• Anonym (ts)

    Tvångskonfiskera de rikas pengar!

    Sverige påstås vara ett av de ekonomiskt mest jämlika länderna. Bull shit! Sverige har den största förmögenhetsklyftan av alla västländer och den är växande. Det råder ingen ekonomisk jämlikhet i vårt land!

    Det innebär att vi i Sverige har en liten och väldigt rik överklass som sitter på en massa kapital och som parasiterar på oss arbetare.

    Och nej, jag är inte white trash socbidragstagare utan akademiker.

    Avskaffa den utsugande klassen. Vinsterna från vårt arbete tillhör oss!

    Den som inte bidrar till kollektivet har ingen plats i kollektivet. Hej då!

  • Svar på tråden Tvångskonfiskera de rikas pengar!
  • Virriga Vera
    Anonym (ts) skrev 2019-08-05 14:18:13 följande:
    Har inte tänkt så långt.

    Tycker i princip att man har rätt till frukterna av sitt egna arbete men inte andras.
    Du har rätt till frukten av ditt eget arbete, det kallas lön. Du får betalt för att utföra ett arbete. Vad är problemet?

    Du tycker inte att de som satsar pengar i ett företag så få avkastning på sina investerade pengar? Hur hade du tänkt att företag ska utvecklas och ev. expandera så att de kan skapa fler arbetstillfällen?
  • Anonym (ts)
    Xlr8 skrev 2019-08-05 14:13:23 följande:

    Att du inte är rik är främst ditt eget fel.

    Du kan utbilda dig till vad du vill och investera dina pengar som du känner för.

    I och för sig utbildning hjälper nog inte på dig.

    Då du verkar totalt missat hur saker och ting fungerar.

    Att du inte förstår enkla ekonomiska modeller är tragiskt.

    Så fort du fattar att det du vill ha får du kämpa för på egen Hand och kommer inte på silverfat. Inser du hur naiv och förvrängd verklighetsbild du har.

    Tveksamt att du är akademiker om du än inte fattat ovan


    Jag pratar inte om att bli rik utan att få behålla frukterna av mitt egna arbete. Jag vill inte försörja någon som sitter på en veranda och latar sig och sedan bara tar mitt dagsverke.
  • Anonym (ts)
    LuciferIV skrev 2019-08-05 14:19:30 följande:

    Kan bara hålla med!

    Att vara akademiker säger ingenting om petsonens intelligens eller förmåga att förstå ekonomiska samband.

    Det här gnället kommer alltid ifrån folk som vill ha en massa utan att jobba för det.


    Vad vill jag? Jag vill inte ha någonting från någon annan. Det enda jag vill är att få behålla frukterna av mitt egna arbete. Är det så jävla mycket begärt??
  • Anonym (ts)
    Virriga Vera skrev 2019-08-05 14:22:38 följande:

    Du har rätt till frukten av ditt eget arbete, det kallas lön. Du får betalt för att utföra ett arbete. Vad är problemet?

    Du tycker inte att de som satsar pengar i ett företag så få avkastning på sina investerade pengar? Hur hade du tänkt att företag ska utvecklas och ev. expandera så att de kan skapa fler arbetstillfällen?


    Nej.
  • Anonym (G)
    Anonym (ts) skrev 2019-08-05 14:18:13 följande:
    Har inte tänkt så långt.

    Tycker i princip att man har rätt till frukterna av sitt egna arbete men inte andras.
    Det låterr ju trevligt. Men hur uppstår arbetena då? Och vem ska stå för riskpengarna när ett nytt företag skapas eller ett befintligt ska chansa på en ny produkt/marknad? Som i sin tur generarer arbete
     I så fall måste ju arbetarna står för den risken, eftersom de äger kapitalet. Tror du de är intresserade av det?
  • Anonym (ts)
    Virriga Vera skrev 2019-08-05 14:22:38 följande:

    Du har rätt till frukten av ditt eget arbete, det kallas lön. Du får betalt för att utföra ett arbete. Vad är problemet?

    Du tycker inte att de som satsar pengar i ett företag så få avkastning på sina investerade pengar? Hur hade du tänkt att företag ska utvecklas och ev. expandera så att de kan skapa fler arbetstillfällen?


    Lön är ett sätt att kunna fortsätta utnyttja mig.

    Jag kommer från och med nu inte längre jobba för lön. Det företag som vill ha mig får erbjuda mig andelar i företaget. Haha. Tänker få med mig alla i min rörelse.
  • sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2019-08-05 13:00:51 följande:

    Sverige påstås vara ett av de ekonomiskt mest jämlika länderna. Bull shit! Sverige har den största förmögenhetsklyftan av alla västländer och den är växande. Det råder ingen ekonomisk jämlikhet i vårt land!

    Det innebär att vi i Sverige har en liten och väldigt rik överklass som sitter på en massa kapital och som parasiterar på oss arbetare.

