• Sat 3 Aug 2019 02:28
    596 visningar
    9 svar
    9
    596

    Hund

    Jag funderar på ifall jag skulle kunna skaffa en psykisk hälsa-hund. Jag är"mellan" diagnoser, dvs jag har fått en helt felaktig som jag inte tycker stämmer alls, det jag tror mer på är ADD/ADHD.
    I alla fall, jag har tänkt tanken att skaffa en assistanshund, som skulle kunna vara till stöd i olika situationer.
    Problemet med den förmodade ADDn då är att jag har löjligt svårt att hålla rutiner. Det finns två möjliga outcomes. Den ena är att jag växer med uppgiften och tar ut hunden på promenader och ger den allt den behöver. Den andra är att jag inte gör det.
    Jag har aldrig haft hund, men jag älskar djur. Jag vet bara inte om jag klarar av att ha djur. Jag lutar lite åt att det skulle gå bra, men det kanske bara är önsketänkande från min sida.

    En annan sak är att jag är ganska passiv, sitter mycket vid datorn och så. Ett till möjligt scenario är att jag går ut med hunden så att den får kissa och så men inte mycket mer. Det kan inte vara så kul för en hund. Men också där, det skulle kunna bli så att hunden får mig mer aktiv, vilket jag verkligen skulle behöva. Jag vill inte att det ska bli dåligt för hunden bara.

  • Svar på tråden Hund
  • Sat 3 Aug 2019 04:54
    #1

    För att skaffa en (certifierad) assistanshund så krävs det ganska mycket. Googla lite på det. Om du mer är inne på linjen att skaffa en "vanlig" hund som får vara ett hjälpmedel (stöd, trygghet) i ditt liv så är det en annan femma.

    Det är alltid jättesvårt att veta hur framtiden kommer att se ut, men generellt brukar man säga att du ska välja ras efter den livsstil du har idag, och inte hoppas på att man ska lyckas ändra livsstil så den passar den ras du väljer. Det är inte vad du frågar efter i din TS, men om du kanske förstår vart jag vill komma? Om du idag inte kan få vardagen att gå ihop  för att fungera för ett bra hundliv så kan det vara jättesvårt att göra den radikala omställningen. En vuxen hund behöver 4-5 promenader om dagen, minst en av dessa långpromenad. Den behöver mental stimulans och träning (gå fint i koppel, inte sno mat från bordet osv).

    Jag skulle föreslå att du innan du skaffar en hund utmanar dig själv att under 2-3 månaders tid ta dessa 4-5 promenaderna om dagen, avsätta tid varje dag för att simulera träning och mental stimulans (göra något du i dagsläget inte gör, om det är korsstygnsbroderi eller bygga korthus eller träna på att jonglera eller något helt annat spelar ingen roll), och att hålla rutiner för din egen mat. Klarar du av att hålla de uppsatta målen över några månader så vet du att du kan klara att ta hand om en hund också.

    Ett annat tips är att försöka bli dagmatte/husse så du får "provsmaka" lite. Bli bekant med hundarna/hundägarna i området du bor. Gå med i brukshundsklubben eller annan lokal hund(sport?)-förening och knyt kontakter. Finns det hundstall eller hunddagis i stan? Kolla om du kan gå in som volontär.

    Tänk också på att första 1-2 åren om du skaffar en valp kan vara skit-tuffa. Jag har själv ganska god hundvana och 30+ års erfarenhet av hundar, väl beläst vad gäller etologi och beteende, men det fanns/finns ändå stunder när jag var redo att ge upp med min valp.

  • Sat 3 Aug 2019 07:54
    #2
    BurningDiamond skrev 2019-08-03 04:54:42 följande:

    För att skaffa en (certifierad) assistanshund så krävs det ganska mycket. Googla lite på det. Om du mer är inne på linjen att skaffa en "vanlig" hund som får vara ett hjälpmedel (stöd, trygghet) i ditt liv så är det en annan femma.

    Det är alltid jättesvårt att veta hur framtiden kommer att se ut, men generellt brukar man säga att du ska välja ras efter den livsstil du har idag, och inte hoppas på att man ska lyckas ändra livsstil så den passar den ras du väljer. Det är inte vad du frågar efter i din TS, men om du kanske förstår vart jag vill komma? Om du idag inte kan få vardagen att gå ihop  för att fungera för ett bra hundliv så kan det vara jättesvårt att göra den radikala omställningen. En vuxen hund behöver 4-5 promenader om dagen, minst en av dessa långpromenad. Den behöver mental stimulans och träning (gå fint i koppel, inte sno mat från bordet osv).

    Jag skulle föreslå att du innan du skaffar en hund utmanar dig själv att under 2-3 månaders tid ta dessa 4-5 promenaderna om dagen, avsätta tid varje dag för att simulera träning och mental stimulans (göra något du i dagsläget inte gör, om det är korsstygnsbroderi eller bygga korthus eller träna på att jonglera eller något helt annat spelar ingen roll), och att hålla rutiner för din egen mat. Klarar du av att hålla de uppsatta målen över några månader så vet du att du kan klara att ta hand om en hund också.

