• Mon 5 Aug 2019 15:15
    2492 visningar
    27 svar
    27
    2492

    Vad ska ett barn kunna i åk 1

    Vad ska ett barn kunna i åk 1 för att ha godkänt i engelska?

    Min son tycker det är pinsamt med engelska och vågar inte riktigt prata engelska i skolan. Men stenciler och annat gör han korrekt. Men läraren har satt honom som icke godkänd på något i engelskan!!

  • Svar på tråden Vad ska ett barn kunna i åk 1
  • Anonym (Wtf)
    Mon 5 Aug 2019 15:16
    #1

    Betyg? I årskurs 1? Seriöst?!

  • Anonym (Wtf)
    Mon 5 Aug 2019 15:16
    #2

    När jag gick i skolan fick man inte betyg förän i årskurs 8!

  • Mon 5 Aug 2019 15:18
    #3

    De har en app där vi föräldrar kan logga in och kolla hur de ligger till i alla ämnen med grön, orange eller röd färg. Alltså godkänd, i riskzon o icke godkänd. I allt annat är han grön men i engelska röd..

  • Anonym (Lärar­e)
    Mon 5 Aug 2019 15:23
    #4

    Brasklapp: jag undervisar i engelska men på högstadiet/gymnasiet.

    Du skriver att din son blivit icke godkänd på "något", vad är då detta något? Dessutom är det bara omdömen på den nivån, som har föga betydelse ska tilläggas.

    Så här tänker jag. Jag tycker att de efter ettan ska kunna lite grundläggande saker. T ex alfabetet, räkna till 10 eller 20, presentera sig själva och ha några sällskapliga fraser att konversera med, kunna klockan hyfsat. Ordförrådet behöver inte vara megastort men kanske lite kring mat, djur och natur, ja lite vanliga områden alltså. Och det lilla de kan prata bör vara hyfsat förståeligt.

    När började man med engelska så tidigt?? För min del var det först i åk 4 men då var det ju mycket mer än så, man hade en riktig lärobok mm.

  • Mon 5 Aug 2019 15:23
    #5
    Anonym (Wtf) skrev 2019-08-05 15:16:00 följande:

    Betyg? I årskurs 1? Seriöst?!


    Man får ju inte betyg men de flesta får väl ett omdöme om man uppnår målen?
  • Anonym (Wtf)
    Mon 5 Aug 2019 15:58
    #6
    mammatill6 skrev 2019-08-05 15:23:24 följande:

    Man får ju inte betyg men de flesta får väl ett omdöme om man uppnår målen?


    Jag tror att man infört betyg from årskurs 1 eller 4 något sånt.
  • Mon 5 Aug 2019 16:00
    #7
    Orkide skrev 2019-08-05 15:18:11 följande:

    De har en app där vi föräldrar kan logga in och kolla hur de ligger till i alla ämnen med grön, orange eller röd färg. Alltså godkänd, i riskzon o icke godkänd. I allt annat är han grön men i engelska röd..


    Är det enbart en färg? Ingen text?
  • Mon 5 Aug 2019 16:13
    #8
    Orkide skrev 2019-08-05 15:15:11 följande:
    Vad ska ett barn kunna i åk 1 för att ha godkänt i engelska?

    Min son tycker det är pinsamt med engelska och vågar inte riktigt prata engelska i skolan. Men stenciler och annat gör han korrekt. Men läraren har satt honom som icke godkänd på något i engelskan!!
    Fråga sonens lärare! Det finns inga uppnåendemål i kursplanen i engelska i årskurs 1, utan det är den kommunen/skolan som satt sina egna mål.

    Eleverna har engelska från årskurs 2 i vår kommun. De har fått lära sig hälsa och berätta vad de heter och hur gamla de är samt fråga detsamma. Sedan har de pratat färger och kroppsdelar bl a. Det viktigaste lär nog vara att våga prata, så skulle gissa att det hänger på det.

    Det enklaste är väl att ni börjar prata engelska hemma, så vänjer han sig vid att prata i ett tryggt sammanhang.
  • Mon 5 Aug 2019 18:28
    #9

    Det är bara rödmarkerad. Får ta och prata med läraren. Blir bara arg när hon inte talat om detta med oss

  • Anonym (Lärar­e)
    Mon 5 Aug 2019 18:44
    #10
    Orkide skrev 2019-08-05 18:28:54 följande:

    Det är bara rödmarkerad. Får ta och prata med läraren. Blir bara arg när hon inte talat om detta med oss


    När såg ni färgen, när uppdateras det? När hade ni senast utvecklingssamtal?

    Ta det lite lugnt, ta ett djupt andetag. Det är en röd markering av alla omdömen som kommit in, och ditt barn har flera år på sig att uppnå grönt, för att inte tala om att det skapar betygshets hos barnet att reagera för starkt på en sån här sak. Det är inte värt det, inte för fem öre.
Svar på tråden Vad ska ett barn kunna i åk 1