• Fri 2 Aug 2019 22:36
    1772 visningar
    18 svar
    18
    1772

    IVF - berätta gärna

    Hej!

    Skall nu i Augusti gå på planeringsmöte inför IVF.

    Nervositeten börjar ta över och jag granskar all info om IVF.

    Kämpar även nu i det sista med o ta ner 5 kg.

    Finns det någon god själ där ute som har genomgått ivf och som orkar ta sig tid att skriva ner lite till mig om vad som ex. sker på planeringsmötet, hur går behandlingen till?

    Gör sprutorna ont? Mm.

    Tack på förhand

  • Svar på tråden IVF - berätta gärna
  • Sat 3 Aug 2019 08:03
    #1

    God morgon

    Jag har gjort tre ivf behandlingar via landstinget här. Vi försökte några år på egen hand o drabbades av missfall fick en smärt problematik konstaterad (endo) o fick sen remiss till ivf.

    Vi fick börja med att lämna olika prover på vc, diverse blodprover för att kolla hormon nivåerna. sen fick jag göra en spolning av äggledarna för att se att det inte var stopp någonstans. Min man lämnade sperma prov till kliniken osv. Jag hade läst rätt mkt själv innan så jag kände mig rätt säker på att vi skulle få ivf som alt. Planeringsmötet blev mer av ett bekräftelse möte på attnu läggs ivf planen istället för detaljer kring provsvar .

    Minns inte riktigt men jag tror att jag väntade in en mens o sen satte igång med sprutor . Jag var nedreglerad med nässpray parallellt pga av min endo så jag nässprayade 3 g/dag o tog sprutor 1/g dag. De vill att en sprut cykel är som en normal( follikelfas- (före ägglossning) i längd så du kan ta injektioner ca 11- 16 dagar beroende på din kropp.

    Du tar injektioner ca en vecka sen går du på ultraljud, sen baserat på tillväxten hos äggstockar/blåsor så läggs en ny plan . . Jag fick sen fortsätta med sprutorna i ca tre dagar sen nytt ultraljud och sen sattes plock dag.

    Du får ett datum för plock dag- ägg dag ????.

    ägglossnings sprutan som du sen tar- den måste tas typ på minuten( på kvällen )enligt plan för att det ska stämma med plock tiden på sjukhuset ca 2 dagar senare.

    Äggplock gör lite eller mkt ont, jag har varit med om allt men du får avslappnande o smärtstillande så du löser det galant .

    Sen sköter de befruktning o ni får en ny tid för insättning. Då vill man inte ha några samtal- ringer de är insätt inställd o befruktningen har misslyckats .

    Insättning är till skillnad från äggplock super smidigt o smärtfritt , efteråt vilar du en liten stund och sen åker du hem o tar vaginal tabletter ca 3 g/dag fram till testdag.

    Jag råder dig hur gärna du än vill att testa inte förre bestämd dag, ägglossnings sprutan kan ge falska + . Låt tiden ha sin gång i detta. Lutinus som vaginal tabletterna heter ger också grav symtom så du kommer vara lurad i symtom till testdag ändå . Mina riktiga symtom kom alltid efter testdag ändå.

    Jag bävade inför smärta från sprutor(hatar sprutor) men du kan vara lugn det gör inte ont. Plock kan vara jobbigt men alla medicinska delar blir en vana i alla fall om man måste göra detta flera gånger .

    Det som är jobbgast genom all ivf är den emotionella o psykiska delen. Se till att ha bra samtals partners att ventilera med. Jag var rätt deppig då alla vänner hade barn o jag slöt mig mkt i denna sorg i att efter flera år vara barnlös. Så en lösning för mig /oss blev att vara mkt öppna med ivf med våra familjer o jag skrev ett långt utelämnande Mail till min närmsta vänkrets som mottogs med tårar. Sen har det så klart varit lite jobbigt att alla vetat förloppet i processerna men inte värre än att ständigt få frågor o gliringar om varför vi inte hade barn, att klockan tickar osv.

