• Anonym (Lärar­e)
    Mon 5 Aug 2019 15:23
    2513 visningar
    27 svar
    27
    2513

    Vad ska ett barn kunna i åk 1

    Brasklapp: jag undervisar i engelska men på högstadiet/gymnasiet.

    Du skriver att din son blivit icke godkänd på "något", vad är då detta något? Dessutom är det bara omdömen på den nivån, som har föga betydelse ska tilläggas.

    Så här tänker jag. Jag tycker att de efter ettan ska kunna lite grundläggande saker. T ex alfabetet, räkna till 10 eller 20, presentera sig själva och ha några sällskapliga fraser att konversera med, kunna klockan hyfsat. Ordförrådet behöver inte vara megastort men kanske lite kring mat, djur och natur, ja lite vanliga områden alltså. Och det lilla de kan prata bör vara hyfsat förståeligt.

    När började man med engelska så tidigt?? För min del var det först i åk 4 men då var det ju mycket mer än så, man hade en riktig lärobok mm.

  • Anonym (Lärar­e)
    Mon 5 Aug 2019 18:44
    #10
    Orkide skrev 2019-08-05 18:28:54 följande:

    Det är bara rödmarkerad. Får ta och prata med läraren. Blir bara arg när hon inte talat om detta med oss


    När såg ni färgen, när uppdateras det? När hade ni senast utvecklingssamtal?

    Ta det lite lugnt, ta ett djupt andetag. Det är en röd markering av alla omdömen som kommit in, och ditt barn har flera år på sig att uppnå grönt, för att inte tala om att det skapar betygshets hos barnet att reagera för starkt på en sån här sak. Det är inte värt det, inte för fem öre.
  • Anonym (Lärar­e)
    Mon 5 Aug 2019 20:48
    #14
    Orkide skrev 2019-08-05 20:00:28 följande:
    Det uppdaterades i juni efter skolavslutningen. Jag såg det igår. Utv samtalet var i mars.

    Jag har inte pratat med sonen om det utan det har jag hållt för mig själva och till pappan. Det ser vara så hemskt ut i hans ?betyg? där när han faktiskt är duktig på engelska. Han vågar bara inte tala det högt. Å att den röda förklaringen lyder att barnet inte uppnått målen..
    Vad sas om hans engelska på utv.samtalet? Jag tänker att om det var så illa borde det ha tagits upp då.

    Som sagt, han har flera år på sig att uppnå målen. Rom byggdes inte på en dag.
  • Anonym (Lärar­e)
    Tue 6 Aug 2019 22:44
    #24
    Orkide skrev 2019-08-06 13:28:14 följande:
    Sen när betyder blyg = att man inte uppnår målen...
    Det säger ju liksom sig självt. Om jag ska bedöma elevernas förmåga till talat språk och eleven knappt öppnar munnen... Ja, då blir den ju underkänd.
  • Anonym (Lärar­e)
    Sat 17 Aug 2019 21:23
    #27
    Anonym (Alex) skrev 2019-08-13 08:45:33 följande:
    Men barnet har väl rätt att få visa sin kunskap i mindre forum än framför hela klassen eller ska inte undervisningen individbaseras för olika personligheter
    Nu är det ju så att det finns gränser för hur tillmötesgående man kan vara. Just för engelska är det helt ok att sitta på tu man hand med läraren och ha ett samtal men jag undervisar också i svenska och där står det uttryckligen att man ska kunna tala inför "grupp" (luddigt begrepp, men men). Hur som helst, i detta fall uppfattar jag det som om eleven knappt pratar alls och då har man inte något underlag att göra en vettig bedömning ens.

    Att man individanpassar undervisningen efter elevers behov innebär dock inte att man skräddarsyr utifrån elevens önskemål t ex, särskilt som detta ibland kan hålla tillbaka eleven från utveckling eller att det kanske inte stämmer med kunskapskraven (som nämndes ovan) eller att undervisning är något slags smörgåsbord där elever får välja och vraka.
Svar på tråden Vad ska ett barn kunna i åk 1