• Sat 3 Aug 2019 11:53
    1933 visningar
    43 svar
    43
    1933

    Exsambo stämmer min man

    Min man sedan 12 år tillbaka har fått en stämning inlämnad till tingsrätten på ca 1miljon kronor. Hans exsambo hävdar att han inte gjort klart deras bodelning av deras gemensamma hus för 12 år sedan. Enligt henne har han förhalat och förhalat och nu vill hon göra klart bodelningen.

    Enligt min man är det hon som sagt att det inte är någon brådska (jag har hört deras telefonsamtal i början på vår relation och vet att min man ville göra klart bodelningen).

    Kan en exsambo komma så långt efter och kräva bodelning? Detta gäller ju även MIN ekonomi nu och vårt gemensamma barns.

  • Svar på tråden Exsambo stämmer min man
  • Sun 10 Nov 2019 20:02
    #31
    size skrev 2019-11-10 17:26:53 följande:

    Tänk om han vunnit eller jobbat i hop 10 miljoner nu under dessa 12 år, med motpartens resonemang så ska han dela även detta belopp.

    Så förstår du att detta inte är möjligt.


    Exet är fd sambo, så då är det endast den gemensamma bostaden som ingår i en bodelning. Nu skulle det dock sitta fint med en vinst på 10 miljoner med tanke på att våra advokater kostar multum.
  • size
    Mon 11 Nov 2019 18:10
    #32
    Såontany skrev 2019-11-10 20:02:41 följande:
    Exet är fd sambo, så då är det endast den gemensamma bostaden som ingår i en bodelning. Nu skulle det dock sitta fint med en vinst på 10 miljoner med tanke på att våra advokater kostar multum.
    Nu har man en dokumenterad skilsmässa dag att utgå ifrån, när ansökan lämnades in. det är den som gäller även i bodelning, som jag berätta om värdeökningar, att man kan ha utfört reparationer, förbättringar under dom 12 åren som gått, dessa delas inte efter dagens bodelning.

    Utan det ex gör nu, är att försöka få ett värde från den tiden, om det nu fanns något över värde då.
    Att tiden tagit så lång tid är inte i ex favör , hon hade kunnat lämna in en bodelning till rätten även på den tiden, inget man kan förhala i onödan, utan man måste komma till en rättegång om man blivit kallad eller stämd, annars förlorar man målet.
  • Mon 11 Nov 2019 18:24
    #33
    size skrev 2019-11-11 18:10:36 följande:

    Nu har man en dokumenterad skilsmässa dag att utgå ifrån, när ansökan lämnades in. det är den som gäller även i bodelning, som jag berätta om värdeökningar, att man kan ha utfört reparationer, förbättringar under dom 12 åren som gått, dessa delas inte efter dagens bodelning.

    Utan det ex gör nu, är att försöka få ett värde från den tiden, om det nu fanns något över värde då.

    Att tiden tagit så lång tid är inte i ex favör , hon hade kunnat lämna in en bodelning till rätten även på den tiden, inget man kan förhala i onödan, utan man måste komma till en rättegång om man blivit kallad eller stämd, annars förlorar man målet.


    Min man gjorde en värdering av bostaden efter samboavslutet. Efter att lånen på fastigheten är avdragna återstår ett minusvärde. Det fanns inget att dela på. Exet hävdar att värderingen måste vara fel? Min mans exsambo lutar sig mot ett samboavtal där syftet var att fördela 30/70 istället för 50/50. Exets ombud tolkar avtalet att det inte finns angivet någon bortre tidsgräns för bodelning.

    Ett komplicerat fall...jag håller tummarna att vi vinner målet.
  • Anonym (Nejne­jnej)
    Mon 11 Nov 2019 18:28
    #34

    Till att börja med så stämmer inte enskilda parter varandra. Det kallas inte så. Endast i offentlig sektor.

  • Mon 11 Nov 2019 18:32
    #35
    Anonym (Nejnejnej) skrev 2019-11-11 18:28:06 följande:

    Till att börja med så stämmer inte enskilda parter varandra. Det kallas inte så. Endast i offentlig sektor.


    Vad kallas det då när en enskild person drar in en annan enskild person till Tingsrätten?
  • size
    Mon 11 Nov 2019 18:52
    #36
    Anonym (Nejnejnej) skrev 2019-11-11 18:28:06 följande:

    Till att börja med så stämmer inte enskilda parter varandra. Det kallas inte så. Endast i offentlig sektor.


