• Anonym (cia)

    höstens planer och upplägg igen. Skola och jobb

    Då börjar onekligen det närma sig skolstart efter att våra barn varit hemma ett helt lov. Vi föräldrar har redan börjat jobba och pusslar lite hemma med barnen. Jag ser fram emot vardagen igen, barnen har vänt dygnet och är uppe sent och sover länge. De börjar få lite svårt att underhålla sig och är lätt uttråkade upplever jag.
    Jag hade en rätt intensivt termin förra året och även hösten var tuff, men då troligen för att jag blev sjuk och det tog ett tag att återhämta sig. Nu ska jag försöka att inte ramla dit och uppleva någon stress, eller i alla fall inte som i våras. Jag har planerat höstens jobb, har en mycket roligt men krävande tjänst. Har sagt i från alla former av extrauppdrag jag tillfrågas om, till och med sånt som är roligt men innebär resor med övernattning. Har också lagt in ledigt en vecka mitt på hösten då jag planerar att resa bort med bara  min man en vecka, utan barn. Vi har gjort så förut och jag vet att jag får en energibost av det.
    Har pratat med min chef och jag kommer att kunna jobba hemifrån mer, får oftast mer gjort. Jag upplever inte så sällan, att jag blir störd av kollegor på rummet eller folk som kikar in och vill ( men kanske inte behöver) prata.
    Städhjälpen är inbokad hemma
    Och det stora nya är väl att jag tänker prova någon form av yoga en gång i veckan
    Jag är absolut inte superstressad, utan det här är mer en struktur för att må lite bättre och hålla mer, samtidigt som jag i bland behöver pressa mig mer. Går exempelvis periodvis upp kl 5 och jobbar hemma någon timme innan jag åker till jobbet och fortsätter.
    Någon annan som har några bra tips eller idéer  om att få en bra vardag samtidigt som man har ett krävande yrke. Hur gör ni?

  • Svar på tråden höstens planer och upplägg igen. Skola och jobb
  • Anonym (Gubben 56)
    Anonym (cia) skrev 2019-08-07 07:51:51 följande:

    Går exempelvis periodvis upp kl 5 och jobbar hemma någon timme innan jag åker till jobbet och fortsätter.
    Någon annan som har några bra tips eller idéer  om att få en bra vardag samtidigt som man har ett krävande yrke. Hur gör ni?


    Jag gör så lite som möjligt och tackar absolut inte "ja" till extra uppdrag utöver mitt arbete. Det får andra förmågor göra som vill visa sig på styva linan.
    Jag tycker det bara är tröttsamt med folk som har ett behov av att visa sig vara duktig och arbetsam. Det ger inget i alla fall och man blir bara sjuk av det.
  • Anonym (cia)
    Anonym (Gubben 56) skrev 2019-08-07 08:24:23 följande:
    Jag gör så lite som möjligt och tackar absolut inte "ja" till extra uppdrag utöver mitt arbete. Det får andra förmågor göra som vill visa sig på styva linan.
    Jag tycker det bara är tröttsamt med folk som har ett behov av att visa sig vara duktig och arbetsam. Det ger inget i alla fall och man blir bara sjuk av det.
    Ok jag gör det iofs inte för att vara duktig utan för att det dels varit roligt och givande. jag kan absolut ta ut ledig tid för det sedan, men det sliter lite just med resorna.
  • Anonym (Jösses)

    Gift, ledig vecka och städhjälp? Du behöver definitivt inte fundera över hur du ska orka. Det är ju hur lugnt som helst.

  • Anonym (cia)
    Anonym (Jösses) skrev 2019-08-07 08:31:02 följande:

    Gift, ledig vecka och städhjälp? Du behöver definitivt inte fundera över hur du ska orka. Det är ju hur lugnt som helst.


    Tack för vänligheten och goda råd
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (cia) skrev 2019-08-07 08:34:11 följande:

    Tack för vänligheten och goda råd


    Men det är ju positivt, du har ju det jättelugnt! Det är rena drömmen, även om det kan vara svårt att se det själv. Inget att oroa sig för.
  • Anonym (cia)
    Anonym (Jösses) skrev 2019-08-07 08:35:56 följande:
    Men det är ju positivt, du har ju det jättelugnt! Det är rena drömmen, även om det kan vara svårt att se det själv. Inget att oroa sig för.
    Fast jag skriver ju här för att jag haft en tuff stressig period och gör nu försöka att styra upp det. Du har väl inte en aning om hur många timmar jag jobbar i veckan eller känner till min arbetsbörda och uppgifter.
    Jag har varken nämnt det, eventuell pendling, hur många barn vi har eller något om hur min man jobbar.
    Jag klarar mig, men lugnt är det tame fan inte!
  • Anonym (Gubben 56)
    Anonym (cia) skrev 2019-08-07 08:38:21 följande:
    Fast jag skriver ju här för att jag haft en tuff stressig period och gör nu försöka att styra upp det. Du har väl inte en aning om hur många timmar jag jobbar i veckan eller känner till min arbetsbörda och uppgifter.
    Jag har varken nämnt det, eventuell pendling, hur många barn vi har eller något om hur min man jobbar.
    Jag klarar mig, men lugnt är det tame fan inte!
    Men jobba mindre timmar, skär ner på ditt engagemang, ta längre raster och koppla av. Inte alls svårt. Jobbet är ett nödvändigt ont för att kunna vara ledig.
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (cia) skrev 2019-08-07 08:38:21 följande:

    Fast jag skriver ju här för att jag haft en tuff stressig period och gör nu försöka att styra upp det. Du har väl inte en aning om hur många timmar jag jobbar i veckan eller känner till min arbetsbörda och uppgifter.

    Jag har varken nämnt det, eventuell pendling, hur många barn vi har eller något om hur min man jobbar.

    Jag klarar mig, men lugnt är det tame fan inte!


    Klart det kan kännas tufft, men om du har en fungerande relation och en god/'trygg ekonomi så är bara det mycket värt. Att få städat hemma är också fantastiskt.

    Vet vad jag jämför med, tro mig.

    Tips? Ja, undvik att ha för mycket aktiviteter på kvällarna. Middagar med andra behöver man inte ha ofta. Sätt ingen press på dig själv att träna massor om tiden inte finns. Det är ok att slarva med snabbmat ibland
  • Anonym (cia)
    Anonym (Jösses) skrev 2019-08-07 08:43:59 följande:
    Klart det kan kännas tufft, men om du har en fungerande relation och en god/'trygg ekonomi så är bara det mycket värt. Att få städat hemma är också fantastiskt.

    Vet vad jag jämför med, tro mig.

    Tips? Ja, undvik att ha för mycket aktiviteter på kvällarna. Middagar med andra behöver man inte ha ofta. Sätt ingen press på dig själv att träna massor om tiden inte finns. Det är ok att slarva med snabbmat ibland
    Jag menade inte att starta en vem har mest eller värst tråd. Utan bad om input i att styra upp en stressig vardag

    Middagar och kvällsaktiviteter var länge sen vi slutade med mer än i undantagsfall. Samma med träning.

    Men tack ändå för dina tips, som kom till slut.

  • Alexi

    Matplanering är för oss A och O för en stabilare vardag. Vi har ett fyraveckorsschema rullande och så veckohandlar vi. Underlättar enormt att veta vad man ska äta varje dag och ha det hemma.

Svar på tråden höstens planer och upplägg igen. Skola och jobb