• Storst­adsliv
    Sun 4 Aug 2019 20:56
    1953 visningar
    22 svar
    22
    1953

    Magsjuk hund

    Hej!

    Min och min sambos 7-månaders hund har blivit magsjuk. Jag var ute med honom igår innan jag och min sambo skulle åka iväg och handla och då bajsade han. När vi kom hem låg en stor bajshög inomhus och min sambo blev vansinnig och menade att det förstör golv o.s.v. Vi har precis flyttat så jag tänkte att hunden kanske var förvirrad och därför utfört sitt behov inomhus. Men under natten så kved han och hade ingen ro utan gick runt i huset. På morgonen såg sambon att hunden återigen bajsat, fastän jag tog ut honom mitt i natten när han kved, och blev då ännu mer förbannad. Jag började att misstänka att hunden blivit sjuk då han aldrig gjort så tidigare (alltså kvidit och inte sovit). Jag blev orolig och sambon blev arg och menade att vi inte kunde ha hunden inomhus. Hunden har alltid bott med oss inomhus och tyr sig till mig, så idag har jag varit utomhus med hunden hela dagen då sambon inte vill ha honom inomhus. Idag har hunden haft diarré och det har forsat ut en massa lös avföring, så jag har rådfrågat en veteinär som sade att jag skulle ge honom ris och att det inte är något farligt, så tillvida att hunden inte spyr eller blir sämre i sitt allmäntillstånd. Han har varit helt okej i allmäntillståndet i övrigt men nu är han trött, vilket jag förstår då han inte haft ro att sova inatt. Nu till dilemmat - min sambo vill inte ha hunden inomhus då han menar att hunden förstör golvet om han skulle råka bajsa inomhus. Mitt hjärta går sönder för min hund och jag gråter nästan när jag ser att han lider och jag vill verkligen inte att han skall sova ensam i något uterum när han mår som han gör och när han inte är van vid att sova ensam. Det är dock min sambos hus så "hans ord är min lag". När jag sa att jag inte vill att vår hund ska sova själv när han är sjuk så föreslog att vi skulle slå upp ett tält där vi kan sova. Jag är ny hundägare och väldigt förtjust i min hund som jag har ett väldigt speciellt band med så jag är kanske inte neutral i min åsikt om hur vi bör göra med hunden nu när han är sjuk. Överreagerar jag när jag inte vill att hunden skall behöva sova ensam i ett uterum när han är sjuk eller är jag för överbeskyddande? Jag känner att min sambo saknar empati i denna fråga. Han blev dessutom irriterad över att veterinären sade att det kunde ta två dygn innan hunden återfår sin normala avföring då han tänkte att det skulle bli ytterligare två dygn med eventuell avföring inomhus. Hur hade ni gjort och hur gör ni när era hundar är magsjuka?

  • Svar på tråden Magsjuk hund
  • Storst­adsliv
    Sun 4 Aug 2019 20:58
    #1
    Storstadsliv skrev 2019-08-04 20:56:39 följande:

    Hej!

