbundet, ca 2-3 gånger veckan, inte pressat utan när vi känner för det.
    Någon som har en aning om vad som händer? Vad bör vara mitt nästa steg? Någon som känner igen sig?

    Jag kommer att kontakta en barnmorska på måndag men då det är sommar och lägre bemannat kommer jag att få vänta. Vill gärna höra om liknande situationer eller vad ni har kunnat göra själva?

    Tack snälla!
  • Svar på tråden Orolig, leds, förvirrad. Hjälp!
  • Fri 2 Aug 2019 15:30
    #1

    Så oregelbunden mens tyder på att du inte har äl varje månad. Cykler över 35 dagar är oftast äl-lösa. Tycker du ska söka hjälp redan nu även om det i praktiken inte gått ett fullt år. Och sluta ta gravtest! Ett enormt slöseri med pengar, energi och hopp! När du blir gravid lär det visa sig ändå med tiden. Jag tog inte ens 10 test under de 10 år vi kämpade.

  • Fri 2 Aug 2019 17:38
    #2

    Jag tar tester för att jag verkligen inte vill dricka alkohol eller utsätta mig för annat om jag blir gravid. Vilket jag annars gör. Är en riktig äventyrare och gör nog en del saker jag inte bör göra med en bebis i magen!

  • Fri 2 Aug 2019 17:44
    #3

    Jag skulle också råda er att ta kontakt med en gynnottagning för fertilitetsutredning. Byt ut graviditetstesten mot ägglossningstest (finns monitorer som analyserat cyklerna bra) medan ni väntar på utredningsresultat. Det kan ju också vara så att det är din mans spermier som det är fel på också, så båda behöver utredas. Annars är det ju inte ovanligt att det tar ett år att bli gravid. Hur gamla är ni?

  • Sat 3 Aug 2019 10:35
    #4

    Jag är 29 och maken 34.

  • Sat 3 Aug 2019 10:45
    #5

    Vad bra, då är ni ju fortfarande unga och har gott om tid på er. Men vänta inte med utredningen, gör den så fort ni kan. Det finns ju en hel del hjälp att få.

  • Sat 3 Aug 2019 14:09
    #6

    Hej!

    Känner igen mig i din historia. Jätteoregelbunden mens, med långa cykler. Det blev aldrig ett postivt gravtest på 1,5 år. Vi sökte hjälp och de tror jag har PCO och endometrios. Vi fick letrozolbehandling för att stimulera ägglossning, som man kollar med ultraljud. Det ledde till ägglossning och således mer regelbunden mens, ingen graviditet dock men för många funkar det. Sök din fertilitetsklinik och utred med det låter som du också skulle passa för letrozol!

Svar på tråden Orolig, leds, förvirrad. Hjälp!