• hej363

    Flytta hemifrån 18 år

    Hej!
    Jag fyller 18 år nu i Januari och vill verkligen flytta hemifrån. Kommer nu börja andra året på gymnasiet vilket gör att jag just nu endast har ett studiebidrag på 1250 kr. Håller nu på att söka ett jobb jag kan ha utöver skolan. Har även en fond jag får vid 18 år på ca 45 000 kr. Någon med några tips? Kan det gå?

    Vet inte om det hjälper med bor i Östergötland :)

  • Svar på tråden Flytta hemifrån 18 år
  • Fjäril kär

    Det viktigaste är att du har råd att betala hyran varje månad, så du måste ha en fast inkomst.

    För att själv få hyra en lägenhet måste du kunna visa upp en inkomst.

  • AniieeHär

    VART ska du flytta?

    Visst Östergötland är inte Stockholm, men jag antar att även där du bor finns bostadsköer och inga lägenheter. Står du i bostadskö? Hur många år behöver du i den för att få en liten lägenhet? Har du koll på bostadsmarknaden där du bor? Vet du vad hyresvärdarna har för krav? 

    Inneboende kanske? Fast det går ju på ett ut med att bo hemma, typ....


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Grodis15
    Långbenopluto skrev 2019-08-06 16:33:55 följande:

    Då kommer du inte kunna betala hyran, så du får vänta tills efter studenten och skaffa ett heltidsjobb.


    Varför kan man inte betala hyran utan heltids jobb? Jag flyttade som 18åring med en inkomst från deltidsjobb på 5-6000kr efter skatt plus studiebidrag, jag kunde alltid betala hyran.
  • hej363
    AniieeHär skrev 2019-08-06 16:29:37 följande:

    VART ska du flytta?

    Visst Östergötland är inte Stockholm, men jag antar att även där du bor finns bostadsköer och inga lägenheter. Står du i bostadskö? Hur många år behöver du i den för att få en liten lägenhet? Har du koll på bostadsmarknaden där du bor? Vet du vad hyresvärdarna har för krav? 

    Inneboende kanske? Fast det går ju på ett ut med att bo hemma, typ....


    Jag står i bodstadsköer ja 
  • hej363
    Fjäril kär skrev 2019-08-06 16:28:18 följande:

    Det viktigaste är att du har råd att betala hyran varje månad, så du måste ha en fast inkomst.

    För att själv få hyra en lägenhet måste du kunna visa upp en inkomst.


    Yes, har sökt några jobb nu och planen är ju att ja ska satsa 110% på det här då det är allt jag vill just nu!
Svar på tråden Flytta hemifrån 18 år