• Magica74

    Inga barn hemma längre

    I 26 år har jag haft barn. Varje dag 24/7 i 26 år (jo såklart har jag varit barnfri nån helg eller så) Men i det stora hela. Nu flyttar den yngsta 14 mil ifrån mig för att läsa gymnasiet. Mellan grabben tog studenten i våras ovh flyttade 70 mil enkel resa. Äldsta flyttade som 16 åring.

    Vad ska jag göra nu?! Efter jobbet vad gör jag då? Jag är ensamstående. Jag har inga intressen eller fritids sysselsättning.. vem är jag om jag inte är mamma? Känns läskigt! Jag är 45 och har gjort mina småbarns år redan.. fler som jag?

  • Svar på tråden Inga barn hemma längre
  • Mortiscia80

    Det kan finnas saker du är intresserad av som du aldrig har tänkt på förut. Titta i kommunens katalog över registrerade föreningar, det kanske finns nåt som passar!

    Lösningen är iaf att du skaffar dig ett socialt liv, du kommer att träffa nya människor och även om inte alla blir bästisar så kan det ge mycket bara att finnas med i ett sammanhang tillsammans med trevliga personer.

    Nu vet jag inte alls vad du är intresserad av men jag kan rekommendera handarbete, 20 minuter av stickning/virkning är lika effektivt som meditation, bara så du vet ;)

  • Mortiscia80
    Mortiscia80 skrev 2019-08-06 22:25:25 följande:

    Nu vet jag inte alls vad du är intresserad av men jag kan rekommendera handarbete, 20 minuter av stickning/virkning är lika effektivt som meditation, bara så du vet ;)


    Alltså för de kvällar du är hemma på egen hand menar jag, annars i första hand föreningar eller på något annat sätt komma ut i sociala sammanhang.
  • mammalovis

    Läsa böcker, se filmer, lära dig ett nytt språk, lära dig dansa, träna, odla blommor och grönsaker, resa. Prova på saker så du hittar vad du gillar.

  • Magica74

    Tack för era tips. Läsa böcker är mitt stora intresse o jobbar på bibliotek så det kan ju nästan inte bli bättre :) Kanske ska lära mig persiska.. hmm husdjur har jag.. jo d löser sig nog men lite skrämmande så här i det helt nya!

  • mammalovis

    Annars får du väl ta tag i dejtandet, nu när du ändå är fri och inte har någon annan som ska godkänna personen. Om det sen är för något seriöst, kk eller bara för att konversera med kan ju ingen annan veta.

  • Ängeln Min

    Jag har fortfarande barn hemma men tänker att om ett par år vill de inte umgås längre på samma sätt.

    Mannen jobbar utomlands mycket. Nu bestämde jag mig för att äntligen skaffa en hobby. Nu blir det golfkurs. Kanske jag är någorlunda bra tills den dagen de flyttar ...

  • Erica94

    Du har fått många bra tips redan, tror det kan vara jättebra att få fokusera på dig och din egen person ett tag. Jag tänkte bara rekommendera att bli kontaktfamilj/person. Fantastiskt givande!

  • Tomelilla15

    Kan du tänka dig jobba ideellt? Finns massor. Allt från missing people till Sjöräddningssällskapet, kvinnojourer, ta hand om djur, kyrkans verksamheter för hemlösa, ja massor.

    Har du plats hemma kanske du också kan erbjuda någon del av ditt hem som akutboende till en kvinnojour?

Svar på tråden Inga barn hemma längre