    Min och min sambos 7-månaders hund har blivit magsjuk. Jag var ute med honom igår innan jag och min sambo skulle åka iväg och handla och då bajsade han. När vi kom hem låg en stor bajshög inomhus och min sambo blev vansinnig och menade att det förstör golv o.s.v. Vi har precis flyttat så jag tänkte att hunden kanske var förvirrad och därför utfört sitt behov inomhus. Men under natten så kved han och hade ingen ro utan gick runt i huset. På morgonen såg sambon att hunden återigen bajsat, fastän jag tog ut honom mitt i natten när han kved, och blev då ännu mer förbannad. Jag började att misstänka att hunden blivit sjuk då han aldrig gjort så tidigare (alltså kvidit och inte sovit). Jag blev orolig och sambon blev arg och menade att vi inte kunde ha hunden inomhus. Hunden har alltid bott med oss inomhus och tyr sig till mig, så idag har jag varit utomhus med hunden hela dagen då sambon inte vill ha honom inomhus. Idag har hunden haft diarré och det har forsat ut en massa lös avföring, så jag har rådfrågat en veteinär som sade att jag skulle ge honom ris och att det inte är något farligt, så tillvida att hunden inte spyr eller blir sämre i sitt allmäntillstånd. Han har varit helt okej i allmäntillståndet i övrigt men nu är han trött, vilket jag förstår då han inte haft ro att sova inatt. Nu till dilemmat - min sambo vill inte ha hunden inomhus då han menar att hunden förstör golvet om han skulle råka bajsa inomhus. Mitt hjärta går sönder för min hund och jag gråter nästan när jag ser att han lider och jag vill verkligen inte att han skall sova ensam i något uterum när han mår som han gör och när han inte är van vid att sova ensam. Det är dock min sambos hus så "hans ord är min lag". När jag sa att jag inte vill att vår hund ska sova själv när han är sjuk så föreslog att vi skulle slå upp ett tält där vi kan sova. Jag är ny hundägare och väldigt förtjust i min hund som jag har ett väldigt speciellt band med så jag är kanske inte neutral i min åsikt om hur vi bör göra med hunden nu när han är sjuk. Överreagerar jag när jag inte vill att hunden skall behöva sova ensam i ett uterum när han är sjuk eller är jag för överbeskyddande? Jag känner att min sambo saknar empati i denna fråga. Han blev dessutom irriterad över att veterinären sade att det kunde ta två dygn innan hunden återfår sin normala avföring då han tänkte att det skulle bli ytterligare två dygn med eventuell avföring inomhus. Hur hade ni gjort och hur gör ni när era hundar är magsjuka?


    TILLÄGG: Sambon förslog att vi skulle slå upp ett tält utomhus.
  • Storst­adsliv
    Sun 4 Aug 2019 21:10
    #3
    Jemp skrev 2019-08-04 21:07:40 följande:

    Din sambo verkar inte vara riktigt klok. Du skriver att det är er gemensamma hund dessutom?

    Olyckor inne är inte vanligt (när hunden väl är rumsren) men sånt man faktiskt får räkna med kan hända när man har djur.

    Min hund sover med oss i sovrummet som vanligt vid magsjuka. Man sover ju olika djupt men jag vaknar om han börjar vanka och gny, då får du skynda dig ut. Han blir ynklig så aldrig att jag varken vill lämna honom eller att han ska sova ute, även om det förvisso är rätt varmt nu.


    Ja precis, det är vår gemensamma. Han har alltid stört sig på hunden, kanske för att hunden och jag har en väldigt fin relation, men efter igår och idag börjar man ju att undra... Fint att läsa om hur ni gör när er vovve är sjuk. Då skall jag stå på mig! Tack.
  • Storst­adsliv
    Sun 4 Aug 2019 21:23
    #5
    +1
    Fiona M skrev 2019-08-04 21:12:16 följande:

    Dumpa sambon.

    Han har noll empati och noll koll på hund fast han skaffat en.

    Dessutom ?hans ord din lag??

    Inget att satsa på.


    Ja, jag skall ta mig en funderare. Dum som man är så har man hyrt ut sin egen bostad och bytt plugg till ett universitet i hans stad. Men tro mig, denna händelse har verkligen givit mig en tankeställare.
  • Storst­adsliv
    Sun 4 Aug 2019 21:42
    #9
    AniieeHär skrev 2019-08-04 21:33:27 följande:

    Och, och, btw. Köp hem blåbär (eller plocka om du är en sån som har glädje för sånt) och ha i frysen. Till och med vilda hundar, vargar och andra djur äter blåbär när de är dåliga i magen (om de bor i blåbärsland). Ger alltid mina hundar en näve om de är dåliga.


