• Solnedgång73

    15åring som stjäl alkohol

    Min 15 åring och hans kompis har tagit 2 öl och 2 cider av mig som dom delade på. Jag blev jättearg när jag upptäckte det. Nu funderar jag på hur jag ska hantera detta. Ringa kompisens föräldrar? Utegångsförbud?

    Min son tycker jag överdriver och att det var väl inte ?så farligt?. Tacksam för några kloka råd.

  • Svar på tråden 15åring som stjäl alkohol
  • BeautifulLiz

    Jag säger "en gång är ingen gång, två gånger blir lätt en vana".

    Hade låtit det passera denna gång och gett dem en chans.

  • nytt eller gammalt

    Jag hade ringt kompisens föräldrar och berättat (om det är normala föräldrar). Sen skulle jag haft ett (icke fördömande) samtal med sonen för att ta reda på varför han gjorde det, hur det kändes att dricka mm och gå vidare därifrån. Mitt huvudfokus skulle vara att sonen skulle förstå hur farligt det är med alkohol innan hjärnan är färdigutvecklad och att han ska känna att han kan alltid kan vara öppen med mig om allt.

  • Mortiscia80

    Och så ska vi inte glömma det viktigaste: att det är fel att ljuga! En sak är att man kan begå misstag och stå för dem, alla gör fel ibland och ungdomar vill testa saker. Men man stjäl inte och man ljuger inte!

  • Solnedgång73

    Tack för råden! Tror det var det som gjorde mig mest arg, att han stjäl av mig. Nu har jag lugnat ner mig lite och ska börja med att prata med hans pappa, vi är skilda sen ett par år. Känns viktigt att vi är på samma sida. Sen ska jag ta ett långt snack med sonen.

  • scanmia
    Solnedgång73 skrev 2019-08-04 13:12:58 följande:

    Tack för råden! Tror det var det som gjorde mig mest arg, att han stjäl av mig. Nu har jag lugnat ner mig lite och ska börja med att prata med hans pappa, vi är skilda sen ett par år. Känns viktigt att vi är på samma sida. Sen ska jag ta ett långt snack med sonen.


    Jag skulle föreslå ett lås till barskåpet - helt enkelt för att det underlättar gränserna. Tonåringar har riktigt dålig impulskontroll och konsekvenstänk. Även om ni får er son att aldrig mer ljuga och stjäla (ehrm, det skulle kunna hända), så kommer han förmodligen att ha kompisar över med lika opålitliga tonårshjärnor, och du vill inte behöva övervaka dem precis hela tiden.
  • 10bPappsen

    Ja egentligen är det ju inte fyllan man blir arg för, det är oundvikligt att det händer förr eller senare - men att dom ljuger kan jag inte heller med. Då blir det konsekvenser. Klippt bredband, husarrest eller vad som nu har bäst leverage.

    Kan dom bara stå får sina blunders brukar jag vara ganska mjuk och förklara vad som kan hända istället. Då gör dom inte om det för då finns där inget mer att testa, med själva stjälandet alltså.

    Att det blir fler snedfyllor är jag redan beredd på. Och försöka hindra dom helt är lönlöst och du riskerar skapa ett avstånd till dom istället. Förhoppningsvis blir dom riktigt dåliga med en gång och låter bli tills dom är lite äldre.

Svar på tråden 15åring som stjäl alkohol