• Anonym (D)

    Kläder begravning

    Jag ska på min bästa väns mors begravning och de har klädkoden ljus klädsel.

    Jag har aldrig varit på en begravning med den klädkoden förr.

    Kan man ha marinblåa byxor, ljus blus med ljus kavaj eller bör man även ha ljusa byxor?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-08-05 21:08
    Ska tillägga jag är kvinna.

  • Svar på tråden Kläder begravning
  • Anonym (k)

    Det du beskriver är en helt ok klädsel.
    Folk brukar inte vara vita från topp till tå vid "ljus klädsel".

  • Anonym (Anonym)

    Du bör satsa på ljusa byxor ja. Dels för att det uttryckligen önskas, dels för att det kan skära sig mot överdelen.

  • AniieeHär

    Vi hade ljus klädsel på min mammas begravning. Folk kom i ungefär vad du beskriver, i sommarklänningar, med ljusare byxor, allt möjligt. De enda som var svartklädda var jag, syskonen och vår mormor.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • XLinaX

    Det du föreslår blir jättebra. Ljus klädsel innebär praktiskt taget att man inte ska bära bara svart samt undvika allt för färgglada och mönstrade kläder.

    Jag har varit på ljus begravning och de flesta hade vitt/ljusgrått/blått. Jag själv hade blå vida byxor samt en vit söt spetsblus.

  • Anonym (Varför?)
    AniieeHär skrev 2019-08-05 21:15:04 följande:

    Vi hade ljus klädsel på min mammas begravning. Folk kom i ungefär vad du beskriver, i sommarklänningar, med ljusare byxor, allt möjligt. De enda som var svartklädda var jag, syskonen och vår mormor.


    Bara undrar lite ang familjens val av svart? Har varit på några begravningar där det stått ljus klädsel men då har samtliga haft det. Alltså även familjen. Varför valde ni ljust tema men inte för er själva? Bara lite nyfiken.
  • AniieeHär
    Anonym (Varför?) skrev 2019-08-06 00:02:30 följande:
    Bara undrar lite ang familjens val av svart? Har varit på några begravningar där det stått ljus klädsel men då har samtliga haft det. Alltså även familjen. Varför valde ni ljust tema men inte för er själva? Bara lite nyfiken.
    Det var mest för att folk lätt skulle kunna identifiera oss. Min mamma hade många vänner som inte träffat oss barn eller vår mormor särskilt många gånger, om någon, och sedan också för att många av mammas vänner var/är synskadade så då är det bra att kunna synas.

    Så det var till typ 98% praktiska skäl.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (D)

    Tack för er hjälp, verkar som de flesta tycker det är okej med marinblåa byxor.

  • sextiotalist
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-05 21:14:45 följande:

    Du bör satsa på ljusa byxor ja. Dels för att det uttryckligen önskas, dels för att det kan skära sig mot överdelen.


    Ljus klädsel innebär inte vita kläder, utan att man önskar att folk inte är sorgklädda
  • Anonym (Varför?)
    AniieeHär skrev 2019-08-06 00:38:08 följande:

    Det var mest för att folk lätt skulle kunna identifiera oss. Min mamma hade många vänner som inte träffat oss barn eller vår mormor särskilt många gånger, om någon, och sedan också för att många av mammas vänner var/är synskadade så då är det bra att kunna synas.

    Så det var till typ 98% praktiska skäl.


    Tack för svar. Då förstår jag :)
Svar på tråden Kläder begravning