• Tue 6 Aug 2019 14:03
    265 visningar
    1 svar
    1
    265

    Flytta isär

    Hej familjeliv!

    Jag skriver denna tråd dels för att bubbla av mig och dels för att höra andras erfarenheter.

    Jag kan börja med att beskriva situationen lite. Jag har bott ihop med min sambo ungefär 1 år och vi har känt varandra i två år. Vi bestämde oss för att flytta ihop efter att vi båda tagit examen. Jag va den mest drivande i att hitta bostad och min sambos mamma försökte hjälpa. Sambon ville bo vid vatten vilket vi gör men nu vill han bo billigare och bo någon annanstans. Min hemstad ligger endast nån timme från där vi bor nu och hans hemstad ligger 6 timmar bort. Vi har båda gått genom ett år som nyanställda och för mig har det gått hyfsat även om jag tyckt att det har varit jobbigt. För min sambo har det varit kämpigt då han alltid jobbar över och pendlar. Detta har resulterat i att jag fått tagit mycket ansvar hemma och varit den drivande i att ta tag i saker. Det jag dock inte varit drivande i är samlevnad mellan oss samt att hitta på saker. Jag har till en början inte orkat då jag tappt lusten efter att behöva tjata om saker här hemma men sedan har jag bara inte velat.

    Detta har sakta men säkert lett till att jag vill göra slut och flytta isär då jag börjat längta till att vara själv hemma. Har fortfarande inte berättat men samlar mod till att göra detta.

    Det jag funderat på är om han vill ha lägenheten (hyres) trots att det va jag som letade och hittade den om jag ska bråka om det eller bara leta nytt?

    Hur fungerar det att bo ihop till någon hittat nytt?

    Jag har inte tillräckligt med sparade pengar för att betala tillbaka alla möbler vi delat kostnad på direkt så hoppas på att kunna betala av om han inte vill ta med sig något.

    Hur har era erfarenheter varit?

  • Svar på tråden Flytta isär
  • Anonym (Az)
    Tue 13 Aug 2019 08:19
    #1

    När jag separerade från mitt ex så gav jag honom typ allt. Bara för att slippa kriga mer..

    Vi sålde villan som vi ägde 50/50 på, men under tiden till upplåtelsedagen så letade vi lägenhet var för sig och då var vi tvungna att bo ihop. Hemskt. Men vi hade jj hus så han var på en våning och jag på en annan. Sen jobbade jag mycket och han var hemma.

    Jag kontaktade en jurist som hjälpte mig. Kostade 1000kr

    Lycka till

Svar på tråden Flytta isär