• Anonym (Ylva)

    Varför känner jag mig så sorgsen?

    Fått reda på att mitt senaste ex flyttat till en annan stad ihop med tjejen han träffade direkt efter mig. På ett sätt gav det mig ett avslut å jag kände mig helt fri från honom då jag undrat om han bor kvar hur han har det och om vi kommer stöta på varann och hur det skulle vara. Men nu känner jag mig så sorgsen och förstår inte varför.

    Jag har träffat en ny som jag är riktigt kär i och jag vill inte ha exet tillbaka då jag inte mådde bra av honom. Men ändå gör det lite ont att veta att han har flyttat och jag definitivt inte kommer träffa på honom. Jag vill inte ha kontakt med honom heller. Men tanken att han är lycklig med någon annan gör ändå ont. Mitt förhållande är rätt nytt och jag kan inte hjälpa att jämföra hans och mitt. Även om jag inte vet något om hans hur dant det är. Jag och min nya kommer nog inte flytta ihop på ett tag och han kommer börja plugga till hösten så vi kommer nog inte kunna ses så ofta och jag accepterar hans anledning.

    Förra hösten va jag tillsammans med exet men mådde dåligt av det då jag aldrig visste var jag hade honom då han växlade mellan varm och kall. Nu när hösten närmar sig börjar jag bli påmind om det. Nu i sommar har jag blivit påmind om alla de bra stunder jag hade med exet och det va förvånadsvärt jobbigt. Orkar inte bearbeta mer utan vill bara gå vidare och uppskatta det jag har och den underbara kille jag har.

    Någon som känner igen sig och har ett ex de haft svårt att släppa? Varför och hur lyckades du släppa? (tog slut med exet innan jul så vet att det inte gått lång tid men jag brukar ha lätt för att släppa och gå vidare)

  • Svar på tråden Varför känner jag mig så sorgsen?
  • Anonym (Samma sits)

    Hej! Du kunde nästan ha beskrivit det jag erfarit dock vet jag ej om mitt ex blev tillsammans med någon ny och han bodde redan i annan stad. Jag träffade efter bara några månader en ny men jämförde helatiden (och gör fortfarande det ibland). Jag som du återupplevde alla glada stunder och dåliga stunder ibland och kunde inte sluta tänka på hur jag kunde ha gjort annorlunda. Han va också ena stunden varm men sen kall. Jag tänkte också mycket på om han också träffat någon annan och hur denna fiktiva person i mitt huvud kunde vara bättre. Varför jag hade svårt att släppa va nog att det kändes som om mycket va så struligt i hur det tog slut och att vi känt varandra länge innan vi började dejta. Det va många saker jag hellre velat säga och mycket jag velat reda ut men istället blev det som det blev och det har jag haft svårt att sluta grubbla över. Det va även jobbigt att veta att han inte skulle svara om jag försökte ta kontakt eftersom det va så han gjorde med folk som han det tagit slut med (även vänner). Så kan relatera ändå till din situation.

    Jag kanske inte kan ge bästa svaret då jag fortfarande ibland saknar mitt ex. Jag tror dock att en del av att släppa är att ge det tid och kanske inte inleda ett förhållande medan man bearbetar sorgen efter exet. Nästa år kommer du inte återuppleva minnena på samma sätt och det kommer bli enklare men svaret är svårt men enkelt: tid. Du behöver tid och att få älta men sedan påminna dig om livet som du har framför dig. Babbla av dig tillsammans med kompisar. Skriv brev som du inte skickar (har hjälpt mig). Hitta på roliga saker som får sig att inte tänka. Om ni fortfarande har kontakt och du som jag behöver prata igenom så vänta ett tag och formulera om det är något viktigt som du vill ha svar på och om det kan ge dig avslut så prata med honom.

  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Samma sits) skrev 2019-08-06 15:17:30 följande:

    Hej! Du kunde nästan ha beskrivit det jag erfarit dock vet jag ej om mitt ex blev tillsammans med någon ny och han bodde redan i annan stad. Jag träffade efter bara några månader en ny men jämförde helatiden (och gör fortfarande det ibland). Jag som du återupplevde alla glada stunder och dåliga stunder ibland och kunde inte sluta tänka på hur jag kunde ha gjort annorlunda. Han va också ena stunden varm men sen kall. Jag tänkte också mycket på om han också träffat någon annan och hur denna fiktiva person i mitt huvud kunde vara bättre. Varför jag hade svårt att släppa va nog att det kändes som om mycket va så struligt i hur det tog slut och att vi känt varandra länge innan vi började dejta. Det va många saker jag hellre velat säga och mycket jag velat reda ut men istället blev det som det blev och det har jag haft svårt att sluta grubbla över. Det va även jobbigt att veta att han inte skulle svara om jag försökte ta kontakt eftersom det va så han gjorde med folk som han det tagit slut med (även vänner). Så kan relatera ändå till din situation.