    Du blir borta mkt för besök på sjukhuset, blodprover, ultraljud o plock-insätt. Jag meddelade inte min chef första gångerna vilket jag fick frågor om. Jag har föex på jobbet vilket underlättade för mig men jag skulle nog gjort det o sluppit förklara min hoppiga frånvaro i efterhand.

    Har ett gott förtroende för kliniken, läkarna o all övrig personal - generellt ett gott o bra bemötande av alla. Har fått kämpa mkt tidigare med sjukhus kontakter pga av min smärtproblematik o har aldrig blivit ifrågasatt här!

    Barnlöshet o ivf är ett lotteri men för oss var det trots allt en skön process då vi dels inte var ensamma längre i detta o dels upplevde vi att det fanns en process med en framtidsplan i som ändå fortskred. Sen hade jag en plan B o C ändå men det är främst för att jag är en sån person , med stort kontroll behov.

    Hoppas verkligen det går bra för er!

  • Sat 3 Aug 2019 15:42
    #2

    Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva ner allt detta till mig.

    Jag fick en bättre och lite bredare bild av hur det kommer att gå till.

    Fick även lite lugn angående sprutorna då jag som du HATAR sprutor ????

    Tack så mycket!!

    Har det gått bra för er? Vart du gravid?

  • Sat 3 Aug 2019 20:53
    #3

    Ingen problem !!

    Hade hoppas kunna beskriva mer men jag märker att jag glömmer!!

    Sprutorna känns läskiga o visst satt jag o tvekade när jag skulle ta men det var faktiskt inte så mkt pga smärta utan mer att det är en sjuk grej att göra... sticka sig liksom

    Vi har fått befruktade ägg varje försök .

    Första sprutomgången blev jag gravid men fick ett MA som upptäcktes på kontroll i v 11! Det var jättetufft så jag tvingades till abort då kroppen inte fattade att fostret dött.

    Vid Andra försöket misslyckades alla insättningar.

    Till Sista försöket bytte vi läkemedel till ett som skulle generera fler ägg då jag vid försök två fick en stor cysta på vä äggstock som störde tillväxten av äggblåsor där.

    Blev gravid igen och det gick vägen...nu har jag precis fått vår två årige lilla bussiga son att somna här brevid.

    Så det gick så bra som det kunde ??

  • Sat 3 Aug 2019 20:57
    #4

    Frågetecknen var ett hjärta : )

  • Sat 3 Aug 2019 22:42
    #5

    Haha! Ja men liksom det typ värker i hela kroppen bara tanken av en spruta, gillar inte ens o lämna blidprov????

    Men vid äggplocket, vad är det för typ av smärta?

    Känner man av det dom gör, måste man få såndär jäkla infart i handen som gör så sjukt ont :p

    Jag är jätte nojjig för att man har tre gratis försök hoppas det tar sig :o

    Ohh vad roligt att det till slut gick så bra! :D

    Längtat sååå länge efter detta, ska på planeringsmöte den 12 Augusti känns som om att tiden står still.

    Tusentack för dina svar och för att du ville berätta!

    Känns tryggare, känner inte någon som genomgått IVF så man har inte riktigt någon att diskutera med!

  • Sun 4 Aug 2019 07:30
    #6

    Jag har haft turen att känns flera som haft egen erfarenhet av ivf, så jag har både kunnat få tips o få svar på funderingar jag haft.

    Jag har själv stark integritet, tycker inte ens om massage : D och säger nån slappna av så spänner jag hela kroppen, så det här med undersökningar , prover, läkemedel har varit jobbigt att förhålla sig till. Samtidigt så är målet tydligt o jag har fått mantra det för mig själv när det varit jobbigt. Men eftersom jag fått ett fint bemötande så har förtroendet varit högt o det tror jag underlättat processen likaså.

    Du kommer få ta vanliga blodprov i armen i samband med sprut omgångarna för att mäta hormon nivåerna regelbundet , vid äggplock tar du alvedon några timmar innan på hemmaplan , sen när du kommer till sjukhuset får du ett fint draperi rum där du får byta om till snygg sjukhus rock tillsammans med enormt sexiga stickade lårhöga strumpor : D.