    Tack snälla för tipset! Jag älskar att vara ute i skogen och plocka bär men här uppe i norr är det dessvärre för torrt för blåbär i dagsläget. Får införskaffa det från butiken imorgon. Fick också tips av veterinären gällande en pasta som är bra för att motverka diarré som jag får införskaffa i samband med blåbären. Håller mina tummar för att de tillsammans skall göra underverk! =)
  • Storst­adsliv
    Sun 4 Aug 2019 22:12
    #13
    pyssel skrev 2019-08-04 21:48:56 följande:

    Köp Diarsanyl på apoteket. Bästa akutmedlet till mina hundar och enligt rek från vet när det är diarréer. Vid halvkass make kokar jag billig vitfisk, ris och ibland någon "känslig-mage-mat" på burk från Hill's jag köpt hos välsorterad veterinärklinik. Kan du inte sova i uterummet med hunden?


    Det var precis den jag blev rekommenderad av veterinären, så den blir den blir det absolut. Kokade upp vitt ris idag men hunden åt inte mycket. Skall göra likaså imorgon också för då kanske han inte har lika ont i magen och således blir mer angelägen att äta. Håller mina tummar.

    Jo, jag har bestämt mig för att sova i uterummet med honom inatt, dock är det runt 5 grader nattetid här uppe, så jag är inte jättesugen. Men jag skulle aldrig kunna med att låta hunden sova där själv, så inatt ger jag mig och skall prata igenom detta med min sambo när hunden är frisk igen.
  • Storst­adsliv
    Sun 4 Aug 2019 23:18
    #17
    viseversa skrev 2019-08-04 22:50:48 följande:

    Din sambo är dum i huvudet. Hade han sagt samma med ett litet barn som kräks och bajsar vatten så det läcker? Han känns extremt obehaglig och elak. Hade inte levt med en sån man. Hade tagit min älskade hund och flyttat. Hunden kan väl FAN INTE rå

    För att han är sjuk? Tror sambon han vill skita på sig eller? Elak jävla människa. Hade sagt tack och hej.

    Ge hunden kokt vit fisk med ris till mat. Och är det illa så satte jag faktiskt på vår hund en blöja på natten. Eftersom hon sover i vår säng. Vet sa det var helt okej och hon accepterar den.

    Klipper hål för svansen bara. Och tejpar runt där jag klippt så det inte smular från blöjan i sängen. Skulle aldrig överge min hund när hon behöver oss som mest. Lika lite som vi skulle låta våra barn sova ute när dom är sjuka.


    Försökte förklara för honom inatt att hunden inte gör så för att vara elak utan för att han inte mår bra. Försökte sätta det i perspektiv till hans barn som ibland gör i byxan, alltså att det inte är något de kan styra över. Men inget verkar nå fram. Faktum är att han ibland skäller ut sina magsjuka barn som inte alltid hinner in till toaletten. Inatt och idag blev det väldigt tydligt för mig att det inte kan fortgå på detta vis.

    Bra tips med fisken! Det skall jag absolut testa imorgon tillsammans med riset. Tack snälla! Också ett bra tips med blöja. Skall se hur natten blir och är det kris så får även det införskaffas imorgon. Vilka härliga människor ni är!
  • Storst­adsliv
    Sun 4 Aug 2019 23:19
    #18
    AniieeHär skrev 2019-08-04 22:56:20 följande:

    Nä, bara vitt ris brukar inte vara så interssant att äta. Köp alaska pollock och ge också. Glömm inte att det ska vara sönderkokt, nästan som gröt. 


    Jättebra tips! Tack snälla!
  • Storst­adsliv
    Wed 7 Aug 2019 17:42
    #21

    Tack snälla för era svar! Hunden mår lite bättre än tidigare. Han har fortfarande lite diarré men det mesta av avföringen är i normal konsistens, dock har han spytt två gånger idag. Fortsätter med ris och kokt vit fisk och om han fortsätter att spy så åker jag in. I övrigt är jag nu på jakt efter eget boende tills min kurs är klar och jag kan återvända till min hemstad. Tack för ert stöd och era tips!

Svar på tråden Magsjuk hund