• Mon 5 Aug 2019 09:35
    1847 visningar
    15 svar
    15
    1847

    Att byta jobb under ivf

    Jag är i samma situation som du. Jag började ett nytt jobb pga flytt till annan stad i januari men visste att detta inte skulle vara mitt drömjobb. Jag visste dock var jag egentligen ville jobba men ansökte inte då jag visste att arbetstiderna inte är roliga med tunga jourpass (plus helger osv) och att man där satsa på sin karriär.

    Jobbet jag har nu är från 08-17, vardagar, lätt att gå till läkarbesöken osv.

    Men sedan mår jag inte bra här och så bestämde jag mig en dag efter vårt första samtal med psykologen att ansöka om det andra jobbet ändå. Psykologen var hårt men sa det: "Ni vet inte om ni blir med barn. Livet kan inte stå stilla nu. Ni måste må bra i relationen och på jobbet. Det är ert stöd."

    Jag argumenterade: Men det stressar mig ännu mer när jag inte vet hur jag ska få ihop tiderna osv. Och jag kommer sover sämre vilket kanske påverkar min fertilitet osv.

    Men så funderade jag lite... och ändrade mig. Och ansökte och är nu inbjuden till intervju. Och plötsligt vill jag inget annat än att få det tuffa jobbet. För att då har jag nåt att se framemot. Nåt som jag gör för mig. Nåt man lyckats med. Det blir så klart en besvikelse om jag inte får detta jobb men då har jag försökt och lät inte IVF grejen styr hela mitt liv (bara hälften och lite till).

    Känn efter och jag tror du är kanske redan på rätt väg.

  • Mon 5 Aug 2019 12:47
    #5
    Hedblomster skrev 2019-08-05 11:40:04 följande:
    Vad kul att du satsar! Håller tummarna för dig! Jag vet inte om jag skulle trivas bättre på ett annat jobb så det får mig att tveka lite också... Känns som att jag kanske valt fel utbildning. Har jobbat inom detta i tre år nu och börjar redan tröttna. Vet inte vad jag annars ska göra, det är egentligen en ganska bred utbildning vilket jag alltid trycker på när jag söker jobb, men folk tror inte att den är det. Sökte minst 15 jobb förra hösten och fick bara komma på en intervju, vilket jag blev förvånad över för jag är ändå ganska välutbildad och kompetent. Men min utbildning låter smal och jag tror folk inte förstår vad jag kan göra, trots att jag försöker beskriva det i ansökan. 

    Finns ett par jobb ute nu som jag kan söka bara för att komma bort från detta, men jag vet inte om det blir bättre förutom ekonomiskt...
    Jag kan förstå dina tvivel men tyvärr får man inget svar innan du har provat. Även utan IVF är situationen läskigt då man inte vet vart man beger sig in. Men ibland räcker bara att det sker någon form av förändring. Fungerar det sedan inte så kanske du börjar letar efter en annan utbildning.

    Men allt sånt växer över tid. Man kommer inte få den sanna lösningen nu utan allt är lite beroende av nästa steg osv. Lite som med IVF resan. Hade man vetat hur jobbigt resan blir och hur långt tid den kanske tar så hade man aldrig påbörjat resan.

    Ansök och se om du blir inbjuden. Går kanske till intervjun. Ställ krav och om det inte känns rätt kan man säga nej. Men jag förstår att detta är jobbigt.
  • Tue 6 Aug 2019 16:08
    #7
    Hedblomster skrev 2019-08-06 15:55:58 följande:

    Idag har jag sökt två jobb. Måste ju inte tacka ja om jag blir erbjuden och det är en dum tid. Kanske hör de inte ens av sig :)


    Så ja! Modigt och starkt av dig! Håller tummarna nu! Håll oss uppdaterade!
Svar på tråden Att byta jobb under ivf