• Anonym (Kaffedraken)

    Psykologprogrammet, tacka ja eller inte

    Hej!

    Jag fick nyligen veta att jag kom in på psykologprogrammet, men känner en viss tveksamhet om jag ska tacka ja eller inte. Har läst en annan utbildning under några år, men studierna har gått ganska dåligt. Har problem med ångest och depression och varit sjukskriven sen november. Tror detta delvis beror på att jag inte trivs med det jag gör. Utbildningen är väldigt krävande och dagarna långa med mkt plugg. Känns som jag kört fast. Har kurser kvar från år 1 som jag aldrig blir av med och måste ha dessa för att få läsa nya kurser. Samtidigt känner jag att jag inte passar in där jag går nu, då jag är nästan 10 år äldre än många som går där. Känns som jag går på gymnasiet igen.

    På psykologprogrammet tror jag att jag skulle passa in bättre och kanske vara mer öppen med mitt egna dåliga mående. Dessutom verkar det vara blandade åldrar. Tänker även att mitt egna dåliga mående kan vara en "tillgång" som psykolog. Men samtidigt tvekar jag på om jag verkligen vill bli psykolog. Kanske blir för mkt för mig att höra om andras problem hela dagarna? Dessutom så är jag högkänslig och kanske skulle ha svårt att hålla distans till det patienterna berättar. Tycker också att arbetsmöjligheterna som psykolog verkar ganska begränsade, både gällande variation i vad man kan jobba med och att marknaden för psykologer kanske blir övermättad.

    Vad tror ni? Någon som är psykolog som kanske kan berätta mer om yrket?

  • Svar på tråden Psykologprogrammet, tacka ja eller inte
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror det är en stor nackdel att må så dåligt som du beskriver under studierna för det är ett väldigt tufft program, och man bör vara stabil då. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för ditt svar! Låter vettigt. Känner att jag börjar må lite bättre, men kanske inte tillräcklkgt bra för att hoppa på en utbildning 100%

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tacka nej! Du verkar inte mogen och framförallt inte tillräckligt engagerad, psykolog ska vara ett förstahandsval man brinner för, inte för att du ska känna dig hemma i klassen eller få bearbeta ditt eget mående.

    Det är precis en psykolog som du som är katastrofalt på vårdcentraler då människor som behöver en professionell och stabil guide får en som är upptagen med sig själv och egna problem och sen sjukskriver sig mitt i deras terapi vilket resulterar i att dom blir utan eller måste byta terapeut/ha någon slags vikarie.

    Jag blir så irriterad på unga som utbildar sig till psykologer, sjuksköterskor och lärare tex (viktiga yrken) bara för att få jobb i framtiden med en tillräckligt hög lön att konsumera för.

    Sök jobb på Ica eller på ett lager istället. Det är den inställningen ni har, det är det ni passar för.

    En psykolog behöver vara begåvad, helst mer än normalbegåvad, TRYGG I SIG SJÄLV och inte ha återkommande depressioner/ångest. Sådant ska ligga bak i tiden och vara något som du hittat rätt verktyg till så att det var längesen du upplevde det som ett hinder i vardagen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det låter som att du vill bli psykolog av helt fel(!) anledningar.

    Läs något annat eller hoppa av plugget (dina tidigare studier) ett tag och jobba. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Yasminaoo skrev 2019-08-04 07:12:40 följande:

    Tacka nej! Du verkar inte mogen och framförallt inte tillräckligt engagerad, psykolog ska vara ett förstahandsval man brinner för, inte för att du ska känna dig hemma i klassen eller få bearbeta ditt eget mående.

    Det är precis en psykolog som du som är katastrofalt på vårdcentraler då människor som behöver en professionell och stabil guide får en som är upptagen med sig själv och egna problem och sen sjukskriver sig mitt i deras terapi vilket resulterar i att dom blir utan eller måste byta terapeut/ha någon slags vikarie.

    Jag blir så irriterad på unga som utbildar sig till psykologer, sjuksköterskor och lärare tex (viktiga yrken) bara för att få jobb i framtiden med en tillräckligt hög lön att konsumera för.

    Sök jobb på Ica eller på ett lager istället. Det är den inställningen ni har, det är det ni passar för.

    En psykolog behöver vara begåvad, helst mer än normalbegåvad, TRYGG I SIG SJÄLV och inte ha återkommande depressioner/ångest. Sådant ska ligga bak i tiden och vara något som du hittat rätt verktyg till så att det var längesen du upplevde det som ett hinder i vardagen.


    Första delen av ditt svar är vettigt. Sen din kan du låta din bitterhet låta gå ut över någon annan, tack.
  • Anonym (Kaffedraken)
    100wfs skrev 2019-08-04 15:42:27 följande:

    Det låter som att du vill bli psykolog av helt fel(!) anledningar.

    Läs något annat eller hoppa av plugget (dina tidigare studier) ett tag och jobba. 