    Ett annat tips är att försöka bli dagmatte/husse så du får "provsmaka" lite. Bli bekant med hundarna/hundägarna i området du bor. Gå med i brukshundsklubben eller annan lokal hund(sport?)-förening och knyt kontakter. Finns det hundstall eller hunddagis i stan? Kolla om du kan gå in som volontär.

    Tänk också på att första 1-2 åren om du skaffar en valp kan vara skit-tuffa. Jag har själv ganska god hundvana och 30+ års erfarenhet av hundar, väl beläst vad gäller etologi och beteende, men det fanns/finns ändå stunder när jag var redo att ge upp med min valp.


    Jag har googlat ihjäl mig på assistanshund och det :) jag är inne på att skaffa en psykisk halsa-hund som skulle kunna hjälpa mig att komma ihåg medicin och andra saker. 
    Tack för ditt tips att utan hund försöka få in dessa rutiner. Jag tror inte det skulle funka att göra "hundsaker" utan hund, jag är osäker på om jag skulle få den rätta motivationen. Men jag ska nog testa ditt tips. Också ditt tips om att vara dagmatte/husse skulle kunna vara något.

    Jag hade inte tänkt skaffa en 8-veckors valp utan en omplaceringshund som är runt året. För att vara ärlig, jag har noll och ingen erfarenhet av hundar, har mest haft katt men jag tycker om djur. Sen tänkte jag också att om det blir så att jag kan få en assistanshund så kanske jag har lite gratis i att den "jobbar". Men det vet jag inte, jag försöker mest samla all information jag kan få tag i om allt innan jag bestämmer hur (om) jag vill gå vidare.
  • Sat 3 Aug 2019 08:00
    #3

    Fast man skaffar inte en hund för att "testa" det är ett djur och just hund kräver en hel del. Sen tror jag inte det är så lätt att bara skaffa en terapihund. Speciellt inte om du inte ens vet om du kommer sköta om den. Du vet att det är en levande varelse liksom. Jag hade då inte överlåtit någon hund till dig med den synen du verkar ha.

  • Sat 3 Aug 2019 08:29
    #4
    viseversa skrev 2019-08-03 08:00:15 följande:

    Fast man skaffar inte en hund för att "testa" det är ett djur och just hund kräver en hel del. Sen tror jag inte det är så lätt att bara skaffa en terapihund. Speciellt inte om du inte ens vet om du kommer sköta om den. Du vet att det är en levande varelse liksom. Jag hade då inte överlåtit någon hund till dig med den synen du verkar ha.


    Var skrev jag att jag skulle "testa" att skaffa en hund? Du hade väl också en första hund en gång,visste du precis hur det skulle bli och allt vad det innebar med en gång? Jag vill bara ha lite input, och som sagt, jag vill inte att det ska bli dåligt för hunden utan jag kommer fundera igenom detta noga från alla tänkbara vinklar. Men allt kan man ju inte förbereda sig för heller. Om jag bestämmer mig för att skaffa hund ska det inte vara en impulsgrej utan då vill jag gå in med tanken att det ska bli bra, att jag kommer att klara det. En hund är ingen leksak, det vet jag också.
    Hundar kräver en del, fast egentligen var det ju inte det jag undrade. Jag postade nog i fel forum. :)
  • Sat 3 Aug 2019 09:18
    #5

    Börja med att själv gå ut tre gånger om dagen för å se om du klarar det. Ställ din klocka att larma vid vissa tider och då ska du ut. Klarar du inte att hålla det så skaffa inte en hund. Visst det kan vara annorlunda när du väl ha en hund att ut å gå med, men kan du inte motivera dig till att gå ut inför att skaffa hund så kommer det nog att sluta med att din framtida hund får ligga och hålla sig i väntan på att du vill ut. Kanske att den får komma ut lite snabbt så den får kissa och sen in igen så du kan spela data.

    Du kan ju alltid se om du kan ha hunden på prov. Det hade nog varit bra för dig att skaffa hund men du ska vara bra för hunden med.

  • Sat 3 Aug 2019 10:05
    #6

    I och med att du inte tror att du är motiverad nu att ta dina 4-5 promenader per dag ( 2-3 timmar sammanslaget) och gå hundkurs utan hund så tycker jag du ska avvakta tills du är motiverad. Att ha hund är krävande och oftast ingen dans på rosor och är du inte riktigt förbredd och motiverad kommer du tycka det är jobbigt och då blir hunden lidande.
    Även om du skulle få en "färdig" vuxen hund så måste du bonda och förtjäna hundens förtroende och vilja att samarbeta med dig, börja om med ensamhetsträning och rumsrenhetsträning, gå kurser för att lära dig aktivera och stimulera din hund osv.
    Hur ser din vardag ut och hur löser du hundpassning?

