• Sun 4 Aug 2019 22:16
    331 visningar
    9 svar
    9
    331

    Skygga 6.5 -7 v kattungar, hjälp :(

    Hej alla kattexperter där ute!

    Jag behöver goda råd...Vi tog hastigt och lustigt hand om två kattungar som var 6 v, för en vecka sedan. Mamman hade blivit skjuten och ungarna skulle avlivas :"( Min fråga är: kommer de bli tama? Honan kommer fram en liten stund om dagen o t o m legat i knät någon gång, men hanen gömmer sig förutom när han äter och de springer o gömmer sig när vi kommer.

    Jag har aldrig haft katt förr, bara hund, höns o häst. Nu undrar jag om vi tog oss vatten över huvudet. De bor i köket än så länge men får gå fritt om de vill, men där har de sin kattlåda, mat o sovkorg o vi hade stängt in dit i början. Jag matar dem fem gånger om dagen med mjölkersättning o mjukfoder för kattungar. Vi försöker röra oss lugnt o prata vänligt, inte stirra på dem, viinbjuder till lek med kattleksaker (funkade lite i början med tösen) men tar inte upp o hanterar dem med tvång.

    Har jag orimliga förhoppningar/krav på dem? De är ju trots allt bebisar. Eller blir de aldrig tamare? Borde vi sälja dem till nån mer van? De kan få ett fint liv här, det är ett stort hus o stort revir ute., men jag känner mig besviken och självtvivlande.

  • Svar på tråden Skygga 6.5 -7 v kattungar, hjälp :(
  • Sun 4 Aug 2019 22:53
    #3
    Tihi skrev 2019-08-04 22:51:11 följande:

    Vad snällt av er att ta in de stackars krakarna.

    Jag tog in fyra stycken skygga hemlösa kattungar som var runt fem veckor och det tog tid och jag fick jobba med dem en hel del för att få dem tama. Men det blev riktiga klängrankor av dem sen som aldrig lämnade min sida.

    Ge dem tid och jobba med dem mycket. Leksaker på fiskespö är bra t ex för då kommer de nära och lär sig att du inte är farlig men har ett säkerhetsavstånd som de känner sig trygga med. Klappa dem när du ska ge dem mat t ex för då är de ofta så distraherade av maten och tänker inte så mycket på att du tar i dem och så vänjer de sig samtidigt. Att borsta dem kan också vara ett knep. Locka dem med godsaker i handen.

    Om du ger dem tid och inte ger upp så är jag säker på att du kommer att ha världens mest tillgivna katter sen. Jag vill minnas att det tog 1-2 månader innan de ville klänga på mig mest hela tiden. Så hang in there!


    Tack för bra tips! Ska absolut testa fiskespögrejen o klappa vid matning. Torkade dem med fuktig handduk (de kan inte tvätta sig så bra) o det verkade de gilla mkt, kanske som när mamman slickade pälsen.
  • Sun 4 Aug 2019 22:54
    #4
    viseversa skrev 2019-08-04 22:40:51 följande:

    Ni ska hantera dom mycket. Lyft upp dom flera gånger om dagen och gosa lek och var nära. Om ni bara låter dom vara kommer dom inte vänja sig vid hantering. Vi tog över kattungar för många år sen som var som du beskriver. Men vi gosade med dom hela tiden och efter bara några dagar var dom som förbytta. Jättetama och trevliga.


    Tack då ska jag försöka vara mer på alltså? Ska testa, bra tips.
  • Mon 5 Aug 2019 11:04
    #8

    Hm, det har jag inte tänkt på. Undras om jag kan fråga en uppfödare om de vill låna ut en moderlig katt? Men jag undrar om den katten tycker det är en god idé, och då måste det ju vara en innekatt också så den inte rymmer antar jag.

    Jo, jag har märkt att de faktiskt bits och rivs en del och vet inte riktigt hur man ska tackla det. Jag vill ju uppfostra dem men inte skrämma dem förstås. Kanske funkar det som med en hundvalp med ett bestämt "NEJ". Jag brukar avbryta leken och gå därifrån när de bits.  

Svar på tråden Skygga 6.5 -7 v kattungar, hjälp :(