    Jag kanske inte kan ge bästa svaret då jag fortfarande ibland saknar mitt ex. Jag tror dock att en del av att släppa är att ge det tid och kanske inte inleda ett förhållande medan man bearbetar sorgen efter exet. Nästa år kommer du inte återuppleva minnena på samma sätt och det kommer bli enklare men svaret är svårt men enkelt: tid. Du behöver tid och att få älta men sedan påminna dig om livet som du har framför dig. Babbla av dig tillsammans med kompisar. Skriv brev som du inte skickar (har hjälpt mig). Hitta på roliga saker som får sig att inte tänka. Om ni fortfarande har kontakt och du som jag behöver prata igenom så vänta ett tag och formulera om det är något viktigt som du vill ha svar på och om det kan ge dig avslut så prata med honom.


    Ändå skönt att höra att man inte är ensam. Kan ibland få dåligt samvete över att jag fortfarande tänker på honom när jag har en ny. Men samtidigt vet jag att jag vill inte ha mitt ex tillbaka.

    Kan nog vara som du säger med uppbrottet. Vi hade det också rörigt iaf för mig. Första gången jag blev dumpad med av någon jag ville satsa på. Jag investerade även mycket i honom men fick aldrig tillbaka. Finns saker jag ångrar och som jag gärna hade velat göra annorlunda, men jag ångrar inte att det tog slut. Jag har insett att vi inte va rätt för varandra men samtidigt kunde vi ha så roligt ihop och va ändå bra ihop. Men tror inte vi vill samma sak i livet och den bild jag har nu om hur vårt förhållande hade sett ut om några år så är det inget förhållande jag vill ha. Men som du säger är det svårt att inte jämföra. Finns saker jag önskar min nya hade som jag och mitt ex hade ihop som vår humor. Min nya kommer från ett annat land så det blir lite krockar och jag har insett att vi tidigt måste jobba för oss. Det flyter inte på som med andra. Men jag vill vara med honom och är beredd att kämpa för det.

    Jag har lätt för att romantiserar i mina tankar. Exet satte jag på en pedistal och ville inte erkänna alla röda flaggor jag såg. Med min nya har jag en mer öppen syn och han förvånar mig gång på gång och jag blir bara mer kär ju mer jag lär känna honom.

    Tänker med att nästa sommar kommer jag inte minnas exet på det sättet. Men finns många saker som ständigt påminner mig om honom som hans yrke polis. Nu drar inte min tanke till honom så fort jag ser en polis som det gjorde innan. Men tankarna väcks lätt. Hade en dröm om honom i natt som är svår att släppa. Inget om att bli tillsammans igen men den satte sina spår.
  • Anonym (Samma sits)

    Ha inte dåligt samvete! Det har inte gått lång tid sedan det tog slut. Va glad för det bra ni fick ha ihop och ta med dig erfarenheterna om vad som är viktigt för dig såsom kanske humor och kanske något som han inte va bra på men som du önskade och ta med det till det nya förhållandet. Låt det ta sin tid att hitta det du uppskattar i nya förhållandet men va glad för de erfarenheter och de roliga minnen du fått i det tidigare. Jag va likadan med att höja mitt ex till skyarna och tror det va ett problem då man inte kan prata klarspråk om man inte ser varandra på riktigt. Skönt att det är annorlunda i ditt nya!

  • Anonym (A)
    Anonym (Samma sits) skrev 2019-08-06 17:25:14 följande:
    Ha inte dåligt samvete! Det har inte gått lång tid sedan det tog slut. Va glad för det bra ni fick ha ihop och ta med dig erfarenheterna om vad som är viktigt för dig såsom kanske humor och kanske något som han inte va bra på men som du önskade och ta med det till det nya förhållandet. Låt det ta sin tid att hitta det du uppskattar i nya förhållandet men va glad för de erfarenheter och de roliga minnen du fått i det tidigare. Jag va likadan med att höja mitt ex till skyarna och tror det va ett problem då man inte kan prata klarspråk om man inte ser varandra på riktigt. Skönt att det är annorlunda i ditt nya!
    +1
Svar på tråden Varför känner jag mig så sorgsen?