• Sun 4 Aug 2019 13:40
    3890 visningar
    11 svar
    11
    3890

    Samhällskunskap 1b HJÄLP

    Hej!
    Jag läser samhällskunskap på distans via Hermods och har kört fast. Kommer inte vidare på självtestet. Kan någon vänlig hjälpa mig?

    Vilka av följande rättigheter kan inskränkas med hjälp av ett enkelt riksdagsbeslut? Välj ett eller flera.


    Yttrandefriheten
    Skydd mot åsiktsregistrering
    Religionsfrihet
    Förbud mot retroaktiva lagar
    Demonstrationsfrihet
    Rätten att lämna Sverige
  • Svar på tråden Samhällskunskap 1b HJÄLP
  • Sun 4 Aug 2019 14:04
    #1

    Läs på om de olika alternativen och vad man fattar beslut om i riksdagen så får du ditt svar..

    Vissa av alternativen regleras av sådant som riksdagen inte kan ändra på..

  • Sun 4 Aug 2019 14:19
    #2

    jag vet ju att Yttrandefriheten, skydd mot åsiktsregistrering, religionsfrihet, demonstrationsfrihet ingår i grundlagarna och inte är enkla att ändra, men sen då? Får inte frågan att bli rätt...
    Fattar liksom inte riktigt hur jag ska tänka..

  • Sun 4 Aug 2019 14:23
    #3

    Vad betyder ett enkelt riksdagsbeslut? Om det inte går, vad krävs då?

  • Sun 4 Aug 2019 14:28
    #4

    Jag vet ju att om man ska ändra en grundlag, måste det ske genom 2 val i olika mandatperioder....
    Men jag fattar ändå inte hur jag ska få frågan rätt..

  • Sun 4 Aug 2019 14:29
    #5
    Ms H skrev 2019-08-04 14:23:00 följande:

    Vad betyder ett enkelt riksdagsbeslut? Om det inte går, vad krävs då?



    Det är ju detta jag inte riktigt fattar..
  • Sun 4 Aug 2019 14:40
    #6

    Enkelt riksdagsbeslut är sådant som riksdagen kan rösta om en gång och så blir det så. I vissa fall behöver riksdagen rösta fler ggr i samma fråga med fyra års mellan rum (ett riksdagsval emellan). Dvs. det är isf inte ett enkelt riksdagsbeslut eftersom det måste upp flera ggr.

  • Sun 4 Aug 2019 14:44
    #7
    Barnens mamma skrev 2019-08-04 14:28:18 följande:

    Jag vet ju att om man ska ändra en grundlag, måste det ske genom 2 val i olika mandatperioder....

    Men jag fattar ändå inte hur jag ska få frågan rätt..


    Bra start. Då behöver du ta reda på var de alternativ som nämns, som du inte vet är grundlagar, regleras. Skriv in varje alternativ i Google, så kommer du en bra bit mot rätt svar.
  • Tappad­steksp­ade
    Sun 4 Aug 2019 16:45
    #8

    Hej! Googla absoluta och relativa fri-och rättigheter. Vissa fri-och rättigheter är absoluta och kan inte begränsas genom vanlig lag (dvs enkelt riksdagsbeslut), det finns relativa friheter som kan begränsas genom vanlig lag (dvs enkelt riksdagsbeslut). För att veta vilka som kan begränsas av vanlig lag ska man kolla i 2 kap 20 paragrafen regeringsformen. Lycka till!

  • Sun 4 Aug 2019 16:46
    #9

    Jag känner mig som världens trögaste här. Men inskränkas betyder begränsa.
    Så då fattar jag det såhär:

    Att de beslut som kräver minst 2 beslut är rätta svaret.
    Yttrandefriheten
    Demonstrationsfriheten
    religionsfriheten
    förbud mot retroaktiva lagar
    skydd mot åsiktsregistrering

    Detta är vad jag får fram när jag googlar, men jag får inte rätt på frågan...

  • Tappad­steksp­ade
    Sun 4 Aug 2019 17:18
    #10
    Barnens mamma skrev 2019-08-04 16:46:50 följande:

    Jag känner mig som världens trögaste här. Men inskränkas betyder begränsa.

    Så då fattar jag det såhär:

    Att de beslut som kräver minst 2 beslut är rätta svaret.

    Yttrandefriheten

    Demonstrationsfriheten

    religionsfriheten

    förbud mot retroaktiva lagar

    skydd mot åsiktsregistrering

    Detta är vad jag får fram när jag googlar, men jag får inte rätt på frågan...


    Precis, inskränkas betyder begränsas. Du ska tänka så här: vilka Fri-och rättigheter får begränsas genom vanlig lag (enkelt riksdagsbeslut)?

    I regeringsformen kap 2 paragraf 20 anges att yttrandefriheten, demonstrationsfriheten, rörelsefrihet (att lämna Sverige) kan begränsas genom lag ( dvs enkelt riksdagsbeslut). Religionsfrihet kan också begränsas genom enkelt riksdagsbeslut men bara för utländska medborgare.

    Svaret på frågan är alltså yttrandefriheten, demonstrationsfriheten och rätten att lämna Sverige.

    För utländska medborgare gäller också att religionsfriheten kan begränsas genom vanlig lag så jag blir osäker på denna eftersom den för ickemedborgare kan begränsas genom vanlig lag, men religionsfriheten kan alltså ibland begränsas genom vanlig lag.
  • Mon 5 Aug 2019 12:29
    #11
    Tappadstekspade skrev 2019-08-04 17:18:31 följande:
    Precis, inskränkas betyder begränsas. Du ska tänka så här: vilka Fri-och rättigheter får begränsas genom vanlig lag (enkelt riksdagsbeslut)?

    I regeringsformen kap 2 paragraf 20 anges att yttrandefriheten, demonstrationsfriheten, rörelsefrihet (att lämna Sverige) kan begränsas genom lag ( dvs enkelt riksdagsbeslut). Religionsfrihet kan också begränsas genom enkelt riksdagsbeslut men bara för utländska medborgare.

    Svaret på frågan är alltså yttrandefriheten, demonstrationsfriheten och rätten att lämna Sverige.

    För utländska medborgare gäller också att religionsfriheten kan begränsas genom vanlig lag så jag blir osäker på denna eftersom den för ickemedborgare kan begränsas genom vanlig lag, men religionsfriheten kan alltså ibland begränsas genom vanlig lag.
    Åh, tack för hjälpen. Nu fattar jag.
Svar på tråden Samhällskunskap 1b HJÄLP