    Och nej, jag är inte white trash socbidragstagare utan akademiker.

    Avskaffa den utsugande klassen. Vinsterna från vårt arbete tillhör oss!

    Den som inte bidrar till kollektivet har ingen plats i kollektivet. Hej då!


    Om du läser lite historia så kommer du bli varse att man försökt detta i flera länder och det har inte fungerat.
    Dels beror det på att det alltid finns folk som skor sig på andra, oavsett system, de hittar bara andra vägar och andra sätt och att för att upprätthålla detta måste man ha någon form av diktatur.
    Att sedan påstå att de flesta är statare visar att man är fullkomligt okunnig om vad statare är.

    De som är mest utsatta i vårt samhälle är inte de som har ett arbete, utan de som lever i utanförskap, speciellt de som är sjuka. Där är de som behandlar dessa personer sämst, myndigheterna, genom lagstiftning och direktiv och tjänstemannatolkningar som gör att de har det tuffast.
    De som får sämst betalt arbetar ofta inom den offentliga sektorn och nej, det beror i många fall inte på att det saknas pengar, utan för att det är en väldigt ineffektiv organisation med politiker, utan kunskap (oavsett partifärg) som ska fingra i detta.


     

  • Anonym (G)
    Anonym (ts) skrev 2019-08-05 14:31:26 följande:
    Lön är ett sätt att kunna fortsätta utnyttja mig.

    Jag kommer från och med nu inte längre jobba för lön. Det företag som vill ha mig får erbjuda mig andelar i företaget. Haha. Tänker få med mig alla i min rörelse.
    Delägarskap är inget konstigt eller ovanligt. Det skapar ofta betydligt mer engagemang än att "bara" vara anställd. Då får du också bli varse om att äga, driva och ta ansvar för företag långt ifrån innebär att sitta på en veranda och se andra arbeta. De delägare jag känner är de som jobbar mest och riskerar mest. De anställda kan inte riskera mer än sina jobb. En delägare kan riskera betydligt mer. Men lycka till, du kommer bli varse.
  • Anonym (Y)
    Anonym (ts) skrev 2019-08-05 13:27:08 följande:

    Det handlar i första hand om en känsla för rättvisa. Själv lever jag ett relativt behagligt arbetsliv. Mitt liv är tillräckligt behagligt för att jag skulle kunna blunda. Vi lever för behagligt för att orka bry oss om att vi blir utsugna. Vi har tillit till ett system som är skapat för att tämja och bedra oss så att vi ska orka lyfta blicken till orättvisorna.


    Ja om du känner det så, inte vill vara rik så fårdu gärna jobba och skänka pengarna till mig. Jag kan hjälpa dig genom detta. Du blir mer rättvis om du skänker pengarna till mig så slipperdu kännaskuld att få för mycket pengar. Då ändrar du systemet. Systemet blir iställdt att slippa skuld att ha det gott ställt genom att ge allt man äger och har till mig. Du är välkommen att börja med detta nya, förbättrade, genialiska system. Överskott skänks till mig och då slippdr du bördan av för mycket pengar. Istället får jag, en som kan hantera det utan att få skuld, pengarna. Det är bra.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2019-08-05 14:32:10 följande:

    Om du läser lite historia så kommer du bli varse att man försökt detta i flera länder och det har inte fungerat.
    Dels beror det på att det alltid finns folk som skor sig på andra, oavsett system, de hittar bara andra vägar och andra sätt och att för att upprätthålla detta måste man ha någon form av diktatur.
    Att sedan påstå att de flesta är statare visar att man är fullkomligt okunnig om vad statare är.

    De som är mest utsatta i vårt samhälle är inte de som har ett arbete, utan de som lever i utanförskap, speciellt de som är sjuka. Där är de som behandlar dessa personer sämst, myndigheterna, genom lagstiftning och direktiv och tjänstemannatolkningar som gör att de har det tuffast.
    De som får sämst betalt arbetar ofta inom den offentliga sektorn och nej, det beror i många fall inte på att det saknas pengar, utan för att det är en väldigt ineffektiv organisation med politiker, utan kunskap (oavsett partifärg) som ska fingra i detta.


     


    Och en sak till, du vänder dig emot de som äger företag (som för övrigt är mer och mer fonder som även förvaltar dina pengar, så du får en dräglig pension när det är dags).
    Men alla fotbollsspelare som tjänar storkovan, den influencer som drar in massor bara genom att berätta om sitt liv och vilka produkter de köper, eller musiker som drar inte massor, dessutom genom att du lyssnar på deras låtar på spotify.
    Du vänder dig mot den traditionella kapitalismen, som den beskrivs i de kommunistiska lärorna. Men de som ligger bakom de stora framgångsrika företagen idag, är inte de som sitter på sin bak och låter pengarna strömma in, de som gör det idag, är de sk influensers, där de flesta har produktplaceringar.
Svar på tråden Tvångskonfiskera de rikas pengar!