    Förstår att det låter så!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min syster är psykolog. Väldigt varierat jobb. Jobbar just nu som skolpsykolog och trivs väldigt bra.

    Tidigare jobbar inom psykiatrin.

    Inom skolan är det inte klinisk behandling som utförs. Ingen terapi. Man jobbar främst förebyggande och hälsofrämjande mot pedagoger i första hand.

    Låter som att du inte riktigt brinner för yrket. Det tycker jag att man ska göra. Jag tycker du ska gå till botten med varför du mår dåligt först och främst. Du tror att det kan ha att göra med din utbildning du går nu. Det kan det ju så klart. Eller så är det annat som inte löses utav utbildningsbyte.

    Fördelen som du nämner, ditt dåliga mående, kan eventuellt kanske stå som fördel den dagen du mår bra och har bearbetat varför du mått dåligt från första början. Att då ha som erfarenhet att ha varit patient och inte bara behandlare. Men annars skulle jag inte tänka på det som en fördel så.

    Lycka till.

  • Anonym (Kaffedraken)
    LejonSa skrev 2019-08-04 16:12:14 följande:

    Min syster är psykolog. Väldigt varierat jobb. Jobbar just nu som skolpsykolog och trivs väldigt bra.

    Tidigare jobbar inom psykiatrin.

    Inom skolan är det inte klinisk behandling som utförs. Ingen terapi. Man jobbar främst förebyggande och hälsofrämjande mot pedagoger i första hand.

    Låter som att du inte riktigt brinner för yrket. Det tycker jag att man ska göra. Jag tycker du ska gå till botten med varför du mår dåligt först och främst. Du tror att det kan ha att göra med din utbildning du går nu. Det kan det ju så klart. Eller så är det annat som inte löses utav utbildningsbyte.

    Fördelen som du nämner, ditt dåliga mående, kan eventuellt kanske stå som fördel den dagen du mår bra och har bearbetat varför du mått dåligt från första början. Att då ha som erfarenhet att ha varit patient och inte bara behandlare. Men annars skulle jag inte tänka på det som en fördel så.

    Lycka till.


    Tack så mkt för ett vettigt svar ???? finns fler anledningar till att jag funderat på psykolog, nu valde jag att fokusera på det "negativa". Håller med om att det är en stor fördel om man brinner för det och att jag kanske inte är mogen att bli psykolog just nu. Dock är ju programmet 5 år så finns ju tid att utvecklas/mogna.

    Kul att din syster trivs och att det verkar finnas lite valmöjligheter ????
  • Anonym (Kaffedraken)
    Yasminaoo skrev 2019-08-04 07:12:40 följande:

    Tacka nej! Du verkar inte mogen och framförallt inte tillräckligt engagerad, psykolog ska vara ett förstahandsval man brinner för, inte för att du ska känna dig hemma i klassen eller få bearbeta ditt eget mående.

    Det är precis en psykolog som du som är katastrofalt på vårdcentraler då människor som behöver en professionell och stabil guide får en som är upptagen med sig själv och egna problem och sen sjukskriver sig mitt i deras terapi vilket resulterar i att dom blir utan eller måste byta terapeut/ha någon slags vikarie.

    Jag blir så irriterad på unga som utbildar sig till psykologer, sjuksköterskor och lärare tex (viktiga yrken) bara för att få jobb i framtiden med en tillräckligt hög lön att konsumera för.

    Sök jobb på Ica eller på ett lager istället. Det är den inställningen ni har, det är det ni passar för.

    En psykolog behöver vara begåvad, helst mer än normalbegåvad, TRYGG I SIG SJÄLV och inte ha återkommande depressioner/ångest. Sådant ska ligga bak i tiden och vara något som du hittat rätt verktyg till så att det var längesen du upplevde det som ett hinder i vardagen.


    Jag tror inte alls på det du säger, Ts kan mkt väl bli en bra psykolog, trots psykisk ohälsa. Det är väl egentligen bättre att en psykolog har lite "erfarenhet" och kan förstå sina patienter än att endast ha "pluggat" till sig all information och därmed inte känna igen sig något i andra människors problem. Dessutom kan nog en psykologutbildning hjälpa dig Ts att identifiera och förstå dina egna problem bättre. MEN om du är känslig och har svårt att höra andras bekymmer utan att själv påverkas är det nog ingen idé. Jag kom själv precis in på psykologutbildningen men valde att tacka nej, även om jag tyckt att de psykologikurser jag läst varit väldigt intressanta. Anledningen till att jag tackade nej var att jag är EXTREMT känslig och skulle nog aldrig klara av att lyssna på de hemskheter man säkerligen får höra som psykolog. Förstår att psykologprogrammet kan vara väldigt lockande då det är en utbildning med hög status, men det gäller verkligen att känna efter själv och titta inåt på vad man tror man själv klarar. 
Svar på tråden Psykologprogrammet, tacka ja eller inte