• Tue 6 Aug 2019 08:57
    1443 visningar
    22 svar
    22
    1443

    Hur skapar man en ny nattningsrutin?

    Hej,

    Vi har en dotter på 10,5 månad. Vi behöver verkligen en ny nattningsrutin men vet inte hur vi ska gå tillväga.

    I dagsläget ser nattningsrutinen ut som följer: Gröt kl 19, därefter borsta tänderna, ta på pyjamas, sedan sätter vi på spellista på Spotify och håller henne i famnen och gungar på sängen. Ibland är det inga konstigheter och hon somnar relativt lätt, det tar cirka 10-15 minuter. Problemet är de andra gångerna när hon inte vill sova, eller när hon vaknar och man ska söva om henne (vilket hon i regel gör 2-5 gånger efter hon somnat första gången). Det är väldigt tungt att gunga henne så nu, hon väger ju snart 9 kg. Därför känner jag och min sambo att vi behöver hitta ett nytt sätt. 

    Vi har försökt att ligga på sängen med henne och läsa godnatt-pek-bok. Hon är ointresserad och kryper mest runt, rullar runt, vill ställa sig upp mot kudden osv. Har även försökt att lägga henne i spjälsängen och lämna rummet men det är tvärt omöjligt. Hon ställer sig upp i spjälsängen och gråter. Har provat att upprepa proceduren men hon ställer sig upp hela tiden. 
    Överlag är hon väldigt aktiv och pigg (även på dagarna...). 

    Förstår att hon kanske inte är trött men känner inte för att lägga henne senare än runt 19.30. Tycker det är en rimlig tid att lägga en 10-månaders. 

    På dagarna sover hon två gånger, en på förmiddagen och en på eftermiddagen. Totalt kanske 1,5 timmar. Ibland tre gånger på dagen. Beror lite på. 

    I övrigt sover hon okej på nätterna. När hon väl kommit in i djupsömn brukar hon sova gott och vakna i snitt en gång per natt. Somnar om ganska lätt då. Ibland lyfter vi över henne till vår säng.

    Hon sover i sin spjälsäng och trivs bra där. Jag ammar inte längre. Tog bort sista amningstillfället för ca 1,5 månader sen och allt gick bra med det.

    Hon vägrar välling. Provat flera gånger.

    Några tips? 

  • Svar på tråden Hur skapar man en ny nattningsrutin?
  • Tue 6 Aug 2019 11:24
    #9
    Anonym (Moo) skrev 2019-08-06 10:28:21 följande:
    Så skulle jag också göra, men ts vill natta senast 19:30.
    Hej Anonym (Moo) och LaFontaine,

    Angående två sovstunder under dagen: Vi har provat att plocka bort en på eftermiddagen. Ibland har det även skett av sig själv av olika anledningar, så det bara blivit en sovstund. Det har resulterat i ett väldigt gnälligt barn och svår nattning. Att plocka bort en sovstund har alltså inte varit positivt för oss.

    Angående att lägga 19:30: Vi har låtit henne somna senare, ibland har det också skett av sig självt. Oavsett om hon somnar kl 20 eller 00 så vaknar hon runt 06. Fast i det senare alternativet blir dagen efter väldigt gnällig. Just därför tycker vi att hon bör somna runt kl 19.30-20. De ska väl ändå sova runt 12-13 timmar på natten? 

    Dessutom så somnar hon ju vid 19.30-20 (oftast) med hjälp av gung i sängen. Så jag tror nog att hon är trött men inte kan (eller lärt sig ännu) att komma till ro själv.
  • Tue 6 Aug 2019 11:26
    #10
    LaFontaine skrev 2019-08-06 10:20:42 följande:
    Men då nattar man väl senare istället för att störa ett barns rytm? Det är en bebis vi pratar om. Inte en sexåring.
    Hej LaFontaine,

    se mitt svar till Anonnym (Moo) här kl 11:24.
  • Tue 6 Aug 2019 11:27
    #11
    Alexi skrev 2019-08-06 10:39:04 följande:

    Vi ändrade rutin från att ha somnat i famnen till att somna i spjälsängen när dottern var typ 11-12 månader. Vi bara bestämde oss, körde bok och välling i famnen, sen la ner i sängen, sen satt vi lugnt och tyst bredvid medan hon stökade runt i sängen, i en evighet. Blev ledsen ibland, då tog vi upp, kramade, tröstade, sen la ner igen. Första kvällen tog det nog två timmar innan hon somnade, så småningom blev det bättre och hon började senare också sova hela nätter i sängen.


    Hej Alexi,

    tack för tips. Ja, det är nog så, att det "bara" är att bestämma sig och sen köra på. Och ta fram det stora tålamodet :) 
  • Tue 6 Aug 2019 13:23
    #14
    nernu skrev 2019-08-06 13:06:57 följande:

    Om du inte känner för att söva henne när hon är trött så får du väl skylla dig själv när läggningarna tar tid. Vad skulle du själv göra om någon tryckte ner dig i sängen vid sju varje kväll?


    Hej nernu,

    Det handlar inte bara om att jag/vi inte "känner" för det. Om vi låter henne vara uppe, eller "följer hennes rytm" som någon annan här uttryckte det, blir det tio resor värre. Det är inte direkt att hon glatt umgås med oss. Snarare blir hon grinig och rastlös.

    Jag är nyfiken på hur du tänker dock. Menar du att vi ska göra den vanliga rutinen ? gröt, borsta tänderna, pyjamas ? och sedan låta henne vara uppe med oss fast hon är på sitt sämsta humör?
    Tror du att små barn förstår sitt eget bästa? Obs, ingen provocerande fråga, utan en genuin undran. Måste man ibland inte hjälpa dem lite på traven? 
  • Tue 6 Aug 2019 13:26
    #15
    LaFontaine skrev 2019-08-06 12:48:23 följande:
    En sovstund för en tiomånaders låter väldigt lite. De sover ju fortfarande mycket. Sömn föder sömn säger man och det vill jag verkligen skriva under på.
    Det håller jag med om (att sömn föder sömn).

    När tycker du är en rimlig nattningstid för en 10-månaders?
    Eller ska man helt enkelt följa rytmen dag för dag och låta bebisen bestämma själv?
Svar på tråden Hur skapar man en ny nattningsrutin?