• Tudelu

    Hur många dagar kan man ta ut per år innan semester börjar ryka?

    Hej.

    Jag undrar om man på något sätt kan ta reda på hur många föräldradagar man kan ta ut per år innan man börjar bli av med nästa års semesterdagar? Jag har bara lägstanivådagar kvar och behöver ta ut vid studiedagar och lov. Men förra året tog jag tydligen så pass många att jag tappade 2 semesterdagar detta år.

    Nu försöker jag planera lite bättre men då behöver jag vet hur jag ska räkna >.

  • Svar på tråden Hur många dagar kan man ta ut per år innan semester börjar ryka?
  • Mortiscia80
    Mortiscia80 skrev 2019-08-07 15:04:57 följande:

    Då får ju inte några semesterdagar för 2020 förrän 1 januari.


    Men ååååh, det där blev ju så fel!

    Glöm det jag skrev! Jag fattar inte varför de tagit av kommande semesterdagar, du måste ju ha jobbat in dem först isf. Har du inte jobbat alls så ska du alltså inte ha haft några att ta av om du förstår.
  • Tudelu

    Det var nog jag som var otydlig :) ska försöka formulera det bättre.

    Jag var mammaledig min dotters första år.

    Sedan återgick jag till jobb 2017 !

    Jag har alltså förbrukat dom första 120 dagarna som är semesterlönegrundande. All föräldraledighet jag tar ut nu är inte semesterlönegrundande , utan tar jag ut "för många" dagar under perioden 1 april 2019 - 31 mars 2020, så tappar jag semesterdagar för 2020.

    Det jag undrar är var gränsen går. Hur många dagar under den perioden kan jag ta ut föräldraledighet utan att tappa en semesterdag?

  • Anotherone

    Du kan själv hålla koll genom att använda denna formel:

    X / 365 x Y

    X = antal semesterlönegrundande dagar

    Y = din semesterrätt

    Om man tex varit f-ledig 14 dagar och har en semesterrätt på 25 dagar per år så blir formeln

    351/365×25

    (365-14=351)

    Svaret man får är ens intjänade dagar. Semester avrundas uppåt så om svaret är 23,4 har man 24 dagar.

    Vid skottår tar man 366.

  • Tudelu
    Anotherone skrev 2019-08-07 15:20:17 följande:

    Du kan själv hålla koll genom att använda denna formel:

    X / 365 x Y

    X = antal semesterlönegrundande dagar

    Y = din semesterrätt

    Om man tex varit f-ledig 14 dagar och har en semesterrätt på 25 dagar per år så blir formeln

    351/365×25

    (365-14=351)

    Svaret man får är ens intjänade dagar. Semester avrundas uppåt så om svaret är 23,4 har man 24 dagar.

    Vid skottår tar man 366.


    Tack för svar. Då ska jag höra med chefen hur många dagar jag haft hittills.
Svar på tråden Hur många dagar kan man ta ut per år innan semester börjar ryka?