    Ni får ett kort samtal med läkaren men äggplock o insätt är väldigt mkt löpande band så andra par finns där o det rullar på liksom.

    Där får du lugnande om du vill/behöver och de vill ha en infart i armen så räkna med det. Din partner kommer antingen fixat ett sperma prov hemma på morgonen som han har med dit o lämnar vid besöket alt får han fixa ett på plats som registreras . (Vilket beror på hur lång restid ni har) ! Ni kommer få rabbla era person nr vid varje kontakt- de är väldigt noga.

    Vid plock: Ni kommer gå genom en sluss (sprita händer o gå på en klibb matta som sanerar fötter mm) till ett Gyn rum där 2-3 personer finns o tar emot .

    Du ligger i gyn stol och kommer se på skärmar vad de gör, det faktiskt riktigt häftigt.

    De kommer ge dig löpande smärtstillande i infarten beroende på hur du upplever äggplocket, hur många blåsor du har o hur påverkad du är. Det varierar som sagt från gång till gång. Jag Minns inte specifikt typen av smärta bara att det var smärtsamt.

    Det är coolt att se hur de går in i äggblåsorna o liksom suger dem tomma så de skrumpnar på bilden, sen räknar labbet äggen i rummet brevid o ropar ut hur många de hittade: )

    Efter äggplock är du lite påverkad o öm o jag har alltid varit hemma o vilat den dagen . Du kan blöda lite grann direkt efter. Du får inte köra bil själv pga medicinerna .

    På labb så får antingen äggen o spermierna sköta befruktningen själva alltså de sätts ihop men får klara processen själv alt gör man så att man sätter in en spermie direkt i ägget - det beror på kvaliten på spermierna .

    Sen utvecklas de forthoppningsvis som de ska till dag 3 när de sätts in. Ibland långtidsodlar de till dag 5!

    Hör ni inget så kommer ni enligt den plan ni fått o då är det samma snygga kläder o procedur men ingen infart denna gång : )

    In i gyn rummet o sen ( denna gång har jag för mig att du inte ska ha kissat innan för då är det enklare )

    Insätt sker på nån minut o du ser på skärmen när ett litet moln ( vätska o befruktat ägg) läggs i slemhinnan! Det är super häftigt . Du kommer få veta kvaliten på embryot innan.

    Sen vila några minuter o hemgång !

    Ivf är fantastiskt o jag är så imponerad över vad medicinen o tekniken kan göra ..... o egentligen vad kroppen ska ha kapacitet att klara . Men det är många steg som ska fungera:

    Du ska svara på den medicinska behandlingen

    Du ska inte ägglossa innan plock ( dock extremt ovanligt)

    Du ska HA ägg i blåsorna (man har bara i vissa)

    Din partners spermier ska funka

    Era ägg o spermier ska samverka o befruktning ska ske

    Insättning ska lyckas o embryot fästa

    Fortsatt utveckling ska ske

    Ser man det så så får man En ödmjukhet inför detta.

    Det du ska ha med dig är dock att tre försök om du får flera ägg som befruktas också innebär att de embryon som fryses ner( alltså inte sätts in direkt) räknas i försöket.

    Alltså gör du försök ett o får 15 äggblåsor o 10 ägg. Befruktas 7 av dem och fem utvecklas vidare så har du fem försök inom ramen av första ivf. Hänger du med?

    Om den färska insättning på dag 3 misslyckas kommer ni planera ny insättning längre fram på de embryon som frusits ner från försök ett. Detta innebär att tre ivf om man har tur innebär många fler rena försök.

    Vi gjorde alla tre ivf men vi fick ca totalt: 4 försök på Ivf nr 1 , ett försök på Ivf 2 och då vi lyckades på första omgången av sista försöket nr 3 har vi kvar 4 st befruktade embryon i frysen just nu att pröva syskon försök på i en framtid om vi vill!

