• Anonym (TS)

    Ni som separerar från barn bonusförälder. Hur gick det sen?

    Jag har en son som är 8 år. Han har inte kontakt med sin pappa och har aldrig haft. Träffade en ny när sonen var 1 år och han ser honom som sin pappa. Han vet att det inte är hans pappa, men han ser honom som sin pappa. Sambon har även två barn sedan tidigare som sonen ser som sina syskon. Vi är nu i skedet att separation känns som enda utvägen. Orkar inte dra den historien. Men ni som separerat från ert barns bonusförälder. Hur gick det sedan?

    När man som två föräldrar separerar sker det ju egentligen nästan per automatik att barnet träffar båda sina föräldrar (om det inte finns orsaker till varför de inte gör det) men när man separerar från en bonusförälder försvinner ju en föräldragestalt och syskon utan någon "rätt" för barnet att träffa dem. Detta är det som gör mest ont för mig. Att sonen ska förlora sin "pappa". Hur har ni löst det?

  • Svar på tråden Ni som separerar från barn bonusförälder. Hur gick det sen?
  • smulpaj01

    Min son träffar sin f.d bonus syster (de är som syskon) och bonus pappan jätteofta. Även jag har nära kontakt med hans dotter.

    Ett ex till mig separerade med sin tjej och hade både hennes barn och deras gemensamma varannan vecka.

    Tänker du ha hans barn hos dig efter separationen?

  • Anonym (Exet)

    Jag förlorade kontakten med bonusbarnet tyvärr vid separation.Efter 8 år tillsammans.

  • Brumma

    Jag vet flera barn som har kontakt med sina bonusförälsrar, även efter separation från deras föräldrar. När jag separerade från min man (vi hittade senare tillbaka till varandra) fortsatte jag att träffa min bonusdotter både hos pappan och mamman..

    Du kan ju inte kräva att din nuvarande partner fortsätter att träffa ditt barn efter en separation. Däremot bör du arbeta för att underlätta sådant umgänge om han går med på det. Enligt föräldrabalken ska man som vårdnadshavare underlätta umgänhe med viktiga personer i barnets liv.

    Kommer din sambo kunna tänka sig ha en fortsatt relation med ditt barn?

  • Anonym (TS)
    smulpaj01 skrev 2019-08-03 21:34:41 följande:

    Min son träffar sin f.d bonus syster (de är som syskon) och bonus pappan jätteofta. Även jag har nära kontakt med hans dotter.

    Ett ex till mig separerade med sin tjej och hade både hennes barn och deras gemensamma varannan vecka.

    Tänker du ha hans barn hos dig efter separationen?


    Jag kan absolut tänka mig att ha hans barn efter separationen. Dock så bor de även halvtid hos sin mamma så det kanske blir någon helg då och då eller om han behöver hjälp med barnvakt osv. Beror lite på hur nära vi bor och vad barnen också vill såklart!
  • Anonym (TS)
    Brumma skrev 2019-08-03 21:42:16 följande:

    Jag vet flera barn som har kontakt med sina bonusförälsrar, även efter separation från deras föräldrar. När jag separerade från min man (vi hittade senare tillbaka till varandra) fortsatte jag att träffa min bonusdotter både hos pappan och mamman..

    Du kan ju inte kräva att din nuvarande partner fortsätter att träffa ditt barn efter en separation. Däremot bör du arbeta för att underlätta sådant umgänge om han går med på det. Enligt föräldrabalken ska man som vårdnadshavare underlätta umgänhe med viktiga personer i barnets liv.

    Kommer din sambo kunna tänka sig ha en fortsatt relation med ditt barn?


    Jag vet inte hur han ställer sig till det än. Ville få lite input på hur andra löst det så det inte känns som att jag frågar om något orimligt.
  • Anonym (Z)

    Mitt ex har sitt exs dotter varannan vecka. De bodde ihop 3 år och separerade sen och då ville han och hennes dotter varannan vecka. Det dottern har ingen kontakt med sin pappa och mit ex va väl den enda hon känt är som en pappa. 

  • Anonym (Det går)

    Det går bra om man vill fortsätta ha öppet hjärta och en relation.

    Vi flyttade isär och pappan till våra gemensamma barn fortsätter träffa min dotter från tidigare relation för att han ser henne som sin då de lärde känna varandra sen spädbarnstiden.

    Hon är där samtidigt som sina halvsyskon, även hos sin biopappa då o då.

Svar på tråden Ni som separerar från barn bonusförälder. Hur gick det sen?