    Om du lämnar in en ansökan om umgänge med dina barn, vad heter den ansökan?
    Kan hjälpa dig att den heter stämningsansökan.
  • size
    Mon 11 Nov 2019 18:56
    #37
    Såontany skrev 2019-11-11 18:24:38 följande:
    Min man gjorde en värdering av bostaden efter samboavslutet. Efter att lånen på fastigheten är avdragna återstår ett minusvärde. Det fanns inget att dela på. Exet hävdar att värderingen måste vara fel? Min mans exsambo lutar sig mot ett samboavtal där syftet var att fördela 30/70 istället för 50/50. Exets ombud tolkar avtalet att det inte finns angivet någon bortre tidsgräns för bodelning.

    Ett komplicerat fall...jag håller tummarna att vi vinner målet.
    Men greit ,, då har han allt som behövs, värderingen gäller. den var i rätt tid oxå.
    Det är den man följer.
    Hon måste skaffa en som bevisar motsatsen.
  • Tappad­steksp­ade
    Mon 11 Nov 2019 18:57
    #38
    Anonym (Nejnejnej) skrev 2019-11-11 18:28:06 följande:

    Till att börja med så stämmer inte enskilda parter varandra. Det kallas inte så. Endast i offentlig sektor.


    Det gör det visst. Det heter alltid stämning. Mvh, jurist.
  • size
    Mon 11 Nov 2019 19:00
    #39

    Men ser nu att du skrev 70-30% delning
    Ja du , vi en lite luring på gång, det ställer självklart till det en massa. spec om den inte utfördes rätt.

  • Mon 11 Nov 2019 20:44
    #40

    Jag är inte erfaren i juridik men tycker detta är intressant. Först måste man bestämma vilket värde som ska delas. Då är självfallet tidpunkten för värderingen central. Den borde rimligen vara när separationen ägde rum. Om nettobehållningen vid den tiden var negativ riskerar ju exet att bli skyldig TS man pengar, i stället för tvärtom! Har hon och hennes ombud övervägt den möjligheten kan man undra.

  • Mon 11 Nov 2019 21:55
    #41
    viktorjohan skrev 2019-11-11 20:44:45 följande:

    Jag är inte erfaren i juridik men tycker detta är intressant. Först måste man bestämma vilket värde som ska delas. Då är självfallet tidpunkten för värderingen central. Den borde rimligen vara när separationen ägde rum. Om nettobehållningen vid den tiden var negativ riskerar ju exet att bli skyldig TS man pengar, i stället för tvärtom! Har hon och hennes ombud övervägt den möjligheten kan man undra.


    Jag är inte heller jurist, men när jag läst olika case på nätet så är praxis att de går på värdering så nära bodelningen som möjligt. Men de casen har inte dragit ut så på tiden. Detta är ett unikt fall.

    Vet inte om exet är medveten om att det finns en risk att hon faktiskt kan förlora pengar på att ha dragit igång det här.

    Vi kan naturligtvis också förlora, men svaret har vi inte förrän domslut levereras.
  • Mon 11 Nov 2019 22:22
    #42
    Såontany skrev 2019-11-11 21:55:35 följande:

    Jag är inte heller jurist, men när jag läst olika case på nätet så är praxis att de går på värdering så nära bodelningen som möjligt. Men de casen har inte dragit ut så på tiden. Detta är ett unikt fall.

    Vet inte om exet är medveten om att det finns en risk att hon faktiskt kan förlora pengar på att ha dragit igång det här.

    Vi kan naturligtvis också förlora, men svaret har vi inte förrän domslut levereras.


    Nu har jag läst på lite. Ägarförhållandena av egendomen regleras enligt dagen för separationen medan värdet sätts vid bodelningsdagen. Åtminstone gäller det värdepapper och för gifta parter. Om det blir utfallet för TS man ser det ju onekligen lite mörkt ut.

    Har han fortfarande kvar huset? I så fall gäller det att kunna styrka alla reparationer och andra värdehöjande åtgärder han gjort. Dessa borde avräknas innan bodelni gsvärdet fastställs.
  • Mon 11 Nov 2019 22:47
    #43
    viktorjohan skrev 2019-11-11 22:22:31 följande:

    Nu har jag läst på lite. Ägarförhållandena av egendomen regleras enligt dagen för separationen medan värdet sätts vid bodelningsdagen. Åtminstone gäller det värdepapper och för gifta parter. Om det blir utfallet för TS man ser det ju onekligen lite mörkt ut.

    Har han fortfarande kvar huset? I så fall gäller det att kunna styrka alla reparationer och andra värdehöjande åtgärder han gjort. Dessa borde avräknas innan bodelni gsvärdet fastställs.


    Exakt!

    Min man och jag har lagt ner mycket tid och pengar på färdigställande av huset. Tiden får man inget för tyvärr (exet kan bara håva in höjningen av värdet genom att bara glo på tv och käka chokladpraliner). Känns jäkligt trist om nu domarna dömer till hennes fördel.
Svar på tråden Exsambo stämmer min man