    Så ha en ödmjukhet inför kroppen o livet men samtidigt finns möjligheten till något riktigt fantastiskt inom räckhåll !

    Stötta varandra prata ventilera o lev som vanligt . Detta är påfrestande o lyckas ni består livet av en större kärlek till det ni tillsammans åstadkommit, till detta underbara barn som nu kommer ge er huvudvärk, sömnbrist o konstant oro .

    Det är HELT underbart men slitigt på ett nytt vis så försök ta hand om er o varandra , ät , träna , vila lagom mkt o glöm inte göra saker ni.mår bra utav . Jag tror att det är jätteviktigt för processen o mottagligheten men också för att ni ska hålla som par.

  • Anonym (I)
    Sun 4 Aug 2019 09:20
    #7

    Vad mycket bra info och beskrivningar du redan fått! Vill bara komma med en liten annan bild av äggplocket. Vi har än så länge bara gjort ett försök, som tyvärr inte tog sig, men jag var jätteorolig innan plocket just för smärtan. Har ?turen? att ha vänner som genomgått ivf o hört blandade åsikter kring om äggplocket gjorde ont och i så fall vilken form av smärta. Jag hade dock turen att det inte gjorde det minsta ont!! Vid ngt tillfälle kände jag att det ?drog? lite där nere när de plockade ett av äggen men ingen smärta överhuvudtaget ???? Så man kan ha turen att det inte gör minsta ont!

  • Mon 5 Aug 2019 02:37
    #8

    Snuttis!

    Du är guld värd för den tiden du har lagt ner på att berätta allt för mig!

    Jag visste verkligen inte att det var så dom räknade med dessa tre försök och jag hade ingen aning om att man kunde frysa ner för att göra syskonförsök senare!

    Haha sexiga strumpor!

    Allt känns okej förutom nålarna, alltså jag bävar verkligen för dessa nålar och infarten :p

    Tusentack för den bredare bilden jag har fått av IVF pga alla dina svar!

    Ja det är tur när man har någon som man kan prata med som har genomgått IVF tidigare, själv känner jag inte någon så har inte kunnat ventilera med någon!

    Tusentack!!

  • Mon 5 Aug 2019 02:38
    #9

    Anonym!

    Tack för ditt svar!

    Jag hoppas verkligen att det inte gör ont, men det är väl något man får tåla för att man får något så mycket bättre för det!

  • Mon 5 Aug 2019 10:09
    #10

    Inga problem återkom om du har fler frågor! Men precis som Anonym skriver är detta så otroligt individuellt att upplevelsen kommer bli din egen oavsett om den blir positiv eller negativ !

  • Mon 12 Aug 2019 17:59
    #11

    Idag var det äntligen dags för planeringsmötet vilket gick utmärkt!

    Haha jag fick prova o sticka mig själv och jag är förvånad över hur sjukt stark jag själv är, att man samlar kraft och mod o bara gör det så både maken och sköterskan vart förvånade över att jag stack in den så fort och tyckte att jag var grymt duktig!

    Har idag fått alla sprutor utskrivna o allt läkemedel.

    Har börjat med provera för att framkalla mensen då den har varit försvunnen sedan februari sedan sista behandlingen med Letrozol, fick även utskriven folsyra som jag började använda idag.

    Jag må säga att läkaren vart förvånad av hur mycket jag var förberedd innan mötet och hyr mycket jag visste o jag va tvungen o tala om att en väldigt god själ (snuttis) har tagit sig tid för att förklara för mig och skriva ner massor för o hjälpa mig o förbereda mig!

    Nu är man super taggad men det är lång väg kvar till själva äggplock o insättning men ett steg framåt är man!

  • Thu 22 Aug 2019 06:12
    #12

    Hej

    Vad härligt att höra!

    Nu är det bara att titta o köra.