  • Sat 3 Aug 2019 11:53
    #7
    Dexter dot com skrev 2019-08-03 10:05:08 följande:

    I och med att du inte tror att du är motiverad nu att ta dina 4-5 promenader per dag ( 2-3 timmar sammanslaget) och gå hundkurs utan hund så tycker jag du ska avvakta tills du är motiverad. Att ha hund är krävande och oftast ingen dans på rosor och är du inte riktigt förbredd och motiverad kommer du tycka det är jobbigt och då blir hunden lidande.
    Även om du skulle få en "färdig" vuxen hund så måste du bonda och förtjäna hundens förtroende och vilja att samarbeta med dig, börja om med ensamhetsträning och rumsrenhetsträning, gå kurser för att lära dig aktivera och stimulera din hund osv.
    Hur ser din vardag ut och hur löser du hundpassning?


    Jag är motiverad, jag vill ha hund, jag vill lära känna den, lära mig om rasen och individen, lära hunden saker, forma ett band. Men jag är rädd att jag inte kommer vara 100% motiverad 100% av dagarna. Det är det jag försöker förbereda mig på mentalt, att då ska man göra det ändå. Jag _tror_ det skulle gå bra, men jag vet inte för jag har aldrig haft hund.
    Jag är sjukpensionär så jag har mycket tid. Hundvakt har jag säkert någon kompis som kan ställa upp. Jag vill inte att hunden ska bli lidande alls, men jag tror som sagt jag ska ställa frågan i psykisk ohälsa istället.
  • Sat 3 Aug 2019 14:22
    #8
    +1
    Current skrev 2019-08-03 11:53:09 följande:
    Jag är motiverad, jag vill ha hund, jag vill lära känna den, lära mig om rasen och individen, lära hunden saker, forma ett band. Men jag är rädd att jag inte kommer vara 100% motiverad 100% av dagarna. Det är det jag försöker förbereda mig på mentalt, att då ska man göra det ändå. Jag _tror_ det skulle gå bra, men jag vet inte för jag har aldrig haft hund.
    Jag är sjukpensionär så jag har mycket tid. Hundvakt har jag säkert någon kompis som kan ställa upp. Jag vill inte att hunden ska bli lidande alls, men jag tror som sagt jag ska ställa frågan i psykisk ohälsa istället.
    Jag tycker faktiskt att du tänker rätt och ställer rätt frågor.

    En sak att fundera över är hur ditt egna sociala nätverk ser ut idag. Har du individer som du vet (inte bara tror eller antar) kan komma in och hjälpa dig utan varsel om du har en eller ett par dagar per månad om du skulle fallera någon gång?

    Har du ekonomi att leja in någon från rover eller kanske någon från en "pensionärs-pool" om du har en dålig dag, eller kanske en stående tur varje dag för att försäkra dig om att hunden får minst en ordentlig promenad per dag?

    Har du ett boendestöd eller annan hjälp som ser till att du får vardagen att gå ihop idag?

    Hur har du det med sysselsättning? Hur kommer det se ut för hunden, kommer den kunna vara med dig om dagarna eller kommer den behöva dagis-plats?
  • Sat 3 Aug 2019 14:49
    #9
    BurningDiamond skrev 2019-08-03 14:22:03 följande:
    Jag tycker faktiskt att du tänker rätt och ställer rätt frågor.

    En sak att fundera över är hur ditt egna sociala nätverk ser ut idag. Har du individer som du vet (inte bara tror eller antar) kan komma in och hjälpa dig utan varsel om du har en eller ett par dagar per månad om du skulle fallera någon gång?

    Har du ekonomi att leja in någon från rover eller kanske någon från en "pensionärs-pool" om du har en dålig dag, eller kanske en stående tur varje dag för att försäkra dig om att hunden får minst en ordentlig promenad per dag?

    Har du ett boendestöd eller annan hjälp som ser till att du får vardagen att gå ihop idag?

    Hur har du det med sysselsättning? Hur kommer det se ut för hunden, kommer den kunna vara med dig om dagarna eller kommer den behöva dagis-plats?
    Tack, jag vill inte bara springa iväg på ren impuls och köpa första bästa hund jag ser. Jag vill tänka över detta noga.

    Det sociala nätverket är inte jättestort, men några personer skulle jag kunna fråga ifall de kan tänka sig om jag skulle skaffa hund. Ja du, hundpromenerare vet jag inte om ekonomin tillåter. Inget boendestöd, inte för tillfället i alla fall. Ingen sysselsättning har jag och jag är ärligt talat rätt nöjd med det. Så, tid finns absolut, jag ska bara prioritera rätt :)
    Alltså, med ADD så är det svårt att få sig att göra saker. Motorn att starta är dålig eller helt obefintlig. Men är det något jag vill göra (som en hund skulle kunna vara) då är det ju nästan snarare problem åt andra hållet. Men det är så svårt att veta. Jag har efterlyst någon med hund i min stad bland mina vänner på facebook, som jag kanske skulle kunna hänga lite med i alla fall men ingen har nappat. Vet inte om jag vet någon som har hund. Man kanske kan våldgästa brukshundsklubben eller något. Jag funderar på att erbjuda mig bli hundpromenerare helt gratis eftersom jag inte har någon erfarenhet, men jag vet ändå inte var jag ska få tag i någon med hund.
    Som sagt jag tror det skulle gå bra, men det bästa vore om man fick känna på det lite.
Svar på tråden Hund