    Har själv haft en kontakt med vår klinik under veckan då vi bestämt oss för att pröva syskonförsök, spänningen är olidlig : )

  • Thu 22 Aug 2019 07:56
    #13

    Jag måste bara skriva att detta är det bästa jag läst på länge! Har stått i kö till Ivf sedan april och kommer nog bli kallad nu oktober-november och är totalt livrädd för äggplocket. Gråter mig till sömns ibland då jag tänker mycket på detta. Men efter att jag läst vad snuttis beskrivit har jag blivit lugnare! Jag trodde man fick en bedövningsspruta som hos tandläkaren fast liksom där nere! Ingen jag känner har gjort ivf och våran historia är att jag har en mild form av PCOS ( äggstockarna har formen som PCOS med enligt temp och tester så ägglossar jag bra ändå). Och min sambo hade 600k bra spermier utav 70miljoner /per milliliter. Man skulle ha minst 800k bra spermier för att vara på topp liksom. Sen va dom för långsamma dessutom. Så PCOS och slöa spermier va inte direkt en bra combo. Har googlat som en tok för att få en utförlig steg för steg hur det går till och idag har jag äntligen hittat detta! Tack Snuttis för du va så snäll att hjälpa oss som inte vet :)

  • Anonym (Oslo)
    Thu 22 Aug 2019 12:58
    #14

    Vad glad jag blev av att hitta denna tråden Jag är svensk men bosatt i Norge numera och ska gå igenom IVF med min sambo i Oslo.

    Vi gjorde utredningen privat där det visade sig att mina äggledare troligtvis är blockerade. De skickade vidare min journal till det offentliga den 12 augusti, och nu har vi redan fått ett brev ifrån Oslo universitetssjukhus att vi är kvalificerade till IVF pga min journal och att vi ska på ett första planeringsmöte den 23 september. I Norge får man också 3 "gratis" försök men vi måste betala en egenandel på 1800kr per behandling samt bekosta medicinerna själva (ca 16000kr per försök).

    Nu kommer ju alla frågor, så det är verkligen guld värt att få läsa era erfarenheter kring detta. Känner mig glad men samtidigt nervös och främst inför äggplocket. Spolningen av livmoder och äggledare var så fruktansvärd så är nog rädd att jag ska känna samma smärta igen.

  • Thu 22 Aug 2019 18:55
    #15

    Det är knappt att jag vågar skriva detta: jagerika!! Men det är faktiskt så att man får sprutor där nere. Jag insåg när du skrev det att jag har glömt det, : (

    Men så jag kan lugna dig att om jag inte ens minns den så jag kan lugna dig lite - det är inte värt att oroa sig kring . De gör det för att bedöva slidväggen innan själva plocket men när du får den har du redan fått smärtstillande så därav behöver det inte kännas så farligt.

  • Thu 22 Aug 2019 18:57
    #16

    Lyckan som kan komma ur allt detta gör det så värt allt! Ha det i fokus men våga var ärlig med personal om oro kring smärta mm det är viktigt för att få rätt bemötande.

  • Fri 23 Aug 2019 08:02
    #17
    Snuttis2 skrev 2019-08-22 18:55:36 följande:

    Det är knappt att jag vågar skriva detta: jagerika!! Men det är faktiskt så att man får sprutor där nere. Jag insåg när du skrev det att jag har glömt det, : (

    Men så jag kan lugna dig att om jag inte ens minns den så jag kan lugna dig lite - det är inte värt att oroa sig kring . De gör det för att bedöva slidväggen innan själva plocket men när du får den har du redan fått smärtstillande så därav behöver det inte kännas så farligt.


    Då är det som jag trodde alltså, det va verkligen inte kul :( men min sambo försöker peppa mig som tur är! Är väldigt glad att jag inte är ensam om allt detta :)
  • Mon 26 Aug 2019 18:39
    #18

    Det är verkligen jättebra beskrivet hur det går till!

    Som jag sagt tidigare så gav ?snuttis? mig en bättre bild av det hela.

    Jag har dock druckit min kur av provera, tog sista tabletten för 5 dagar sedan och väntar fortfarande på min mens.

    ?VÄNTANDET? är det värsta som finns i den här processen!

Svar på tråden IVF - berätta gärna